Dachser financieel best presterende transport en logistieke onderneming van 2024
Dachser heeft dit jaar de eerste plaats vastgehouden dankzij haar sterke prestaties op het gebied van winstgevendheid per FTE. Flextronics Logistic, dat vorig jaar de eerste plaats deelde met Dachser, staat dit jaar op de 8e plek. De voornaamste reden hiervoor is een relatief mindere score op CAGR EBITDA/ Brutowinst.
Opvallende verschuivingen in de top 50
In de editie van 2024 van de Aeternus Top 50 Transport en Logistieke Bedrijven zien we enkele opvallende verschuivingen. Heisterkamp Transport heeft een indrukwekkende stijging doorgemaakt, van de 48e plaats in de vorige editie naar de 2e plaats. Dit is te danken aan een aanzienlijke verbetering in hun financiële resultaten.
De top 5 van dit jaar bestaat, behalve Dachser, geheel uit partijen die niet eerder in de top 5 stonden. TSN Groen, bijvoorbeeld, stond vorig jaar nog niet in de lijst en heeft nu een prominente plek veroverd. Hetzelfde geldt voor andere nieuwkomers in de top 5. Terwijl Base Logistics, die vorig jaar nog in de top 5 stond, dit jaar niet is opgenomen vanwege de overname door Staci.
Naast de eerder benoemde TSN Groen zijn er nog 8 partijen die vorig jaar niet in de top 50 stonden. Dit zijn Kuehne+Nagel, ID Logistics, De Zwaluw Logistics, Mainfreight Nederland, Geodis Logistics Nederland, Wesseling Transport, Schavemaker Logistics, Rhenus Logistics en Farm Trans.
In de top 5 staan 2 van de grootste stijgers van dit jaar met Neele-Vat en Heisterkamp Transport. Neele-Vat is van de 28ste positie naar de 3e geklommen door een sterke score op de Brutowinst per FTE, EBIT per FTE en EBITDA per FTE. Heisterkamp Transport scoort ook goed op FTE criteria maar scoort ook nog uitstekend op de CAGR EBITDA/ Brutowinst, waardoor Heisterkamp Transport van de 48ste positie vorig jaar doorstoot naar de 2e plek dit jaar.
Top 50 transport en logistiek
Rang | Bedrijfsnaam | Gemiddelde Brutowinst | Brutowinst / FTE | EBITDA / Brutowinst | Punten totaal | Rang Top 50 2023 |
1 | Dachser | € 57.349 | 13 | 1 | 57 | 1 |
2 | Heisterkamp Transport | € 35.250 | 6 | 38 | 61 | 48 |
3 | Neele-Vat Logistics | € 121.884 | 12 | 16 | 63 | 28 |
4 | Claassen Logistics | € 24.866 | 7 | 12 | 70 | 6 |
5 | TSN Groen | € 7.925 | 22 | 8 | 76 | – |
6 | Sluyter Logistics | € 20.547 | 35 | 11 | 78 | 12 |
7 | LCW Groningen | € 16.442 | 24 | 4 | 82 | 5 |
8 | Flextronics Logistics | € 72.378 | 5 | 14 | 86 | 1 |
9 | Fritom Group | € 73.930 | 11 | 26 | 87 | 11 |
10 | Oegema Transport | € 58.880 | 10 | 37 | 88 | 10 |
11 | Kuehne+Nagel | € 90.122 | 18 | 39 | 94 | – |
12 | Van den Bosch Transporten | € 35.430 | 1 | 64 | 96 | 20 |
13 | Zijderlaan | € 43.106 | 4 | 24 | 96 | 9 |
14 | Den Hartogh Logistics | € 178.752 | 37 | 2 | 110 | 14 |
15 | Van Rooijen Logistiek | € 21.613 | 51 | 3 | 114 | 16 |
16 | ID Logistics | € 106.852 | 3 | 54 | 116 | – |
17 | JCL Logistics Benelux | € 26.041 | 16 | 42 | 119 | 17 |
18 | De Zwaluw Logistics | € 16.130 | 30 | 23 | 119 | – |
19 | DB Schenker | € 185.062 | 29 | 41 | 125 | 22 |
20 | Tielbeke Transport | € 34.493 | 47 | 10 | 127 | 21 |
Top 5 uitgelicht
1: Dachser
Dachser blijft onverminderd goed scoren op de winstgevendheid per FTE criteria en staat bij 3 van de 5 criteria bovenaan. Dachser is van origine een Duits bedrijf en is wereldwijd actief is op het gebied van transport, warehousing en IT-gerelateerde oplossingen. Dachser is ook actief op M&A vlak. Vorig jaar heeft Dachser de overname aangekondigd van Müller Fresh Food Logistics.
2: Heisterkamp Transport
Heisterkamp Transport stond vorig jaar net in de Top 50, op de 48ste plek. Door een hogere efficiency en een forse EBITDA-groeijaar op jaar is Heisterkamp Transport sterkste stijger dit jaar. Heisterkamp Transport is in 1919 begonnen in de regio van Eindhoven met een paard en wagen en ondertussen uitgegroeid naar een organisatie met meer dan 1.500 medewerkers, 5.000 trailers en 750 trucks. Heisterkamp Transport is het hoogst genoteerde bedrijf dat nog steeds volledig in Nederlandse handen is.
3: Neele-Vat Logistics
Neele-Vat is een allround sterke partij die hoog scoort op alle criteria. Neele-Vat is een familiebedrijf met een sterke binding met de regio van oorsprong, Rotterdam. Neele-Vat is een allround logistieke dienstverlener, zowel zeevracht, luchtvracht, opslag, transport en douanediensten worden aangeboden. Ook blijft Neele-Vat groeien doormiddel van overnames, in 2023 heeft het Otentic Logistics uit Oosterhout overgenomen.
