De transportmarkt blijft rijp voor kopers en verkopers
De Nederlandse transportmarkt zal de komende tijd nog steeds gunstig zijn voor fusies en overnames. Dit komt omdat kleine bedrijven blijven worstelen met druk op hun marges, veroorzaakt door hoge leverings- en loonkosten, samen met groeiende rapportagevereisten. Hierdoor zoeken ze naar stabiliteit door zich aan te sluiten bij sterkere spelers met een solide balans.
Veel deals zullen ook worden gedreven door het gebrek aan opvolgingsplanning te midden van een vergrijzend personeelsbestand, omdat een partnerschap met een groter bedrijf continuïteit garandeert voor de verworven erfenis en goodwill van de ondernemer. Daarnaast ontbreekt het veel kleine en middelgrote bedrijven mogelijk aan de financiële en/of technische capaciteit om tijdig hun wagenpark te vernieuwen met groenere voertuigen. Zij kunnen profiteren van de capaciteiten en connecties van grotere organisaties op dit gebied.
Hoewel de bal al aan het rollen is, bevindt de consolidatie in de Nederlandse truckingmarkt zich nog in de beginfase en blijft de markt rijp voor kopers en verkopers om elkaar op te zoeken en er wederzijds voordeel uit te halen en succes op lange termijn veilig te stellen.
Transacties in de transportmarkt
In 2023 nam het aantal transacties af als gevolg van de krappere financiële situatie van veel bedrijven, in lijn met de bredere fusie- en overnamemarkt. Het aandeel cross-border transacties steeg echter aanzienlijk, van 28% naar 35%, omdat internationale kopers zich niet lieten afschrikken door de huidige omstandigheden en meer de focus hadden op het lange termijn potentieel van de Nederlandse markt. De verminderde tractie in dealmaking heeft vervolgens geleid tot lagere waarderingen, gedreven door hogere financieringskosten en bijgestelde prognoses.
- Totaal aantal deals in de afgelopen 3 jaar: 255
- Gemiddeld aantal deals per jaar: 85
Koper | Target | Jaar | Land |
SVZ Transport | Van den Heuvel Logistiek | Nov-24 | NL-NL |
H.Z. Logistics | Koeltrans Angeren | Nov-24 | NL-NL |
Broekman Logistics | J.C. Meijers | Nov-24 | NL-NL |
Royal FloraHolland | Floriway | Nov-24 | NL-NL |
Kuijpers Groep | Truck- en Trailer Service Heerhugowaard | Nov-24 | NL-NL |
Oegema Logistics+ | Van Oort Transport | Nov-24 | NL-NL |
Elst Transport | MV Pakketdienst | Nov-24 | NL-NL |
Euro Fresh Foods | Konings-Zuivel | Okt-24 | BE-NL |
2M Logistics Group | Deane Europe BV | Okt-24 | NL-NL |
Sluyter Logistics | Zwier Veldhoen | Okt-24 | NL-NL |
Schenk Tanktransport | Suttons Tankers Ltd | Okt-24 | NE-EN |
Transmission | Van Eck Transport | Sep-24 | NL-NL |
IJTG Logistics | Middelkoop Beverwijk b.v. | Sep-24 | NL-NL |
Transportcentrale Rotterdam | SKB Logistics | Sep-24 | NL-NL |
Human Protection | Bresser Logistiek BV | Sep-24 | NL-NL |
Heppner | Segers Internationaal Transport | Sep-24 | NL-NL |
Bulthuis Truck en Traileronderdelen | Van der Burg Parts BV | Sep-24 | NL-NL |
Oegema Logistics+ | Klomp Transport Zwolle | Sep-24 | NL-NL |
Van Kuijk Groep | Van Kemenade Transport | Aug-24 | NL-NL |
AVG Groep | Schmidt & Tönnies GmbH | Aug-24 | NL-DE |
Easy Way | People Transport | Jul-24 | NL-NL |
Heffiq | Yale Nederland | Jul-24 | NL-NL |
Bleckmann | B2Tex | Jul-24 | NL-SP |
St vd Brink | Land Transport Harkema | Jul-24 | NL-NL |
Boskalis | Smit Lamnalco | Jul-24 | NL-NL |
Van Duijn Transport | Kees Vlieland Transport | Jul-24 | NL-NL |
Melis Logistics | Schraven Transport | Jul-24 | NL-NL |
Van Klooster | N. Oud en Zonen | Jul-24 | NL-NL |
Download ons rapport om inzicht te krijgen in de volledige lijst
Van alle 107 transacties:
- 24 (~22 %) zijn internationale transactie, vergelijkbaar met het aandeel in Europa in dezelfde periode (~20%).
- 80 (~75%) werden gedaan om de schaalgrootte van de koper te vergroten, gebruikmakend van de gefragmenteerde markt, terwijl de rest zich richtte op het vergroten van de reikwijdte.
- Bij 9 (~8%) was een PE-koper betrokken, aangezien de markt nog steeds volop mogelijkheden biedt voor consolidatie en het plukken van de vruchten ervan.
