De noodzaak van overnames in de transport en logistieke sector
De jaren 2021-2022 waren absolute recordjaren op het gebied van fusies en overnames. Ook in het afgelopen jaar 2023 waren er wederom veel transacties, ondanks een wat rustige start als gevolg van de geopolitieke situatie. De tweede helft van 2023 en begin 2024 waren turbulent op het gebied van fusies en overnames in de T&L sector met bijna wekelijks nieuwe transacties, zowel nationaal als internationaal.
Fusies en overnames zijn noodzakelijk voor continuïteit T&L bedrijven
Hieronder staan enkele overnames in de T&L sector waarbij een Nederlandse partij betrokken is. Daaruit volgt dat diverse T&L dienstverleners recentelijk van eigenaar zijn gewisseld, zoals het Duitse Duvenbeck (Waterland backed) dat Schotpoort Logistics over heeft genomen. Ook AB Texel heeft een groot aantal overnames gedaan. Daarnaast is een opvallende transactie de fusie tussen Van Straalen de Vries Transport (VSDV) en Zandbergen Transport, die hun samensmelting hebben aangekondigd tot SVZ Transport (SVZ).
Verder zien we ook dat de T&L bedrijven in onze Top 5 actief zijn geweest. Zo heeft logistieke dienstverlener Dachser en koploper in onze Top 50 wereldwijd meerdere strategische overnames gedaan, waaronder een nieuwe joint venture opgericht in Nederland met Müller Fresh Food Logistic. De integratie van Müller Fresh Food Logistics heeft het bedrijf in staat gesteld om hun dienstverlening uit te breiden. Dit heeft geleid tot verbeterde efficiëntie en versterkte expertise. Onze nummer 3 Neele-Vat heeft in 2023 zowel Otentic Logistics en Otentic Customs overgenomen, alsook 2HM Logistics. Ook onze nummer 4 Claassens Logistics deed begin dit jaar een overname van het failliet verklaarde Speedliner Logistics & Warehousing.
Geopolitieke redenen
Overnames worden doorgaans gedreven door factoren zoals een gebrek aan opvolging, geografische uitbreiding en nichegroei. De huidige golf van overnames is echter sterk beïnvloed door recente gebeurtenissen. De coronapandemie legde de kwetsbaarheid van logistieke ketens bloot. Daarnaast leidde de Russische inval in Oekraïne tot een energiecrisis en hoge inflatie. De stijgende rente in 2023 beïnvloedt de dynamiek in de sector, waardoor financiering en rendement van overnames complexer worden. Toch neemt het aantal overnames eind 2023 en begin 2024 toe. Bedrijven in de T&L sector zien overnames namelijk als een manier om hun concurrentiepositie te versterken en hun activiteiten uit te breiden, juist in deze turbulente periode.
Gebrek aan opvolging familiebedrijven
Daar komt bij dat een groot deel van de T&L familiebedrijven een gebrek hebben aan gepaste opvolging binnen de familie. Bovendien vereist de moderne T&L sector andere vaardigheden dan 10-15 jaar geleden, waardoor de opvolging nog uitdagender wordt. Hierdoor zijn veel familiebedrijven genoodzaakt om te verkopen aan een grotere strategische partij.
Continuïteit
Een belangrijke reden voor fusies en overnames blijft het waarborgen van continuïteit. Fusies en overnames bieden kansen voor bedrijven in deze turbulente markt om te groeien en zich aan te passen aan veranderende marktomstandigheden.
Dit is essentieel om te overleven in een sector waar internationalisering en schaalvergroting steeds belangrijker worden. Hierbij speelt de energietransitie ook een belangrijke rol. De omschakeling naar duurzame vervoersmiddelen vergt namelijk enorme investeringen. Bedrijven moeten in het kader hiervan niet alleen investeren in elektrische trucks of waterstofvoertuigen, maar ook hun operationele processen aanpassen en digitaliseren om efficiënter te werken. Voor zowel verkopende als kopende partijen is de continuïteit cruciaal en een drijfveer voor overnames. Daarnaast willen bedrijven een goede toekomst garanderen voor hun werknemers.
Verdere inmenging private equity
De aanwezigheid van private equity is historisch gezien laag geweest in de T&L sector, met name in het MKB-segment, vanwege hoge investeringsbehoefte en lage marges. In ons rapport Top 50 best presterende bedrijven in de transport en logistiek constateerden wij al dat hier langzamerhand verandering in komt, met investeringen zoals Waterlands overname van Duvenbeck en Janssen Group (inmiddels na re branding genaamd Logicall).
Ook investeringsmaatschappijen Globitas heeft medio vorig jaar een overname gedaan in de sector, namelijk de overname van familiebedrijf Van Dingenen Transport uit Hapert. Met de acquisitie van Van Dingenen Transport breidt Globitas uit met een nieuwe, gediversifieerde investering en zet het bedrijf een belangrijke stap om de portefeuille toekomstbestendig te maken.
Fusies en overnames belangrijk voor continuïteit
Fusies en overnames zijn een belangrijk instrument voor T&L bedrijven om hun concurrentiepositie te versterken, zich aan te passen aan nieuwe uitdagingen en te blijven groeien. Hoewel dit vaak complex en uitdagend is, bieden dergelijke transacties essentiële kansen voor continuïteit en succes op lange termijn in een steeds internationaler wordende sector.
