3 vragen aan… Jort

3 vragen aan... Jort: van pizzaovens en carnavalsband tot valuemanagement

Inmiddels heeft Jort een fulltime en vast dienstverband bij Aeternus. Tijdens zijn studie Commerciële Economie liep hij stage bij Aeternus en leerde hij meer valuemanagement en marketing bij Aeternus. Inmiddels heeft hij de overstap gemaakt naar een vaste rol, waarin hij volop inzetbaar is in het ondersteunen van de marketingafdeling en het voortgang van valuemanagement. 

Jort is 22 jaar oud en woont in Roggel, maar is in zijn vrije tijd vaak te vinden in Neer. Hij is een sportief type: tot vorig jaar voetbalde hij nog fanatiek bij RKSVN en ZVV De Gastronoom, maar na een ingrijpende knieblessure heeft hij het voetballen langs zich neergelegd en het tennissen opgepakt. Daarnaast maakt hij sinds dit jaar deel uit van de Limburgse carnavalsband Raoj ‘ns die optreedt in en rondom het carnavalsseizoen. Momenteel staan ze in de halve finale van het LVK (Limburgs Vastelaovesleedjes Konkoer) waarin ze, met het nummer Väör altied vanaovendj, strijden om het beste Limburgse carnavalsnummer van 2025. Daarin helpt het ook mee dat Jort wel houdt van gezelligheid en een drankje. Naast dit alles, runt hij zijn eigen bedrijfje (Tre In Viaggio) waarbij hij klassieke Italiaanse Piaggio’s verhuurt of inzet voor catering met pizza’s, saté, ijs, koffie en meer. 

Hoog tijd om Jort wat beter te leren kennen dus. Wie is hij, wat drijft hem en waar houdt hij zich mee bezig? Wij vroegen het hem.

Hoe ben je bij Aeternus gekomen en waarom Aeternus?

Ik ben bij Aeternus begonnen als stagiair tijdens mijn opleiding, waarin ik mijn afstudeerstage deed en een scriptie schreef over valuemanagement. Na het afronden van mijn studie ben ik blijven hangen en inmiddels in vast dienstverband. Mijn stageplek kwam tot stand via LinkedIn. Ik had mijn CV en een berichtje geplaatst met de hoop op interactie met een leuk bedrijf voor mijn afstudeerstage. Daar kwamen flink wat reacties op, waarvan Aeternus er al snel uitsprong voor mij. Tijdens mijn gesprek voelde ik direct een klik met Aeternus, vooral vanwege de combinatie van professionaliteit en de informele sfeer. Ook mijn interesse in bedrijfsverkoop speelde een rol. Mijn vader heeft namelijk in 2018 zijn bedrijf verkocht via Stefan Cuppers van Orange Corporate Finance, waardoor ik van dichtbij heb kunnen zien wat er bij zo’n traject komt kijken. Dat proces vond ik fascinerend en het gaf mij een inkijkje in de wereld waar Aeternus zich dagelijks mee bezighoudt. Uiteindelijk bleek de keuze voor Aeternus de juiste.

Waar ben je met valuemanagement mee bezig?

In mijn rol ben ik betrokken bij valuemanagement, een steeds belangrijker wordend onderdeel van ons aanbod aan diensten dat ondernemers helpt waarde te creëren binnen hun bedrijf. Vanuit mijn stage heb ik deze dienst leren kennen en ben ik steeds meer betrokken geraakt in de ontwikkeling samen met Peter, Peter, Sjef en Lieke. Inmiddels zijn we druk bezig met het verder ontwikkelen en professionaliseren van dit concept, zodat het breder kan worden ingezet en door meer collega’s kan worden verkocht. 

Valuemanagement gaat over het strategisch optimaliseren van een onderneming met (vaak) het oog op toekomstige verkoop. Daarbij denken we als het ware mee met de ondernemer: waar zit ruimte voor optimalisatie in valuedrivers, hoe sluiten we het bedrijf beter aan bij potentiële kopers, en wat kunnen we verder doen om de waarde van dit bedrijf te beïnvloeden binnen enkele jaren? Het is inmiddels een gestructureerd traject dat ontwikkeld is om ondernemers te helpen om de volgende stap te zetten. Mijn rol is vooral om hier vanuit marketing en inhoudelijke kennis te ondersteunen waar mogelijk.

Waar sta je als persoon voor en hoe zie je dit terug in je werk?

Ik ben iemand die nuchter is en graag met beide benen op de grond blijft staan. Tijdens een recente DISC-test kwam duidelijk naar voren dat er wel een sterke voorkeur is voor de kleur rood. Daar herkende ik me meteen in. Ik vind het wel interessant om hiermee bezig te zijn, zeker omdat ik dit bij anderen ook steeds makkelijker kan herleiden. Ik probeer me dan ook te allen tijden zo op te stellen dat we efficiënt een goed resultaat kunnen bereiken.  

In mijn werk zie je dat terug in hoe ik omga met uitdagingen en projecten. Ik blijf rustig, houd overzicht en focus me op het doel. Ook probeer ik me altijd goed te verplaatsen in ondernemers, mede doordat ik zelf uit een ondernemersgezin kom. Dat helpt me om vraagstukken vanuit hun perspectief te bekijken: hoe zouden zij hiernaar kijken? Wat vinden zij belangrijk? Daarin helpt het ook dat ik zelf een kleine onderneming heb. Dat leert me, dan wel in het klein, waar je dagelijks mee bezig bent en hoe je naar onderwerpen kijkt. Daarnaast ben ik altijd bereid om te sparren. Collega’s die vragen hebben, ergens tegenaan lopen of een frisse blik nodig hebben, kunnen altijd bij mij terecht. Inmiddels weten steeds meer mensen me te vinden.

Van kinds af heb ik altijd al dicht bij ondernemers gezeten. Zo heeft mijn vader altijd zijn eigen asbestsaneringsbedrijf gehad en ik ben daar als kind al bij betrokken geraakt. Er was altijd wel iets te doen thuis. Dat ik nu bij Aeternus werk, waar we de ondernemer als doelgroep hebben en ik samen met het team valuemanagement meer op de kaart mag zetten, voelt als een mooie aansluiting.

Ik gebruik mijn vrije tijd maximaal als uitlaatklep. Zo zit ik al midden in het vastelaovesseizoen (carnavalsseizoen) met onze carnavalsband Raoj ‘ns. Dat is een bandje waar we met 6 personen onze passie voor de Limburgse carnaval kunnen uiten. Tot de carnaval zelf hebben we dan ook optredens en we hebben de eerste successen al mogen vieren op de liedjesavond van ons eigen dorp én het liedjesfestival van gemeente Peel & Maas. Daarmee is het nu ook hopen dat we in de finale van het LVK terecht zullen komen waar we mogen strijden om het beste carnavalsnummer van 2025. Buiten het carnavalsseizoen ben ik meer bezig met tennis, de randzaken van voetbal en leuke dingen doen met vrienden.

Heb je nog vragen aan mij? Ik sta altijd open voor leuke gesprekken om jullie beter te leren kennen!