Enkele van de segmenten waar kopers het vaakst naar op zoek zijn:
Expeditie
Expediteurs zijn op dit moment in trek omdat ze door hun asset-light model de ideale targets zijn voor kopers om op te schalen zonder zich zorgen te hoeven maken over integratieproblemen. Bovendien kunnen dergelijke overnames toegang geven tot gewenste handelsroutes, partnerschappen of expertise. Tot slot wordt hun expertise in internationale scheepvaart en complexe logistiek nog belangrijker in landen als Nederland vanwege de rol als Europees logistiek knooppunt en het daaruit voortvloeiende hogere aandeel in cross-border transacties.
Geconditioneerd transport
De toenemende vraag naar temperatuurgevoelige goederen maakt overnames in deze sector zeer aantrekkelijk. Bovendien kunnen dergelijke overnames toegang bieden tot gespecialiseerde apparatuur, temperatuurbeheersingstechnologie en kennis van regelgeving. Tot slot kan het opbouwen van een temperatuur geconditioneerde vloot duur en tijdrovend zijn, waardoor overnames aantrekkelijker worden.
Bouw en infrastructuur
De wereldwijde onshoringbeweging heeft geleid tot een aanzienlijke boost in de bouw van nieuwe infrastructuur wat ook heeft geleid tot een toename in de vraag naar transport van benodigde bouwmaterialen. Bovendien kan het verwerven van bedrijven met ervaring en vergunningen in deze sector sneller en goedkoper zijn dan het intern ontwikkelen van een dergelijke specialisatie.
Landbouwgoederen
Kopers kunnen proberen verticaal te integreren door een transportbedrijf over te nemen dat gespecialiseerd is in landbouwgoederen, zodat ze controle hebben over de hele toeleveringsketen van boerderij tot markt. Daarnaast biedt landbouw gerelateerd transport een zekere mate van stabiliteit vanwege de seizoensgebondenheid van de landbouwproductie, wat een consistentere inkomstenstroom voor de koper oplevert.
Trends om naar uit te kijken
Verhoogd serviceportfolio
Het is tegenwoordig niet meer genoeg om goederen van punt A naar punt B te brengen. De concurrentie wordt heviger en grotere bedrijven bieden een breed scala aan specialisaties, zoals geconditioneerd transport, terwijl ze ook efficiënter zijn en de regelgeving naleven dankzij betere technologie en groenere wagenparken.
Diensten met toegevoegde waarde, zoals expeditie, worden ook steeds gebruikelijker bij grotere transportbedrijven, waardoor kleinere bedrijven nog meer onder druk komen te staan om zich aan te passen of ten onder te gaan.
Green Mobility
De toenemende vraag naar duurzame en koolstofarme transportoplossingen aangezien de industrie onder druk staat om de CO2-uitstoot te verminderen en te voldoen aan de milieuwetgeving. Dit gebeurt voornamelijk door de toepassing van nieuwe technologieën zoals waterstof-, elektrische- en autonome- voertuigen.
Hoewel Europa voorloopt op de VS wat betreft duurzaam transport, ligt het nog steeds achter op de Chinese markt, dus er is ruimte voor verdere verbetering. Met wereldwijde trends zoals onshoring en energieonafhankelijkheid die bedrijven een grote stimulans geven om hun deelname aan de elektrificatiebeweging vorm te geven of te vergroten om een robuust aandeelhoudersrendement op de lange termijn te garanderen.
Nearshoring
De verschuiving van wereldwijde inkoop naar lokale inkoop, omdat meer bedrijven op zoek gaan naar leveranciers en productielocaties dichter bij huis, om de kwetsbaarheid en complexiteit van hun toeleveringsketens te verminderen.
Het wordt ook aangevuld door insourcing (verticale integratie) van logistiek door sommige bedrijven, vooral e-commerce spelers, om hun controle over hun supply chain te vergroten en hun afhankelijkheid van externe leveranciers te verminderen.
Digitalisering
De mogelijkheden voor digitalisering en automatisering om de efficiëntie, veiligheid en klanttevredenheid te verbeteren.
Nederland is wereldwijd toonaangevend in het ontwikkelen en testen van slimme mobiliteitsoplossingen, zoals truck platooning, geautomatiseerde voertuigen en intelligent verkeersmanagement. De overheid ondersteunt deze initiatieven door testfaciliteiten beschikbaar te stellen, regels en voorschriften aan te passen en samen te werken met andere landen en stakeholders.
- Nederland heeft een grote en groeiende e-commercemarkt, die op de zevende plaats staat in Europa. Deze platforms kunnen informatiediensten met toegevoegde waarde leveren aan transportbedrijven, zoals het matchen van ladingen, de beschikbaarheid van oplaadpunten en routeoptimalisatie.
- Digitalisering maakt ook nieuwe vormen van samenwerking en delen tussen T&L-aanbieders mogelijk, via netwerken, allianties of joint ventures, terwijl ook meer personalisering, maatwerk en flexibiliteit van de aangeboden diensten mogelijk wordt, evenals nieuwe verdienmodellen op basis van gegevens en analyses.
Overnamespecialist met kennis van de transportmarkt
Een bedrijf kopen of verkopen is een belangrijk en ingrijpend besluit, waar u goed over moet nadenken. Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor uw bedrijf? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een afspraak.
Aeternus is opgericht in 2006 en heeft inmiddels meer dan 1.500 klanten begeleid, waaronder de waardering en verkoop van Transportbedrijven. Er werken ruim 55 corporate finance specialisten in drie vestigingen in Amsterdam, Eindhoven en Venlo. Meer weten over wat Aeternus voor u kan betekenen, maak dan een afspraak.