Je voert gesprekken met een partij die je bedrijf wil overnemen. Er ligt zelfs al een bod op tafel. Heeft het dan zin om alsnog een M&A-specialist aan boord te halen?
“Lijkt mij helder”, zegt Peter Joosten onmiddellijk. “Ik begrijp echter wel dat ondernemers ook echt zelf moeten ervaren dat dit verstandig is.” Hij is één van de managing partners van Aeternus en heeft met meer dan 100 aan- en verkooptrajecten een bulk van ervaring op de kilometerteller. Eind 2019 kwam Joosten in contact met de oprichters van een IT-dienstverlener. Ze waren eerder benaderd door een branchegenoot en hadden na enige aarzeling besloten om toch gesprekken aan te knopen. De ondernemer in kwestie vertelt: “Wij hadden voor onszelf de knoop al doorgehakt. Het bedrijf met 22 mensen op de payroll was voor ons iets te groot geworden. We zijn de types niet om als echte bazen te opereren. Bovendien was het na bijna 20 jaar tijd om iets anders te gaan doen. Na het eerste kennismakingsgesprek met de koper volgde al snel een tweede ontmoeting. En een derde. Voordat we het wisten lag er al een concreet bod op tafel.”