Case Study over de verkoop van een familiebedrijf

ā€œWe wilden een eerlijke prijs, maar het gevoel moest ook goed zijnā€

In januari 2024 werd installatiebedrijf Dick Sjabbens overgenomen door Morrenhof-Jansen installatiebedrijven. Beide familiebedrijven bundelden de krachten om hun positie in de markt te versterken. Aeternus had de regie over het proces. Hoe dit verliep, vertellen Jeanet Sjabbens (directie, Dick Sjabbens) en Marco Akkermans (director Corporate Finance, Aeternus).

Marco Akkermans kende het bedrijf Dick Sjabbens al heel wat jaren. In zijn voormalige functie (accountant) begeleidde hij zoā€™n 15 jaar geleden de overname van vader Dick op zoon Arend. Dat beviel blijkbaar goed, want eind 2022 zocht Jeanet Marco weer op. Marco: ā€œIk dacht: leuk om even bij te praten met een kop koffie. Maar daar bleef het niet bij. Er volgde een intensieve samenwerking.ā€

De voorbereiding op de overname

Jeanet: ā€œToen ik contact met Marco zocht, hadden we al diverse voorbereidingen getroffen. We volgden bijvoorbeeld een traject over overnames van familiebedrijven bij onze accountant. Ook onze kinderen betrokken we daarbij. Daaruit bleek dat zij geen interesse hadden om het bedrijf over te nemen. We hebben onze kinderen altijd vrijgelaten in die keuze. We vinden het belangrijk dat zij gelukkig worden en iets gaan doen waar hun hart echt ligt.ā€
Marco: ā€œHet was handig dat dit traject met de kinderen al goed was onderzocht. Dan heb je een duidelijk vertrekpunt. Doe je dat niet, dan kun je daar verder in het proces last van krijgen.ā€ Jeanet: ā€œToen het standpunt van onze kinderen duidelijk was, hebben we in alle stilte gekeken naar mogelijk geĆÆnteresseerde overnamekandidaten binnen het management. Die waren er, maar die opties vielen helaas om verschillende redenen af .ā€

Het vinden van de juiste koper

Het duurde vervolgens een tijdje voordat Arend en Jeanet daadwerkelijk de markt op wilden met hun bedrijf. Marco: ā€œDat is niet vreemd, in de fase ervoor moeten er antwoorden komen op allerlei vragen. Bijvoorbeeld: waar staat het bedrijf nu, is het verkoopklaar en wat betekent een verkoop voor het bedrijf? Het is ook belangrijk om familieleden hierin mee te nemen. Als dat allemaal is gebeurd, komt de volgende fase: de zoektocht naar een geschikte koper. Uit de gesprekken met Arend en Jeanet werd duidelijk dat zij niet opgeslokt wilden worden door een grote strateeg (meestal een concurrent, afnemer of leverancier die door overnames groei en schaalvoordelen nastreeft) . Dat is wel actueel in de markt. Het had kunnen leiden tot een snelle verkoop en een grote ā€˜zak met geldā€™, maar dat wilden Arend en Jeanet niet. Zij wilden een partij met dezelfde waarden, een familiebedrijf. En dat vonden we, mede dankzij de uitgebreide branchekennis van Aeternus. Het ging om Morrenhof-Jansen installatiebedrijven. Dit familiebedrijf, vooral actief in Overijssel, wilde graag uitbreiden naar Drenthe.ā€

Een klik vanaf het eerste moment: kennismaking met de koper

Jeanet: ā€œWij zochten nadrukkelijk aansluiting bij een familiebedrijf, dat leek ons het fijnste voor onze medewerkers en voor ons. We waren wel gespannen voor de eerste ontmoeting in Zwolle, maar voelden direct een klik. Het hele gesprek liep vanzelf. Het voelde als een win-winsituatie voor beide bedrijven.ā€

Een eerlijke prijs Ć©n een goed gevoel

Daarna startten de vervolggesprekken. De verkoopprijs was daarin natuurlijk een belangrijke factor. Maar voor Arend en Jeanet waren ook andere zaken van groot belang. Jeanet: ā€œWe wilden een eerlijke prijs, maar het gevoel moest ook goed zijn. We zijn supertrots op ons mooie bedrijf. We hebben loyale medewerkers die goed zijn voor onze klanten. We merkten in de gesprekken dat dat ook zat in het DNA van Morrenhof-Jansen. Dat gaf voor ons de doorslag om met dit bedrijf verder in gesprek te gaan.ā€

