Een ingenieursbureau met vier eigenaren. Mannen van de praktijk vooral. En omdat hun bedrijf in een nieuwe fase terecht was gekomen, achtten ze de tijd rijp voor een nieuwe eigenaar. Een koper die de marktpositie van AGEL verder kan versterken. Aeternus heeft de juiste koper gevonden door een combinatie van een grondige analyse en voorbereiding, de netwerken van Aeternus en uitstekend procesmanagement tijdens de overname. Het samengaan versterkt de positie voor verdere, gezamenlijke groei, met een breder dienstenpakket voor de klanten van AGEL.
Het pad naar het verkoopbesluit
Maurice Koopmans is senior adviseur van Aeternus. Hij kan zich het eerste gesprek met de vier oprichters van AGEL, in de zomer van 2019, nog goed herinneren. “Ze vertelden me hoe hard hun bedrijf was gegroeid, naar een club met ruim 80 medewerkers en grote opdrachtgevers uit verschillende landen. Zelf zijn ze in eerste instantie vooral mensen van de vakinhoud. Nu hun onderneming veel groter was geworden en zou blijven doorgroeien, moest er steeds meer gemanaged worden. Daar voelden ze zich minder comfortabel bij”, aldus Koopmans. En er speelde nog iets mee in de hoofden van de oprichters. Kunnen wij als viertal deze groei optimaal faciliteren en zo onze medewerkers, het kapitaal van het bedrijf, in de toekomst nog wel voldoende uitdaging bieden? Die vragen leidden uiteindelijk tot een eerste belletje en een daaropvolgende ontmoeting bij Aeternus op kantoor
Bij zo’n eerste gesprek hang ik niet het hele verhaal van ons bedrijf op, ik wil vooral weten wat er speelt bij de aandeelhouders. Wat zijn hun persoonlijke ambities en drijfveren? Waarom willen ze hun bedrijf verkopen? Welke verwachtingen hebben ze? Zo kan ik de juiste vervolgvragen stellen die weer stof tot nadenken geven.
“Twee vragen worden in zo’n eerste gesprek vrijwel altijd gesteld: hoe gaat een verkooptraject en wat is mijn bedrijf waard?”
Die laatste vraag is niet meteen te beantwoorden, ik vertel dan meestal hoe een prijs tot stand komt en hoe we voor een optimale transactie kunnen zorgen. De vier aandeelhouders houden een goed gevoel over aan de kennismaking en besluiten om met Aeternus in zee te gaan. Het verkooptraject kan nu echt beginnen
De waarde van het bedrijf
Het is de eerste concrete stap in het proces: het vaststellen van de waarde. De oprichters van AGEL adviseurs hebben daar onderling al over gesproken, maar het blijft vooralsnog gissen. De methodiek die Aeternus gebruikt, is gebaseerd op discounted cashflows. “We kijken dus vooral naar de verdiencapaciteit van de onderneming in de toekomst en vertalen dat naar de waarde van nu. Daarbij spelen ook het risicoprofiel en de marktomstandigheden een belangrijke rol. We kennen daarnaast de advies- en ingenieursbranche heel goed, zijn bekend met het businessmodel van dergelijke organisaties en hebben reeds een groot aantal aan- en verkooptransacties in deze branche begeleid. Zo hebben we duidelijk zicht op de bedragen die eerder voor soortgelijke bedrijven zijn betaald”, aldus Koopmans.
Zo wordt uiteindelijk de waarde en de te verwachte prijs van AGEL Adviseurs bekend. Koopmans legt zijn berekeningen op tafel en vertelt erbij hoe hij en zijn team tot dit bedrag zijn gekomen. De vier oprichters knikken tevreden, ze gaan akkoord met de uitleg
De juiste koper in beeld
Is nu elke partij die dit bedrag op tafel wil leggen een potentiële koper? Zeker niet, zo benadrukt Koopmans. “Waar het altijd om gaat is dat we een partij vinden die bij dit specifieke bedrijf past. Ik heb dan ook veel gesprekken met de aandeelhouders gevoerd om erachter te komen wat zij belangrijk vonden en welke eisen ze stelden aan de nieuwe eigenaar. Deze gesprekken hebben het fundament gelegd voor een succesvolle overname.”
