Automotive M&A 2024: een jaar van contrasten en kansen
De Nederlandse autodealermarkt heeft in 2024 voortgebouwd op de positieve lijn van het voorgaande jaar. Nieuwe autoverkopen, een groeiend aandeel elektrische voertuigen en solide resultaten van dealerholdings kenmerken het jaar. Tegelijkertijd staan Europese autofabrikanten voor grote uitdagingen, met trage EV-transities en geopolitieke spanningen die hun stempel drukken op de sector.
In deze wrap-up blikken we terug op de M&A activiteiten in de autodealermarkt, hoe het automotive landschap er in Nederland voorstaat en welke trends & ontwikkelingen bepalend waren afgelopen jaar. Tot slot ronden wij af met een doorkijk naar 2025 en welke M&A activiteiten wij verwachten.
Tot en met november 2024 verkochten Nederlandse dealers net iets meer nieuwe personenauto’s, zo’n half procent, dan dezelfde periode in 2023. Ook nieuwe bestelwagens waren in het einde van 2024 in trek, mede gedreven door wijzigende BPM–regelingen. Daarnaast stomen occasionverkopen eveneens door en bereikt een aandeel van EV’s ongeveer een derde van de markt. Dit wijst op een continuering van sterke resultaten die dealerholdings ook de afgelopen jaren gerealiseerd hebben.
In tegenstelling tot de dealers hebben de Europese fabrikanten een lastiger jaar achter de rug. De trage transitie naar EV en de geopolitieke spanningen met de daarmee gepaard gaande handelsbeperkingen hebben forse impact. Dit kan zelfs leiden tot mogelijke sluiting van Europese fabrieken. Ook is het agentuurmodel breder ter discussie komen te staan door fabrikanten, die op haar beurt belangen nemen in online verkoopplatformen. Kortom: een jaar vol tegenstellingen in de automotive sector.
Drang naar omvang belangrijkste driver voor overnames
In 2022 en 2023 waren het met name dealers die dealers overnamen. De absolute drang naar omvang leek in 2024 minder sterk dan de jaren ervoor. In 2024 waren er 24 transacties waar een dealer een dealer overnam. Dit ligt ook in lijn met de analyse die collega Michiel Janssen eerder dit jaar beschreef in zijn artikel “Overnames in de automotive: M&A markt van het gaspedaal?“. Ondanks dat het aantal dealertransacties daalde in 2024, zijn er wederom een aantal exemplarische transacties beklonken die eens te meer onderschrijven dat de drang naar omvang de belangrijkste drijver is achter de M&A activiteiten.
Wederom meer slagkracht naar de grootste dealerholdings
Medio 2024 is de nieuwste editie van de Dealerholding Top 100 uitgebracht. Aumacon concludeerde dat de Top 10 grootste dealerholdings weer in marktaandeel is gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor. Hiermee lijkt het dealerlandschap dezelfde weg te bewandelen als het Nederlandse leaselandschap. De Top 10 leasemaatschappijen heeft in Nederland maar liefst 81% (!) marktaandeel. De Top 10 dealers hebben nu ongeveer de helft van de nieuw verkopen in handen. Met een marktaandeel van 46,3% in 2023 is dit een lichte daling ten opzichte van 2022. Deze daling wordt met name verklaard door de verkoopaantallen van Tesla, die via direct sales in de markt gezet worden. Wij zijn benieuwd of Tesla haar concurrentiepositie in 2024 heeft weten te behouden. Daar heeft het tot en met november alle schijn van, waar zij al meer dan 24.000 nieuwe modellen verkocht hebben ten opzichte van de 19 duizend over heel 2023. De EV-slag lijkt hiermee vol gaande.
De automotive sector speelbal van geopolitiek-schaakspel
De slag om het marktleiderschap op het gebied van EV’s is volle bak gaande. Tesla heeft als first-mover een significant aandeel in de markt. Tel daar de trage start op het gebied van EV van de traditionele automakers en de bliksemsnelle introductie van EV’s van Chinese makelij bij op en je hebt een prachtig geopolitiek schaakspel. Het is nog onzeker welke gevolgen deze geopolitieke maatregelen hebben op Nederlandse dealerholdings. Het is immers voornamelijk een spel tussen (en voor) fabrikanten. Wij blijven deze ontwikkelingen nauwlettend volgen, met name welke gevolgen dit heeft voor de verkopen van Full-EV’s. Mogelijk dat dealerholdings nog beter gaan draaien doordat zij het juiste EV-merk in haar portfolio hebben.
Een blik op 2025
Geopolitieke ontwikkelingen en een lager aantal ‘dealer–deals’ zijn slechts korte termijn reacties van de markt. De drang naar omvang en de implementatie van het Total Mobility concept blijven hoog op de agenda staan en vormen de drijvers achter de hoge mate van overnames. De tractie in de schadeherstelbranche is hier een sprekend voorbeeld van.
Daarnaast wordt de Nederlandse dealermarkt door de hoge mate van consolidatie interessant voor internationale partijen. Emil Frey is al jaren actief in Nederland en ook Hedin is sinds de overname van Stern als buitenlandse dealergroep actief in Nederland. De verwachting is dat er nog meer internationale toetreders zich gaan mengen in het Nederlandse dealerlandschap. De M&A activiteiten zullen ook de komende jaren de autodealermarkt blijven beheersen.
Het is belangrijk om na te gaan welke positie de dealer inneemt in de markt, hoe zij scoort op de valuedrivers en welke ambities en mogelijkheden de ondernemer nog heeft. Feit blijft dat de markt uiteindelijk de koers bepaalt. Het is daarom zaak om de valuedrivers binnen uw onderneming te optimaliseren om het rendement hoog te houden en bij een eventuele verkoop een optimaal verkoopresultaat te kunnen realiseren.
Overnamespecialist met kennis van de automotive sector
Een bedrijf kopen of verkopen is een belangrijk en ingrijpend besluit, waar u goed over moet nadenken. Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor uw bedrijf? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een afspraak.
Aeternus is opgericht in 2006 en heeft inmiddels meer dan 1.500 klanten begeleid, waaronder de waardering en verkoop van automotive bedrijven. Er werken ruim 50 corporate finance specialisten in drie vestigingen in Amsterdam, Eindhoven en Venlo. Meer weten over wat Aeternus voor u kan betekenen, maak dan een afspraak.