Marco: ā€œWe zien vaak bij familiebedrijven dat ā€˜gevoelā€™ naast ā€˜prijsā€™ heel belangrijk is. Als M&A adviseur kunnen we voor deze bedrijven veel waarde toevoegen. Denk aan het voeren van gesprekken over specifieke wensen van de familie, de analyse van deze wensen en vervolgens de zoektocht naar potentiĆ«le kopers die daarbij goed aansluiten.ā€

Samen tot de beste deal komen

Marco: ā€œTijdens de onderhandelingen werd de afspraak gemaakt dat Arend en Jeanet nog drie jaar aanbleven als directie op het bedrijf in Diever. Vooraf waren zij dit niet echt van plan. Maar de koper wilde dit graag Ć©n de klik was er. Daarom stemden zij er met plezier mee in. Marco: ā€œDat is het mooie van een goed M&A traject. Als de klik er is, dan willen partijen graag samen tot de beste deal komen. Die klik is als het ware het cement tussen de stenen, een belangrijk fundament van de deal.ā€ Jeanet: ā€œWe gaan nog elke dag met plezier naar ons werk en hebben er nog geen seconde spijt van gehad.ā€

Hoe open communicatie medewerkers vertrouwen gaf

Respectvolle communicatie naar medewerkers; daar hechten Arend en Jeanet veel waarde aan. Jeanet: ā€œToen alles rond was, nodigden we onze 50 medewerkers uit voor een zogenaamde cursus. Daar namen we hen mee in onze historie en de stappen door de jaren heen. Aan het eind gingen we in op de kwetsbaarheid van ons bedrijf (en dus die van onze medewerkers) voor de toekomst. Bijvoorbeeld door de toename aan regelgeving en de problemen die ontstaan als er wat met ons zou gebeuren. Vervolgens hebben we over de overname verteld.ā€

Jeanet vond het informeren van de medewerkers erg spannend. ā€œWe hebben diverse medewerkers die hun hele leven al bij ons werken. Ik voelde bij sommigen de onzekerheid. Maar Morrenhof-Jansen is een mooi familiebedrijf met 400 medewerkers. We konden onze medewerkers daardoor meer doorgroeimogelijkheden en een garantie op een goede toekomst bieden. Dat viel in goede aarde. Alle medewerkers zijn bij ons gebleven. Dat hoopten we natuurlijk ook.ā€

Marco: ā€œBij overnames leeft vaak de angst dat medewerkers vertrekken. Maar als je overnamenieuws zorgvuldig brengt, kun je dat vaak voorkomen. De bedrijfsnaam Dick Sjabbens blijft de komende tijd gehandhaafd. Dat kan van belang zijn om medewerkers en klanten aan je te blijven binden.ā€ Jeanet: ā€œMijn schoonvader, die het bedrijf in 1975 startte, vond het heel fijn dat de naam nu niet veranderde. We hebben mijn schoonouders twee dagen eerder geĆÆnformeerd dan onze medewerkers. We reden er met buikpijn heen, maar ze pakten het heel goed op.ā€

Rust en ruimte voor de toekomst: de impact van de overname

Arend en Jeanet voelen zich rustiger dan voorheen. ā€œWe werken nog steeds veel en zijn vaak druk, maar er is meer ruimte voor ontspanning. We zijn de komende jaren verantwoordelijk voor onze vestiging, maar hebben geen verantwoordelijkheid meer richting de toekomst. Dat is een fijn gevoel.ā€

Tips voor andere familiebedrijven

Tot slot nog twee tips van Jeanet voor andere familiebedrijven.

  1. ā€œZorg voor een goede voorbereiding en haak de juiste partijen aan die je vertrouwt en die bij je passen.
  2. Zorg voor een goede communicatie, met betrokken familieleden en medewerkers; blijf met hen respectvol in gesprek.ā€

Meer informatie

Meer weten over de verkoop van een familiebedrijf? Bekijk de informatie op onze site en vraag het e-book aan.

