Hoe kunt u de waarde van uw digitale onderneming verhogen?
Als u als ondernemer overweegt in de komende jaren uw bedrijf te verkopen, is het belangrijk om te weten wat de waarde van uw digital agency is en hoe u deze waarde verhoogt.
In een periode van verkoopvoorbereiding kunt u werken naar een optimale verkoop (prijs en voorwaarden). In dit blog leest u over drie belangrijke aspecten die kopers in acht nemen om tot een waardebepaling van uw bedrijf te komen. Wij noemen dit ook wel valuedrivers.
In de markt observeren wij drie valuedrivers
1. Schaalgrootte
Schaalgrootte is de reden achter de buy-and-build strategie van private equity partijen. Schaalgrootte en internationale presence stelt bedrijven in staat om grotere en over het algemeen rendabelere klanten te acquireren. Bovendien wordt het gemakkelijker om talent aan te trekken door:
- Geografische presence;
- Doorgroeimogelijkheden binnen de onderneming;
- Grote en bekende klanten met uitdagende projecten.
2. Serviceaanbod
Klanten eisen meer inzicht, grip en output over hun marketinginspanningen. Digital agencies waarvan het serviceaanbod bestaat uit zowel (nieuwe) digitale marketingtoepassingen als traditionele marketing zullen de meeste waarde toevoegen voor haar klanten. Het uitbreiden van het serviceaanbod is dan ook (vaak) waarde verhogend. Voorbeelden hiervan zijn uitbreiding naar het aanbieden van AI-toepassingen voor marketing- en branding doeleinden en het steeds groter wordende aanbod aan diensten op het gebied van data analytics.
3. Specialisatie
Dit kan bestaan uit specialistische kennis op het gebied van technologie of binnen bepaalde branches. Voor specialistische bedrijven op het gebied van bijvoorbeeld data-analyse en data driven marketing, software ontwikkeling, inzetten van AI in websites, workflowmanagement, smart content management, social media, augmented en virtual reality en personalized offering worden hoge multiples betaald.
afb: Valuedrivers Digital Agencies
Overname specialist met kennis van de digitale markt
Wilt u meer weten over de mogelijkheden van waardegroei en verkoopvoorbereiding voor uw digital agency?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor een afspraak. Ons sectorteam Internet, Software & Technology spart graag met u over de kansen en dilemma’s welke u ziet.
Meer over digital agencies, trends en ontwikkelingen in de markt, kopers en welke overnamedeals er hebben plaatsgevonden, vraag hier ons rapport op >> Industry report Digital Agencies.