Kennisartikel
10-06-2025

De belangrijkste inzichten voor metaalbewerkers uit de praktijk

Geert SmetsGeert Smets op

Tijdens een gezamenlijke groepsdiscussie over metaalbewerkers met het brancheteam Industrial Manufacturing van Aeternus en branchenetwerken Nevat en FPT, passeerden heel wat onderwerpen, vraagstukken en uitdagingen de revue. Wat waren de meest opvallende inzichten die werden gedeeld? We lichten de belangrijkste bevindingen uit en gaan in op het belang van valuedrivers en valuemanagement.

Wat is een valuedriver?

Een valuedriver is een niet-financiële factor die invloed heeft op de toekomstige cashflow van een bedrijf. Deze invloed kan zowel positief als negatief zijn. Het identificeren van valuedrivers helpt ondernemers bij het zien waar de waarde van het bedrijf zit en waar deze nog wordt vernietigd.

Niet elke valuedriver is net zo belangrijk voor iedere sector. Het belang van technologie is voor metaalbewerkers hoog om zodoende de tekorten aan vakpersoneel te kunnen managen. Dat is bijvoorbeeld niet in alle sectoren van toepassing.

De Valuedriver Selectie Tool helpt ons bij het identificeren van de meest invloedrijke valuedrivers voor een specifiek bedrijf. Aan de hand van 52 stellingen brengen we deze voor de organisatie in kaart. Uit de acht valuedrivers worden dan drie of vier drivers geselecteerd die de meeste invloed hebben op het bedrijf en waar het meeste optimalisatiepotentieel ligt. Op deze manier zorgen we ervoor dat de ondernemer zijn tijd in de juiste thema’s investeert waardoor er met oog op resultaat gewerkt kan worden aan de ondernemingswaarde.

Sterk leiderschap streeft continu naar onderscheidend vermogen

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: management is de belangrijkste valuedriver binnen de metaalbewerking en dat wordt volop bevestigd in de discussie. Leiderschap is een dagelijks terugkerend thema, maar hoe blijf je jezelf daarbinnen ontwikkelen?

In de praktijk blijkt het uitdagend om jouw bedrijf goed te organiseren, tijdig te investeren en te groeien. Managementteams hebben niet altijd voldoende zicht op de kansen en bedreigingen in de markt. Ondernemers moeten vooruit durven kijken. Dit is niet eenvoudig, zeker niet voor de kleinere bedrijven in deze sector.

Juist in het competitieve landschap anno 2025 is het cruciaal om onderscheidend te zijn. De ondernemers delen de visie dat men in deze markt tot de besten moet willen behoren. Kostenbeheersing en procesoptimalisatie zijn dan ook een absolute must.

Hoe voldoe je aan deze hoge eisen? Kijk verder dan jouw eigen onderneming. Vraag advies en reflecteer op jouw strategie. Zo bouw je aan het leiderschap dat nodig is om onderscheidend te zijn.

Samenwerking vraagt om vertrouwen en transparantie

Ook samenwerking biedt kansen. Die blijven vooralsnog echter grotendeels onbenut. Binnen de sectorgroep ‘verspaning’ wordt maar weinig samengewerkt. Zo vindt er maar beperkte kennisdeling plaats. Dit terwijl er genoeg zeer ervaren oud-ondernemers rondlopen die jongere vakgenoten en de volgende managementgeneraties kunnen coachen. Ze beschikken over een schat aan kennis en ervaring die ze graag overbrengen voor het behoud van vakmanschap.

Daarnaast biedt samenwerking bedrijven de mogelijkheid om gezamenlijk kansen te verzilveren. Denk bijvoorbeeld aan initiatieven om kosten te delen. Het ook daadwerkelijk doen vraagt om vertrouwen, transparantie en commitment van de partijen in de keten.

Klant is koning?

Het is een gegeven dat meerdere bedrijven in de sector te maken hebben met klantconcentratie, doordat ze al jarenlang dezelfde klanten bedienen en het bedrijf is meegegroeid met de OEM’er. Impliciet accepteren ze hiermee wel een significant risico: het vertrek van één klant kan de omzet drastisch doen kelderen. Ook moeten metaalbewerkers ‘nee’ durven zeggen. Bijvoorbeeld als de opdracht technisch niet haalbaar is. Dit hoeft niet het laatste woord te zijn. Door de dialoog met de klant op te zoeken wordt kennis uitgewisseld en kan de oplossing worden gezocht. Duidelijke communicatie en afstemming met de klant zijn cruciaal voor de kwaliteit en kostprijsbeheersing. Bedrijven die op deze manier samenwerken met de klant behalen een hogere rentabiliteit.

Door de klant op te voeden, voorkom je verborgen kosten die normaal door de metaalbewerker worden gedragen. Vaak ontbreekt het echter bij de salesmensen om ook in kostprijs te kunnen denken. Directies moeten zelf ook feeling houden met het proces.

De markt: Wie overleeft en wie niet?

In het uitdagende hedendaagse landschap is samenwerking in de keten volgens de aanwezigen hét antwoord op de vele vraagstukken die op bedrijven afkomen. Maar ze onderkennen ook dat dit vooralsnog een bottleneck is in de verspanende sector.

De deelnemers onderschrijven de stelling dat bedrijven de kaarten tegen de borst houden – ieder onderneemt voor zich. Zeker in de huidige tijd, waarin krimp zijn weerslag heeft op veel subsectoren.

Zeker is dat een aantal bedrijven het niet op eigen kracht gaan redden. De hoge mate van vereiste technologische investeringen vraagt om een heldere routekaart en strategische besluitvorming. Hetzelfde geldt voor het managen van de toenemende kosten op het gebied van personeel en energie. Wie durft de samenwerking op te zoeken?

Valuemanagement: doelgericht werken aan jouw ondernemingswaarde

Valuemanagement is een dienst van Aeternus om bedrijven structureel te laten werken aan hun ondernemingswaarde. Met een toegewijde methode analyseren we afhankelijkheden, risico’s, kansen en efficiëntie binnen de organisatie. Door vanuit een M&A-perspectief naar de markt te kunnen kijken, identificeren we wat een bedrijf aantrekkelijker maakt. Zo helpen we ondernemers met het inzien waar de waarde van hun bedrijf in zit en waar nog potentieel te vinden is. Meer weten? Vraag hier een gesprek aan.

Metaalbewerking

Gerelateerde artikelen

Weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag hier een (online) gesprek aan met een ervaren bedrijfsovername adviseur.

Aeternus houdt met haviksoog de ondernemer in het oog van een afstand