Het M&A-team voor deze deal

Marco Akkermans

Marco Akkermans

Director Corporate Finance

Meer info
Marco Akkermans
Director Corporate Finance

Marco Akkermans

ā€œSoms moet je het niet moeilijker maken dan het isā€

Marco is sinds april 2022 werkzaam bij Aeternus als Director Corporate Finance vanuit onze vestiging in Amsterdam. Hij heeft ruim 25 jaar ervaring in de accountancy en advisering van ondernemers onder andere op het gebied van bedrijfsovernames. Naast de accountantsopleiding heeft Marco Business Valuation gestudeerd aan Nyenrode en is hij ingeschreven als Register Valuator bij het NiRV. De Register Valuator is een financieel specialist met een grondige kennis en expertise op het gebied van waardebepaling (business valuation). De combinatie van ondernemerschap, accountancy en corporate finance maakt hem een zeer ervaren en veelzijdige sparringpartner en adviseur voor ondernemers.

ā€œDoorgronden wat koper en verkoper echt willen is een belangrijk onderdeel in het proces, soms gaat het om zaken waarvan een ander niet begrijpt waarom het zo belangrijk is. De kunst is om complexe zaken terug te brengen tot de kern en moet je het niet ingewikkelder maken dan het is om elkaar te begrijpen en tot een deal te kunnen komenā€.

Tim Duine

Tim Duine

Senior Manager Corporate Finance

Meer info
Senior Manager Corporate Finance

Tim Duine

ā€œDoorzetten is de kracht van succes.ā€

Tim is sinds januari 2018 in dienst bij Aeternus. In 2017 heeft Tim de bachelor Bedrijfseconomie behaald aan Avans Hogeschool in Breda. Na het behalen van de Bachelor is Tim in dienst getreden bij Aeternus als werkstudent.

Gedurende deze periode heeft Tim werkervaring opgedaan in het vakgebied corporate finance en gelijktijdig zijn Master in Finance afgerond aan de Universiteit van Tilburg. Na het afronden van de master is Tim in dienst getreden als Analyst Corporate Finance en is hij doorgegroeid naar Senior Manager Corporate Finance.

Joep Wennekers

Joep Wennekers

Manager Corporate Finance

Meer info
Manager Corporate Finance

Joep Wennekers

ā€œYou play the game to win; the key is knowing what that actually means.ā€

Als student International Business heeft Joep alle facetten van het hedendaagse bedrijfsleven tot zich kunnen nemen. Naast de specialisatie in International Finance, hebben een uitwisseling in de Verenigde Staten en een stage bij Wilson Capital Holding in China het begrip ā€˜internationaalā€™ een extra dimensie gegeven. In 2021 rondde Joep de Master Financial Economics af aan de Radboud Universiteit. Met een studieachtergrond die balans biedt tussen corporate finance en macro-economie kijkt hij uit om theorie toe te passen in de praktijk van M&A als Manager Corporate Finance.

Maartje Korten

Maartje Korten

Legal Manager Corporate Finance

Meer info
Legal Manager Corporate Finance

Maartje Korten

ā€œEen reputatie bouw je niet op met toekomstige beloftes.ā€œ

Maartje is sinds november 2018 in dienst bij Aeternus als Legal Analyst Corporate Finance en is doorgegroeid naar Legal Manager Corporate Finance. Ze heeft haar bachelor Recht en Management alsook de master Ondernemingsrecht aan de Universiteit van Tilburg afgerond. Tijdens haar studie heeft ze stage gelopen bij Boels Zanders Advocaten te Venlo en daarnaast heeft zij op Northwest University (Zuid-Afrika) verschillende vakken gevolgd op bedrijfseconomisch en juridisch gebied.

Interesse in een adviesgesprek met een van onze specialisten? Neem dan contact op voor een afspraak.

Belangrijke overwegingen voor de toekomst van uw bedrijf

Een ondernemer denkt altijd na over de toekomst. De overdracht komt op een gegeven moment in zicht. In een familiebedrijf betekent het ook dat je nadenkt over de verkoop aan de kinderen of aan een derde. Dat maakt het verkoopproces soms extra uitdagend. Wij helpen daarbij graag, zodat er een transactie komt waarbij de verkoper, koper en familie zich goed voelt.

Aeternus Dealstories Podcast

Wilt u het hele verhaal luisteren? Klik dan op de Podcast hieronder.

Branchekennis

Aeternus houdt met haviksoog de ondernemer in het oog van een afstand