Fusie & overname trends 2023

Fusies en overnames: dit zijn de trends in 2023

Is 2023 een goed jaar voor een fusie of een overname? In dit artikel bespreken we de M&A-trends en -ontwikkelingen met Aeternus-partners Maurice Koopmans en Carlo Caria. Alvast een tipje van de sluier: er is genoeg te doen op de overnamemarkt. Ook in onzekere tijden. En we constateren iets opvallends: ondernemers die hun bedrijf verkopen passen heel vaak niet in het hokje ‘directeur die bijna met pensioen gaat’.

Als u een fusie of overname overweegt, is 2023 een interessant jaar om dat te doen. Aan de ene kant zijn er de effecten van een oorlog, energiecrisis, inflatie en stijgende rentes. Aan de andere kant is het bedrijfsleven teruggeveerd na de coronacrisis.

Zo groeide de Nederlandse economie in de eerste drie kwartalen van 2022 met 4,9 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Er vonden volop fusies en overnames plaats. Wat blijkt? De M&A-markt kan tegen een stootje. Sterker nog; steeds meer jonge ondernemers hebben M&A de afgelopen tijd ‘ontdekt’. Hoe dat zit? In dit artikel bevragen we Maurice Koopmans en Carlo Caria. Zij zijn al een flink aantal jaar actief bij Aeternus. Kortgeleden zijn ze toegetreden als partner. Hieronder de vier trends die zij zien in de M&A-markt anno 2023.

Trend 1: Recessie biedt juist mogelijkheden voor kopers

Hoewel het aantal overnames afnam in de tweede helft van 2022, realiseren ondernemers zich dat een overname juist perspectief kan bieden in dynamische tijden. “Ik moet toegeven: financiële onzekerheid heeft over het algemeen geen positieve invloed op de waarde van bedrijven,” licht Maurice toe. “Ik maak graag de vergelijking met de huizenmarkt. Al komt er bij het verkopen van een bedrijf wel veel meer kijken dan bij het verkopen van een huis.”

Maurice wijst op het gegeven dat kopers in de huizenmarkt zich terughoudender opstellen door stijgende rentes, waardoor verkopers hun prijs moeten laten zakken.

“Een koper in de huizenmarkt die op dit moment handig weet te acteren, kan zijn slag slaan. Zo gaat het ook bij bedrijfsovernames. Het is een kwestie van kansen oppikken!”

Trend 2: Strategische kopers melden zich op de markt

In 2020 en 2021 waren het vooral de private equity bedrijven die als koper actief waren.  Maurice gaat hierop door: “In 2022 hebben private equity bedrijven door de stijgende rente en ook de economische onzekerheid meer moeite vreemd vermogen op te halen. Private Equity is nog steeds in de markt, maar zijn ook onzekerder. Tegelijkertijd zien we de strategische koper naar voren komen. Dit zijn nu vooral de middelgrote bedrijven Carlo vult aan: “Als Aeternus hebben we meer koopopdrachten dan in de afgelopen jaren. Zowel Nederlandse als buitenlandse bedrijven, die in de afgelopen jaren goed hebben verdiend, willen in Nederland groeien door overnames. Deze bedrijven ware in 2020-2022 vooral bezig met het managen van het eigen bedrijf en hebben veel geld verdiend. Voor overnames hadden ze geen tijd. Ook wilden ze de hoge prijzen niet betalen. Nu is er meer ruimte tot onderhandeling en hebben deze bedrijven weer ruimte om in de markt actief te zijn.

Trend 3: Rol van duurzaamheid wordt bij bedrijfsovernames groter

De belangstelling voor duurzaam en sociaal ondernemen groeit. Zo zagen we vanuit Aeternus een mooi voorbeeld van een bedrijf in de verpakkingsindustrie waarbij duurzaamheid een belangrijk selectiecriterium was in het overnametraject. Financieel gezien is er trouwens ook steeds meer stimulans voor verduurzaming. En de EU ziet erop toe met wet- en regelgeving zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).

Maurice: “Bedrijven willen ook gewoon graag laten zien dat ze bezig zijn met duurzaam en sociaal ondernemen. Jonge werkzoekenden kiezen steeds vaker een werkgever waar het een speerpunt is. De focus op sociaal en duurzaam ondernemen gaat in toenemende mate de waarde van ondernemingen verhogen.”

Trend 4: De doelgroep voor M&A verandert

De doelgroep in de M&A-markt verandert. De gemiddelde leeftijd van een verkopende ondernemer neemt af. “Het is niet meer alleen: ‘ik ben 65, dus ik ga mijn bedrijf verkopen’,” schetst Carlo. “Ik zie een veel breder speelveld ontstaan. Van 70-plussers die nog overnames doen tot 40-minners die hun bedrijf al te koop zetten.”
Maurice kan dat beamen: “Ondernemers willen op een bepaald moment iets nieuws doen. Omdat ze bijvoorbeeld de onderneming zijn ontgroeid, de drive weg is of omdat ze op tijd willen gaan genieten van het vermogen dat in het bedrijf is opgebouwd.”
Carlo: “Of ze gaan op interim-basis hun kennis delen om wat laagdrempeliger bezig te zijn. De officieuze pensioenleeftijd van ondernemers gaat omlaag.”

Veranderingen in 2023 – ook Aeternus ontwikkelt zich

Al deze ontwikkelingen hebben uiteraard ook impact op Aeternus zelf. Maurice: “Ik denk dat wij met onze ervaren mensen hartstikke goed geëquipeerd zijn om onze rol te pakken in de dynamiek die op dit moment speelt in de markt. Creativiteit, kwaliteit en advies gaan weer een grotere rol spelen. Er wordt vaker een beroep gedaan op onze adviesvaardigheden. We investeren continu in de kwaliteit en doorontwikkeling van ons team. Zo kunnen we echt het verschil gaan maken.”

Carlo: “We hebben net een vestiging in Amsterdam geopend. We zijn aan het uitbreiden. De vibe van een groeiend bedrijf werkt stimulerend voor onze collega’s. Ze hebben enorm veel werkplezier.”

Whitepaper: Uw bedrijf nu niet verkopen?

Meer lezen over het verkopen van een bedrijf in de economisch onzekere tijden van nu? In onze whitepaper ‘Uw bedrijf nu niet verkopen?‘ gaan we dieper in op enkele trends en leest u waarom dé economie niet bestaat. 

New call-to-action

Gerelateerde artikelen

Weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag hier een (online) gesprek aan met een ervaren bedrijfsovername adviseur.

Aeternus houdt met haviksoog de ondernemer in het oog van een afstand