Kennisartikel
04-02-2025

Dampack International financieel best presterende packaging bedrijf van 2024

Joeri VerlindenJoeri Verlinden op

In onze derde editie van het Top 25 financieel best presterende packaging bedrijven 2024 is Dampack International de terechte winnaar. Met name op het gebied van arbeidsproductiviteit en EBITDA/Brutowinst presteert Dampack zeer sterk. Naber Plastics, winnaar van onze vorige ranking, is gezakt naar een zevende plek.

De Top 25 packagingbedrijven in Nederland

We presenteren met trots de derde editie van de Top 25 Packagingbedrijven in Nederland, zoals voortgekomen uit de analyse van Aeternus. In de toekomst zullen we deze Top 25, evenals andere marktrapportages van Aeternus, voorzien van updates, marktontwikkelingen en M&A-trends om u op de hoogte te houden van de verpakkingsindustrie in Nederland.

Bedrijf Gem. brutowinst 2020-2022 Score brutowinst per medewerker Score ROIC Score EBITDA /Brutowinst Totaal Score
1 Dampack International € 10.005 1 7 4 78
2 Frapak € 19.559 2 15 2 94
3 Dimensio Verpakkingen € 21.688 14 19 11 96
4 FF Packaging € 5.453 5 11 1 131
5 Curtec Group € 26.200 10 9 6 137
6 Vercom International € 13.788 7 29 25 152
7 Naber Plastics € 9.978 24 18 7 158
8 Budelpack € 13.184 13 3 26 160
9 Topa Verpakking € 29.702 9 13 17 162
10 HQ Pack € 61.973 35 1 19 177
11 ZNP Verpakkingen € 4.221 3 5 9 179
12 RVC Industriële Verpakkingen € 4.830 22 20 8 180
13 Eerste Nederlandse Rondkartonnagefabriek € 12.799 26 8 5 188
14 Damen Drukkers €13.380 27 2 21 197
15 Euro Mouldings €17.165 29 10 10 209

Klik hier voor de volledige lijst.

Top 3: Dampack International, Frapak en Dimensio Verpakkingen

DAMPACK international

1 Dampack International is een gerenommeerde leverancier van met name kunststof verpakkingen en met een totaalscore van 78 de koploper van de derde editie van de Top 25. Dampack International is gespecialiseerd in dunwandige verpakkingen voor met name de foodsector. De onderneming uit Werkendam is een sterke allrounder en scoort goed op bijna alle prestatie indicatoren. Met name op het gebied van arbeidsproductiviteit presteert de onderneming zeer sterk, met driemaal een nummer één positionering. Maar ook met een EBITDA/Brutowinst percentage van bijna 50%(!) presteert de koploper van de Top 25 zeer goed.

FRAPAK

2 Frapak is een specialist in een uitgebreid assortiment kunststof verpakkingen. Met tevens een mooie allround prestatie eindigt de onderneming uit Zeewolde op een totaalscore van 94, waarmee het net voorblijft op de nummer drie. De in 1978 opgerichte onderneming blinkt met name uit in operationele winstgevendheid, waar het alleen in 2022 een partij voor zich moet dulden. Maar ook op het gebied van arbeidsproductiviteit presteert Frapak sterk, met een gemiddelde brutowinst per FTE van €390k.

DIMENSIO

3 Dimensio Verpakkingen maakt de Top 3 compleet. De onderneming uit Almere staat met name bekend om haar ruime portfolio (afval)zakken van verschillende materialen. Dimensio deed de afgelopen jaren verschillende overnames waaronder meest recentelijk de overname van 123kartonnendozen.nl, maar ook de overname van The Box, waarbij Dimensio werd bijgestaan door Aeternus. De overnames resulteren (onder andere) in een zeer sterke groeifactor van de brutowinst, waarmee Dimensio de derde plek veilig weet te stellen. Ook op het gebied van operationele indicatoren presteert Dimensio sterk met bijvoorbeeld een gemiddelde EBITDA/Brutowinst van 41%.

Winnaars op individuele prestatie-indicatoren

In deze sectie belichten we de winnaars op de afzonderlijke prestatie-indicatoren. Deze bedrijven hebben uitmuntend gepresteerd in het laatste meegenomen financiële jaar en verdienen daarom een spotlight!

Groei brutowinst: New Packaging Group

  • Ondanks dat New Packaging Group net buiten de Top 25 eindigt heeft het bedrijf wel de grootste groei van brutowinst gerealiseerd over de periode 2020 tot en met 2022.
  • De New Packaging Group bestaat uit verschillende verpakkingsbedrijven: Meulendijks Packaging, Bliston Packaging, Nedupack en Novapac.
  • De groep, met in totaal 178 medewerkers in 2022, levert verschillende verpakkingsoplossingen voor uiteenlopende branches zoals de food branche (bakery, dairy en AGF), pharma, en consumer goods.

Operationele winstgevendheid: FF Packaging

  • FF Packaging levert een uitgebreid assortiment aan verpakkingsoplossingen zoals tassen, verzendverpakkingen en luxe geschenkverpakkingen.
  • Met verkoopkantoren in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Hongkong en China bedient FF Packaging klanten over de hele wereld.
  • Op het hoofdkantoor in Harderwijk beschikt FF Packaging over een eigen print- en druklocatie voor het leveren van custom verpakkingen.