Overnames transport & logistiek Nederland
Koper | Target | Land | Jaar |
TruckXL | Bluekens Truck en Bus | NL-NL | Jun-24 |
VDL Groep | Van Hool | NL-BE | Jun-24 |
Deij Transport | Jan Deckers en Jan de Waal | NL-BE | Jun-24 |
Logicx Berging BV | International Car Logistics BV | NL-NL | Mei-24 |
Delmar International Inc. | Intervracht Nederland B.V. | CA-NE | Mei-24 |
Logicall | Drake & Farrell | NL-NL | Mei-24 |
Gerwin van Beek Int. Transport | R. Boonzijer Transport | NL-NL | Mei-24 |
Dubbeldam Holding | Trans-Com | NL-NL | Mei-24 |
Pultrum | De Haan Transport | NL-NL | Mei-24 |
Truckwash 1 Group | Truckwash Müller European Trailer Care | NL-NL | Mei-24 |
HTTS Trading | Sterk Traillers | NL-NL | Apr-24 |
VSDV | Zandbergen Transport | NL-NL | Apr-24 |
Kooy Transport | Niek Dijkstra Transport | NL-NL | Apr-24 |
Convoi-UTS | Deudekom | NL-NL | Apr-24 |
Logistic Force | VIA Logistics Professionals | NL-NL | Apr-24 |
Dachser | Fercam Italia | NL-IT | Apr-24 |
Dachser | Brummer Logistic | NL-DE | Apr-24 |
De Jong Zuurmond Groep | Bergnet | NL-NL | Apr-24 |
Chr. Vermeer Transport | Wouters Transport | NL-NL | Apr-24 |
2M Logistics | Dubbeldam Transport | NL-NL | Apr-24 |
Zwalua Transport | Lucasse Transport Breda | NL-NL | Apr-24 |
Waterland Private Equity | Schotpoort Logistics | NL-NL | Mrt-24 |
Royal Den Hartogh | H&S Group | NL-NL | Mrt-24 |
Marktontwikkelingen en -omstandigheden in de T&L sector
In 2024 was de transport- en logistieksector in Nederland een cruciale pijler van de economie, met aanzienlijke ontwikkelingen op het gebied van verduurzaming, digitalisering en automatisering. Deze ontwikkelingen worden gedreven door technologische vooruitgang, veranderende regelgeving en de groeiende vraag naar efficiëntere en milieuvriendelijkere logistieke oplossingen.
Verduurzaming
Een van de meest prominente trends in de T&L sector in 2024 is de focus op verduurzaming. De logistieke sector wordt geconfronteerd met een aanzienlijke uitdaging om de ecologische voetafdruk te verminderen en bij te dragen aan een duurzamere toekomst. Logistieke bedrijven streven ernaar om op verschillende manieren naar een meer duurzaam goederenvervoer om te schakelen.
Digitalisering
Digitalisering is een andere belangrijke trend die de T&L sector transformeert. Geavanceerde data-analyse en Internet of Things (IoT) technologieën worden steeds meer geïntegreerd in logistieke processen om real-time inzicht te bieden en besluitvorming te verbeteren. Dit leidt tot efficiëntere supply chain management en betere tracking en tracing van goederen.
Transportmanagementsystemen (TMS) en warehouse managementsystemen (WMS) worden steeds geavanceerder en maken gebruik van predictive analytics en machine learning om de operationele efficiëntie te verbeteren. Bedrijven gebruiken digital twins, virtuele replica’s van fysieke logistieke netwerken, om scenario’s te simuleren en de operationele prestaties te verbeteren zonder risico’s in de echte wereld.
Automatisering
Automatisering speelt een cruciale rol in de huidige evolutie van de transport- en logistieksector. Magazijnen worden steeds meer geautomatiseerd met de inzet van robotica en autonome voertuigen. Deze technologieën zorgen voor snellere en efficiëntere orderverwerking, verminderen de behoefte aan handmatige arbeid en verhogen de nauwkeurigheid van magazijnoperaties. Daarnaast worden drones steeds meer gebruikt voor inventarisbeheer en zelfs voor leveringen in moeilijk bereikbare gebieden.
Nederlandse T&L bedrijven positioneren zich als koploper in de mondiale markt
De T&L sector in Nederland ondergaat momenteel een significante transformatie, aangedreven door trends in verduurzaming, digitalisering en automatisering. Deze ontwikkelingen zijn essentieel om te voldoen aan de toenemende vraag naar efficiëntere, kosteneffectieve en milieuvriendelijkere logistieke oplossingen. Door te investeren in duurzame transportmiddelen, geavanceerde digitale technologieën en automatisering, positioneren Nederlandse logistieke bedrijven zich als koplopers in een snel veranderende mondiale markt.
Voor de volledige analyse en de Top 50, downloadt het Top 50 transport en logistiek 2024 rapport.
Overnamespecialist met kennis van de transport en logistieke sector
Een bedrijf kopen of verkopen is een belangrijk en ingrijpend besluit, waar u goed over moet nadenken. Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor uw bedrijf? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een afspraak.
Aeternus is opgericht in 2006 en heeft inmiddels meer dan 1.000 klanten begeleid, waaronder de waardering en verkoop van transport en logistieke bedrijven. Er werken ruim 50 corporate finance specialisten in drie vestigingen in Amsterdam, Eindhoven en Venlo. Meer weten over wat Aeternus voor u kan betekenen, maak dan een afspraak.