Ondanks dat de technologie Virtual Reality (VR) al meerdere decennia geleden is ontwikkeld, heeft de maatschappelijke erkenning lang op zich laten wachten. Hierdoor werd VR tot voor kort nog geschaard als een opkomende technologie. In 2015 werd verwacht dat de technologie tenminste 5 tot 10 jaar nodig had om zich te ontgroeien van haar hypestatus. Mede door een toegenomen adoptie vanuit het bedrijfsleven, heeft VR zich ontpopt tot een sterk groeiende, maar reeds gevestigde markt in de hedendaagse hightech wereld.

Toepassingen Virtual Reality

VR is in een breed spectrum aan toepassingen inzetbaar en wordt door zowel bedrijven als particulieren gebruikt. Tevens wordt VR door steeds meer door platformen zoals Youtube ondersteund waardoor VR binnen handbereik van een groter publiek komt, en dat verhoogt de toepasbaarheid van VR. Vooral de toegenomen adoptie van VR vanuit het bedrijfsleven zorgt ervoor dat de VR branche grote stappen vooruit heeft gemaakt. Zo wordt VR onder andere ingezet in de volgende markten:

(i) Marketing & Promotion
Bij de digitale ontwikkelingen omtrent marketing is VR niet onopgemerkt gebleven. Steeds meer ‘digital agencies’ gebruiken VR toepassingen om content te leveren aan de consument. Denk hierbij aan virtuele autoritten, je eigen keuken in 3D samenstellen, of jezelf in de spiegel zien met de kleding je nog online moet bestellen.

(ii) Medical
VR wordt op meerdere vlakken toegepast in de medische sector. De toepassingen worden onder meer gebruikt bij fysiotherapie, cognitieve gedragstherapie, wondverzorging en bij het nabootsen van kijkoperaties. Daarnaast is VR een perfecte manier om artsen in opleiding te ervaren hoe het is om operaties uit te voeren.

(iii) Internal Communication / engineering
Ook in het segment van interne bedrijfsprocessen zijn de VR-toepassingen aan een opmars bezig. Met de technologie is het bijvoorbeeld mogelijk om systemen en/ of ontwerpen samen met collega’s in een virtuele omgeving te beoordelen en op fouten te testen.
Ondanks dat de algemene adoptie van VR voornamelijk doorgang heeft in de bedrijfs- gerelateerde toepassingen, is er een segment dat met name concentreert op particulieren als eindconsument, namelijk;

(iv) Entertainment & media / vrijetijdsactiviteiten
Entertainment is een breed segment, maar in de wereld van VR ligt de focus voornamelijk op gaming en vrijetijdsactiviteiten zoals escaperooms, musea en virtuele reizen. Door middel van VR kunnen deze activiteiten in een andere dimensie ervaren worden en toegankelijk gemaakt worden voor een groter publiek.

Overzicht van VR bedrijven in de Nederlandse markt


Bron: https://vrmaster.co

M&A in de Virtual Reality branche

De toenemende adoptie van Virtual Reality in de (Nederlandse) markt heeft ertoe geleid dat nieuwe toepassingen elkaar in snel tempo opvolgen. Deze technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat de markt de groei van de afgelopen jaren gestaag doorzet. Dit trekt op haar beurt de interesse van (internationale) investeerders en strategische partijen die met investeringen en overnames deel willen uitmaken van deze ontwikkeling. Hieronder een drietal recente voorbeelden.

I. Seed-financiering Beyond Sports
Beyond Sports is een startup die artificial intelligence combineert met virtual reality om sport te visualiseren. Hiermee biedt het professionele sport teams een nieuwe manier om sport te ervaren en te analyseren. Beyond Sports heeft medio 2018 met succes circa €2.2 miljoen aan financiering opgehaald bij internationale investeerders en het Nederlandse Triple IT.

II. Facebook koopt Oculus
In 2014 kocht het grote Facebook Oculus voor ruim $2 miljard. Met de ontwikkeling van nieuwe toepassingen, games en de headset Rift is Oculus een van de grootste en meest succesvolle VR bedrijven ter wereld geworden. Het doel van Oculus is om ten minste 1 miljard mensen wereldwijd in aanraking te laten komen met VR.

III. Senseglove
De in 2017 opgerichte startup Senseglove heeft een hightech handschoen ontwikkeld die het mogelijk maakt om objecten in een virtuele omgeving aan te raken en te voelen. Deze startup heeft €300K opgehaald aan financiering voor de verdere ontwikkeling hiervan.

Daarnaast neemt op internationaal niveau het aantal M&A activiteiten in de Virtual Reality markt gestaag toe. Tabel 1 bevat een aantal internationale deals en laat zien dat er zowel gevestigde bedrijven (Oculus) als startups (VRB) worden overgenomen. Dit resulteert in een grote range aan overnamesommen variërende van enkele miljoenen tot aan meerdere miljarden. Op nationaal niveau zijn de M&A activiteiten in de VR markt nog relatief gering. Echter zijn er in Nederland veel innovatieve hightech startups waar VR een belangrijk onderdeel speelt. Wij verwachten dat de aandacht voor Virtual Reality in de komende jaren door zal zetten en dat zowel corporate bedrijven als financiële investeerders in toenemende mate VR-proposities gaan onderzoeken. De VR bedrijven met eigen ontwikkelde (populaire) producten, sterke toepassingskennis en goede schaalbaarheid zullen uiteindelijk de meest succesvolle ondernemingen gaan worden. Er is dus nog zeker wel hope for the hype!

Tabel 1: Uitgelichte internationale deals

Ontvang de laatste updates
Meer kennisdocumenten