ROIC: HQ Pack

  • HQ Pack, de nummer 10 van deze Top 25 en de nummer 6 van de vorige editie, is actief in het ontwikkelen en produceren van hoogwaardige verpakkingsoplossingen op maat en behaalt in 2022 de hoogste ROIC.
  • Het bedrijf bedient klanten over de gehele wereld en heeft daarom vestigingen in vijf verschillende landen: Nederland, Verenigde Staten, Maleisië, Taiwan en Singapore.
  • Door gebruik te maken van duurzame materialen zoals hout en het hergebruiken van oude verpakking en probeert de onderneming uit (o.a.) Eindhoven maximaal in te zetten op circulariteit.

Arbeidsproductiviteit: Dampack International

  • Dampack International, de koploper van deze Top 25 editie, is ook de lijstaanvoerder als het aankomt op arbeidsproductiviteit in 2022.
  • Dampack had in 2022 een team van 19 medewerkers waarmee het klanten in verschillende Europese landen bediende.

Om tafel met toonaangevende ondernemers in de branche

Het Aeternus packaging Brancheteam ging het gesprek over de trends in de packaging branche aan met verschillende toonaangevende ondernemers uit de Nederlandse verpakkingsmarkt: Dimitri Romeijnders (Tenfold Group), Alex Wiersma (Kaleidoscope Giftwrap en Keijzer Papier), Rene van Rietschoten (Écart) en Lieuwe Kool (Honicel BV). Hieronder de belangrijkste conclusies uit dit ronde tafelgesprek.

Verduurzamingsslag is noodzakelijk

Waar iedere bedrijfstak hiermee te maken heeft, ligt de verpakkingsbranche in het bijzonder onder een vergrootglas: te midden van de strijd voor een duurzame wereld is verpakkingsafval uitgegroeid tot een symbool van de oude, vervuilende economie en samenleving.

Echter zijn verpakkingen een noodzakelijk kwaad. De boodschap is helder: (plastic) verpakkingen leiden dan wel tot afval, maar voorkomen nog véél meer verspilling en dragen daarmee juist bij aan een duurzamere economie. Bovendien hóéft plastic geen afvalprobleem op leveren. Het probleem is niet het gebruik van plastic, het probleem is wat we er als consument daarna mee doen.

Personeel: jongeren willen het verschil maken en zijn innovatiegericht

Het binnenhalen van (jong) talent blijkt in de huidige krappe arbeidsmarkt echter makkelijker gezegd dan gedaan. Lieuwe Kool denkt dat de sleutel kan liggen in het benadrukken van de impact die jonge professionals kunnen maken binnen de sector. ‘Je moet kijken wat de nieuwe generatie motiveert: jongeren willen het verschil maken, ze zijn innovatiegericht – en dáár biedt de verpakkingsbranche volop de kans voor.’ En als bedrijf profiteer je weer van deze innovatiedrang, vult René van Rietschoten van Écart aan. Denk aan nieuwe manieren van werken en automatisering.

De behoefte aan / noodzaak tot schaalgrootte

De eis om verduurzaming, de krappe arbeidsmarkt en de huidige economie – ze tellen op tot een uitdagend verpakkingslandschap, waarin veel kleine spelers zich aansluiten bij grotere branchegenoten. En waar het misschien even een bittere pil lijkt, ziet Dimitri Romeijnders veel verkopende ondernemers vervolgens juist opbloeien.

Lieuwe Kool kan erover meepraten, maar dan vanaf de andere kant van de tafel. Hij bleef nog negen jaar aan boord bij Meilink, nadat hij zijn onderneming verkocht. Hij benadrukt vooral dat je in het belang van je onderneming moet blijven denken. ‘Toen ze aanklopten was een mogelijke verkoop nog nooit in me opgekomen’, blikt hij terug. ‘Maar of je nou wil of niet, dan ga je toch nadenken: Wat wil ik eigenlijk? Mijn drijfveer om het toch te doen was het besef dat we moeilijk aan de beurt kwamen bij grotere bedrijven. Toen dacht ik: dan maar beter samen met iemand anders binnengelaten worden dan tegen heug en meug op de deur blijven kloppen.’

Voor de volledige analyses en recente overnames in de branche download het Top 25 financieel best presterende packaging bedrijven 2024.

Overnamespecialist met kennis van de paper en packaging sector

Een bedrijf kopen of verkopen is een belangrijk en ingrijpend besluit, waar u goed over moet nadenken. Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor uw bedrijf? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een afspraak.

Aeternus is opgericht in 2006 en heeft inmiddels meer dan 1.500 klanten begeleid, waaronder de waardering en verkoop van transport en logistieke bedrijven. Er werken ruim 50 corporate finance specialisten in drie vestigingen in Amsterdam, Eindhoven en Venlo. Meer weten over wat Aeternus voor u kan betekenen, maak dan een afspraak.

best presterende packaging bedrijven

Gerelateerde artikelen

Weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag hier een (online) gesprek aan met een ervaren bedrijfsovername adviseur.

Aeternus houdt met haviksoog de ondernemer in het oog van een afstand