4: Claassen Logistics
Waar Claassen Logistics in de vorige editie net buiten de top 5 viel met een 6de plek lukt het om dit jaar een plek in de top 5 te veroveren. Claassen Logistics verzorgt met 300 medewerkers een compleet pakket logistieke diensten: transport, distributie, warehousing, zee- en luchtvracht en e-fulfilment. Daarnaast is Claassen Logistics de oudste Tilburgse onderneming en viert volgend jaar haar 175-jarige bestaan.
5: TSN Groen
Een nieuwkomer: TSN Groen wordt voor het eerst door ons onder loep genomen. De onderneming scoort goed op de effectiviteitscriteria en weet hiermee de 5e plek te veroveren. Met de slogan “GROEN, GROENER, GROENST” maakt TSN Groen gelijk duidelijk dat duurzaamheid hoog in het vaandel staat bij de organisatie, een waarde die klanten blijkbaar weten te waarderen. De dienstverlening van TSN Groen ziet voornamelijk op emissieloze distributie en fulfilment.
Relatie tussen bedrijfsgrootte en financiële performance
Ieder jaar maken we een vergelijk tussen de kleinere en grote bedrijven in de transportsector om merkbare en opvallende verschillen te ontdekken. We categoriseren bedrijven aan de hand van hun gemiddelde brutomarge over de jaren 2018 tot en met 2022. Hierdoor ontstaan vier verschillende groepen die oplopen in grootte.
Brutowinst/ FTE: schaalvoordeel voor hogere brutomarge
Middelgrote bedrijven realiseren een hogere brutomarge per FTE dan kleinere bedrijven, dankzij schaalvoordelen. De grootste bedrijven hebben juist een lagere brutomarge per FTE. Dit komt voornamelijk door een lagere productiviteit veroorzaakt door meer indirect personeel en grotere (volume)contracten met lagere winstmarges.
EBITDA/ Brutowinst: kleinere bedrijven zijn efficiënter
Bij de EBITDA als percentage van de brutowinst zien we dat grotere bedrijven minder efficiënt zijn in het omzetten van brutowinst naar EBITDA. Redenen zijn bijvoorbeeld extra managementlagen en meer indirect personeel. Kleinere bedrijven, met minder behoefte aan extra management, behalen een hogere EBITDA als percentage van de brutowinst. De tabel bevestigt dat EBITDA en EBIT per FTE sterk dalen naarmate bedrijven groter worden. Kleinere bedrijven compenseren hun lagere brutomarges door efficiënter te werken en behalen zo een hogere EBITDA als percentage van de brutomarge.
Prestatie-indicatoren naar omvang Ondernemingen (x €1.000)
Omvang op basis van gemiddelde brutowinst.
Brutowinst | Gemiddeld | 0-25 | 25-50 | 50-75 | 75+ |
Aantal Bedrijven | – | 20 | 16 | 10 | 19 |
Gem. EBITDA | 10.154 | 3.749 | 6.618 | 10.983 | 19.436 |
Brutowinst / FTE | 108,33 | 96,88 | 117,66 | 124,06 | 104,26 |
EBITDA / FTE | 17.05 | 17.50 | 16.13 | 22.01 | 14.73 |
EBIT / FTE | 10,21 | 10,05 | 9,83 | 14,33 | 8,54 |
EBITDA / Brutowinst | 16,42% | 18,80% | 15,57% | 16,71% | 14,48% |
Niche spelers versus breed georiënteerde partijen
De afgelopen jaren hebben veel transportbedrijven geïnvesteerd in een verbreding van hun dienstenportfolio. Deze bedrijven bewegen zich richting multimodaal transport of zoeken naar nieuwe eindmarkten om extra klanten te kunnen bedienen. We hebben daarom een vergelijking gemaakt tussen de algemene transportbedrijven ten opzichte van hun concurrenten met een duidelijke specialisatie richting geconditioneerd transport of specifieke eindmarkten.
In deze analyse zijn een aantal zaken die opvallen:
- Ten eerste zien we dat de winstgevendheid van geconditioneerde transportbedrijven sterk is toegenomen de afgelopen jaren. Het verbaast dan ook niet dat juist deze subsector een hoge mate van M&A activiteit heeft gezien de afgelopen jaren.
- Daarnaast zien we duidelijk dat de bedrijven met een brede focus op verschillende eindmarkten een aanzienlijk hogere productiviteit per FTE behalen dan gespecialiseerde bedrijven. De gespecialiseerde bedrijven hebben dus meer personeel nodig om voldoende brutowinst te kunnen realiseren.
- Als laatste zien we dat de operationele winstgevendheid van geconditioneerde transportbedrijven in beperkte mate hoger is dan andere transportbedrijven. Hetzelfde geldt in mindere mate voor de transportbedrijven met een duidelijke sectorfocus. Het hebben van een duidelijke specialisatie in geconditioneerd transport of het hebben van een sectorfocus wordt daarmee dus wel degelijk beloond.
Voor de volledige analyses en recente overnames in de branche download het top 50 transport en logistiek 2024 rapport.
Overnamespecialist met kennis van de transport en logistieke sector
Een bedrijf kopen of verkopen is een belangrijk en ingrijpend besluit, waar u goed over moet nadenken. Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor uw bedrijf? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een afspraak.
Aeternus is opgericht in 2006 en heeft inmiddels meer dan 1.500 klanten begeleid, waaronder de waardering en verkoop van transport en logistieke bedrijven. Er werken ruim 50 corporate finance specialisten in drie vestigingen in Amsterdam, Eindhoven en Venlo. Meer weten over wat Aeternus voor u kan betekenen, maak dan een afspraak.