AGEL adviseurs heeft het DNA van een familiebedrijf. Het wil vooral kwaliteit leveren. Werken aan de relatie en goed zorgen voor medewerkers en klanten staan bij de aandeelhouders hoog in het vaandel. “We hebben geadviseerd om het zoekterrein af te bakenen tot bedrijven met een soortgelijk profiel, professionals met een hoge mate van service en kwaliteit.”
Met kandidaat-kopers in gesprek
Koopmans en zijn team benaderen bedrijven die aan de profielschets voldoen. Een aantal blijkt geïnteresseerd en wil in gesprek. “Dat moet je zien als dialoog waarbij er over en weer vragen worden gesteld. De potentiële kopers bleken vooral geïnteresseerd in het werkelijke verhaal van de oprichters. De reden waarom zij hun aandelen van de hand wilden doen dus. Daarnaast waren zij natuurlijk benieuwd naar de onderneming en haar mensen en de ontwikkelingen naar de toekomst. Zo gaat het vaak en daar had ik de vier aandeelhouders dan ook goed op voorbereid. Ik stelde me tijdens de gesprekken op als een spelverdeler en zorgde ervoor dat alle onderwerpen aan bod kwamen”, zegt Koopmans.
Leg je zelf een vraagprijs neer of laat je potentiële kopers een bod doen? Het is een vraag die in elk verkoopproces speelt. Koopmans koos in dit geval bewust voor optie twee. “Het kan namelijk zijn dat er voor een strategische koper meer speelt dan wij in onze berekening hebben meegenomen. Dat juist het klantenbestand, de dienstverlening, de geografische positie of de medewerkers voor zo’n partij extra waarde vertegenwoordigen bijvoorbeeld. We hebben om die reden gekozen voor een veiling, waarbij wij als regisseur hebben opgetreden.”
Het wordt spannend
Zelden is een overname zonder spannende momenten. Het is maart 2020. Koopmans staat op het punt om op basis van het inmiddels bereikte onderhandelingsresultaat de Letter of Intent op te stellen, als plotseling de coronacrisis uitbreekt. De partij met wie hij in verregaande onderhandelingen is, begint te aarzelen. “Op zo’n moment is het vooral zaak om je hoofd koel te houden en het vlammetje te laten wakkeren. We spraken af om in gesprek te blijven, maar het tempo van de overname iets terug te schroeven, om te zien hoe alles zou lopen. Dat was zo’n typisch moment waarop deze deal had kunnen afketsen.”
De deal is rond
Dat gebeurt uiteindelijk dus niet. En zo kunnen de oprichters van AGEL adviseurs in december van dat jaar bekend maken dat hun bedrijf is overgenomen door Stantec. Een Canadese multinational met 22.000 medewerkers, verdeeld over 350 verschillende locaties. Tijd om de champagneflessen te ontkurken dus.
“Zo’n overname is een spannend proces voor de ondernemers”, zegt Koopmans.
“Mijn belangrijkste taak was het voortdurend managen van de verwachtingen en dat lukt alleen als je 100% transparant bent. Dat werd door de opdrachtgever, maar ook door de koper en haar team, erg gewaardeerd, vertelden ze me later. Ze hadden daardoor nooit het gevoel dat ze voor verrassingen zijn komen te staan.”
Door de overname een volgende stap in de groei
Met de overname door Stantec kan AGEL een volgende stap maken in de ontwikkeling van het bedrijf. Stantec is een partner die de mogelijkheid geeft om verder te groeien en meer toegevoegde waarde aan de klanten aan te bieden door een uitgebreider pakket aan diensten.
“Samen worden we een echt landelijk opererend bureau, gesteund door expertise van over de hele wereld” zegt Remco van Dessel, Directeur bij AGEL adviseurs.
Het betekent ook een ongelooflijk mooie kans voor onze collega’s, die toegang krijgen tot Stantec’s wereldwijde netwerk van experts, kennis en innovatie, om zich verder te ontwikkelen.