De belangrijkste redenen om een bedrijf te verkopen
Een succesvol bedrijf. Het dwingt je als ondernemer om continue de juiste keuzes te maken. Er staat veel op het spel. Uw bedrijf verkopen is zo’n belangrijke keuze. Daarover wilt u als ondernemer een weloverwogen besluit nemen. Om te starten met de voorbereiding van de verkoop moet er eerst een zaadje worden geplant in het hoofd van u als ondernemer. Onze ervaring leert dat er twee type redenen zijn voor bedrijfsverkoop: persoonlijke en strategische overwegingen. In dit blog nemen wij u graag hierin mee.
Persoonlijke redenen om een bedrijf te verkopen
In de afgelopen jaren heeft uw bedrijf een enorme transitie doorgemaakt. Nieuwe klanten, meer klanten, grotere klanten, met allemaal andere wensen. Het aantrekken en behouden van goed personeel is ook een uitdaging op zichzelf. Er komen steeds meer dagelijkse kansen en uitdagingen die u moet aansturen en managen. Het is niet ondenkbaar dat er een moment komt waarop u zichzelf afvraagt: “Past dit bedrijf en deze manier van werken nog wel bij mij en voeg ik voor het bedrijf nog voldoende waarde toe?”
‘Uw rol is de laatste jaren steeds meer verschoven van doener naar manager. Niet iedereen voelt zich daar prettig bij.’
Een opluchting: deze gedachten komen voor geen enkele ondernemer uit het niets. Als ondernemer heeft u uw bedrijf waarschijnlijk zelf gestart en/of groot gemaakt. In de laatste jaren is uw rol veranderd, bijvoorbeeld van het inzetten van technische expertise of business development naar managerial. De verantwoordelijkheid wordt steeds groter, maar de grip binnen het bedrijf wordt steeds kleiner. Niet iedere ondernemer voelt zich daar senang bij. Sterker nog: het alleen maar managen van een grote organisatie is één van de meest genoemde verkoopredenen. Wanneer u dit onderbuikgevoel ontwikkelt, verdwijnt dat zelden.
Strategische redenen om een bedrijf te verkopen
U hebt jarenlang hard gewerkt om met uw bedrijf een goede positie in de markt te bemachtigen. Maar zoals elke ondernemer weet, is de keerzijde hiervan dat deze positie niet vast staat. Nieuwe trends en ontwikkelingen in de branche zorgen ervoor dat u als ondernemer altijd de urgentie voelt om snel te handelen. U wilt uw positie verstevigen, dus stelt u zichzelf vragen als: Kan ik de strijd met mijn concurrenten nog aan? Zijn er weer nieuwe investeringen nodig? En redden we dat wel met de huidige bedrijfsgrootte?
Bijvoorbeeld, bij grote opdrachten van tientallen miljoenen wordt de vraag gesteld door opdrachtgevers of uw bedrijf wel voldoende ervaring heeft en of uw onderneming financieel stabiel is voor zulke grote opdrachten. De kans is dan groot dat opdrachten van die omvang door de twijfels van opdrachtgevers gegund worden aan grotere concurrenten.
Maar ook het doen van grote spronginvesteringen, het overnemen van een concullega of het investeren in een innovatie zijn vergelijkbare situaties. Is dit voor u herkenbaar? Dit zijn redenen om na te denken gaan denken over een bedrijfsverkoop en uw bedrijf verkoopklaar te maken.
Alles overwogen… Maar er nog niet uit om uw bedrijf verkoopklaar te maken?
In uw denkproces van persoonlijke en strategische overwegingen om uw bedrijf te verkopen spelen rationele argumenten en uw onderbuikgevoel allebei een grote rol. Mocht u nog niet precies weten wat het inhoudt om uw bedrijf verkoopklaar te maken en uiteindelijk te verkopen, laat u dan informeren over de impact van deze beslissing.