De voorbereiding op de overname
Jeanet: āToen ik contact met Marco zocht, hadden we al diverse voorbereidingen getroffen. We volgden bijvoorbeeld een traject over overnames van familiebedrijven bij onze accountant. Ook onze kinderen betrokken we daarbij. Daaruit bleek dat zij geen interesse hadden om het bedrijf over te nemen. We hebben onze kinderen altijd vrijgelaten in die keuze. We vinden het belangrijk dat zij gelukkig worden en iets gaan doen waar hun hart echt ligt.ā
Marco: āHet was handig dat dit traject met de kinderen al goed was onderzocht. Dan heb je een duidelijk vertrekpunt. Doe je dat niet, dan kun je daar verder in het proces last van krijgen.ā Jeanet: āToen het standpunt van onze kinderen duidelijk was, hebben we in alle stilte gekeken naar mogelijk geĆÆnteresseerde overnamekandidaten binnen het management. Die waren er, maar die opties vielen helaas om verschillende redenen af .ā
Het vinden van de juiste koper
Het duurde vervolgens een tijdje voordat Arend en Jeanet daadwerkelijk de markt op wilden met hun bedrijf. Marco: āDat is niet vreemd, in de fase ervoor moeten er antwoorden komen op allerlei vragen. Bijvoorbeeld: waar staat het bedrijf nu, is het verkoopklaar en wat betekent een verkoop voor het bedrijf? Het is ook belangrijk om familieleden hierin mee te nemen. Als dat allemaal is gebeurd, komt de volgende fase: de zoektocht naar een geschikte koper. Uit de gesprekken met Arend en Jeanet werd duidelijk dat zij niet opgeslokt wilden worden door een grote strateeg (meestal een concurrent, afnemer of leverancier die door overnames groei en schaalvoordelen nastreeft) . Dat is wel actueel in de markt. Het had kunnen leiden tot een snelle verkoop en een grote āzak met geldā, maar dat wilden Arend en Jeanet niet. Zij wilden een partij met dezelfde waarden, een familiebedrijf. En dat vonden we, mede dankzij de uitgebreide branchekennis van Aeternus. Het ging om Morrenhof-Jansen installatiebedrijven. Dit familiebedrijf, vooral actief in Overijssel, wilde graag uitbreiden naar Drenthe.ā
Een klik vanaf het eerste moment: kennismaking met de koper
Jeanet: āWij zochten nadrukkelijk aansluiting bij een familiebedrijf, dat leek ons het fijnste voor onze medewerkers en voor ons. We waren wel gespannen voor de eerste ontmoeting in Zwolle, maar voelden direct een klik. Het hele gesprek liep vanzelf. Het voelde als een win-winsituatie voor beide bedrijven.ā
Een eerlijke prijs Ć©n een goed gevoel
Daarna startten de vervolggesprekken. De verkoopprijs was daarin natuurlijk een belangrijke factor. Maar voor Arend en Jeanet waren ook andere zaken van groot belang. Jeanet: āWe wilden een eerlijke prijs, maar het gevoel moest ook goed zijn. We zijn supertrots op ons mooie bedrijf. We hebben loyale medewerkers die goed zijn voor onze klanten. We merkten in de gesprekken dat dat ook zat in het DNA van Morrenhof-Jansen. Dat gaf voor ons de doorslag om met dit bedrijf verder in gesprek te gaan.ā
Marco: āWe zien vaak bij familiebedrijven dat āgevoelā naast āprijsā heel belangrijk is. Als M&A adviseur kunnen we voor deze bedrijven veel waarde toevoegen. Denk aan het voeren van gesprekken over specifieke wensen van de familie, de analyse van deze wensen en vervolgens de zoektocht naar potentiĆ«le kopers die daarbij goed aansluiten.ā
Samen tot de beste deal komen
Marco: āTijdens de onderhandelingen werd de afspraak gemaakt dat Arend en Jeanet nog drie jaar aanbleven als directie op het bedrijf in Diever. Vooraf waren zij dit niet echt van plan. Maar de koper wilde dit graag Ć©n de klik was er. Daarom stemden zij er met plezier mee in. Marco: āDat is het mooie van een goed M&A traject. Als de klik er is, dan willen partijen graag samen tot de beste deal komen. Die klik is als het ware het cement tussen de stenen, een belangrijk fundament van de deal.ā Jeanet: āWe gaan nog elke dag met plezier naar ons werk en hebben er nog geen seconde spijt van gehad.ā
Hoe open communicatie medewerkers vertrouwen gaf
Respectvolle communicatie naar medewerkers; daar hechten Arend en Jeanet veel waarde aan. Jeanet: āToen alles rond was, nodigden we onze 50 medewerkers uit voor een zogenaamde cursus. Daar namen we hen mee in onze historie en de stappen door de jaren heen. Aan het eind gingen we in op de kwetsbaarheid van ons bedrijf (en dus die van onze medewerkers) voor de toekomst. Bijvoorbeeld door de toename aan regelgeving en de problemen die ontstaan als er wat met ons zou gebeuren. Vervolgens hebben we over de overname verteld.ā
Jeanet vond het informeren van de medewerkers erg spannend. āWe hebben diverse medewerkers die hun hele leven al bij ons werken. Ik voelde bij sommigen de onzekerheid. Maar Morrenhof-Jansen is een mooi familiebedrijf met 400 medewerkers. We konden onze medewerkers daardoor meer doorgroeimogelijkheden en een garantie op een goede toekomst bieden. Dat viel in goede aarde. Alle medewerkers zijn bij ons gebleven. Dat hoopten we natuurlijk ook.ā
Marco: āBij overnames leeft vaak de angst dat medewerkers vertrekken. Maar als je overnamenieuws zorgvuldig brengt, kun je dat vaak voorkomen. De bedrijfsnaam Dick Sjabbens blijft de komende tijd gehandhaafd. Dat kan van belang zijn om medewerkers en klanten aan je te blijven binden.ā Jeanet: āMijn schoonvader, die het bedrijf in 1975 startte, vond het heel fijn dat de naam nu niet veranderde. We hebben mijn schoonouders twee dagen eerder geĆÆnformeerd dan onze medewerkers. We reden er met buikpijn heen, maar ze pakten het heel goed op.ā
Rust en ruimte voor de toekomst: de impact van de overname
Arend en Jeanet voelen zich rustiger dan voorheen. āWe werken nog steeds veel en zijn vaak druk, maar er is meer ruimte voor ontspanning. We zijn de komende jaren verantwoordelijk voor onze vestiging, maar hebben geen verantwoordelijkheid meer richting de toekomst. Dat is een fijn gevoel.ā
Tips voor andere familiebedrijven
Tot slot nog twee tips van Jeanet voor andere familiebedrijven.
- āZorg voor een goede voorbereiding en haak de juiste partijen aan die je vertrouwt en die bij je passen.
- Zorg voor een goede communicatie, met betrokken familieleden en medewerkers; blijf met hen respectvol in gesprek.ā
Meer informatie
Meer weten over de verkoop van een familiebedrijf? Bekijk de informatie op onze site en vraag het e-book aan.