Kennisartikel
17-02-2025

Gefragmenteerde transportmarkt biedt kansen voor overnameactiviteit

Floor Brinkman op

De Nederlandse transportmarkt is sterk gefragmenteerd en groeide de afgelopen twee jaar tot meer dan 16.200 bedrijven. Dit heeft geleid tot een aantal uitdagingen. Er is een structureel tekort aan werknemers, terwijl de operationele en kapitaalkosten zijn gestegen. Bovendien zijn de vrachttarieven genormaliseerd na hun piek in 2022. Voor veel bedrijven in de sector is het daardoor moeilijk om de marges te behouden.

T&L-bedrijven staan voor grote veranderingen. De druk om te verduurzamen neemt toe door strengere CO₂-regelgeving en de noodzaak om te investeren in elektrische voertuigen. Deze transitie vraagt om aanzienlijke financiële middelen en strategische keuzes. Daarnaast transformeren digitalisering en automatisering de sector. Geavanceerde data-analyse en IoT-technologieën verbeteren inzicht en besluitvorming, terwijl robotica en autonome voertuigen magazijnen efficiënter maken. Hoewel deze innovaties de sector moderniseren, brengen ze ook hoge investerings- en operationele kosten met zich mee. Met de combinatie van duurzame ambities, digitale transformaties en automatisering staat de T&L-sector aan de vooravond van een ingrijpende en uitdagende transitie.

Tot slot leidt de toegenomen globalisering ook tot een toename van cross-border vrachtvervoersdiensten. Kleine, lokale transportbedrijven worstelen om te concurreren met hun grotere, internationaal georiënteerde collega’s.

Consolidatie biedt een goede oplossing voor deze problemen, en de gegevens van 2023 lijken dit te bevestigen:

  • Het marktaandeel van bedrijven met een vloot van meer dan 400 trucks groeit van 6,3% naar 9,2%.
  • Bovendien verdubbelt ook het aantal bedrijven met een vloot van meer dan 1.000 vrachtwagens.
  • En verder: de Nederlandse markt heeft nu 4 bedrijven met 1.000-7.500 trucks.

De verwachting is dat er gezonde fusie- en overnameactiviteit zal plaatsvinden in de Nederlandse transportmarkt, nu steeds meer bedrijven de voordelen ervan inzien. De sector zal namelijk naar verwachting matigen en kleinere bedrijven worden waarschijnlijk afhankelijk van grotere organisaties om goed door de uitdagende periode heen te komen.

Hoe groot is de Nederlandse markt voor vrachtvervoer over de weg?

De Nederlandse markt voor goederenvervoer over de weg had in 2022 een omzet van € 49,8 miljard, een groei van 14,8% ten opzichte van € 43,3 miljard in 2021.

Het grootste segment, gemeten op:

  • Afstand: Het internationale wegtransport heeft het grootste marktaandeel als gevolg van overheidsinitiatieven om de infrastructuur te ontwikkelen en de groei van de handel en internationaal transport te faciliteren.
  • Producttype: Het segment vaste goederen domineert de markt ten opzichte van vloeibare goederen omdat het gemakkelijker is om vracht in vaste vorm te vervoeren. De meeste industrieën die gebruik maken van deze dienst zijn ook goed voor een aanzienlijk deel van het bruto binnenlands product.
  • Eindmarkt: De groot- en detailhandel is momenteel goed voor ongeveer 13% van het BBP. Door de abnormale inflatie is de vraag in bepaalde eindmarkten tijdelijk sterk afgenomen. De Nederlandse consumentenmarkt heeft zich echter snel herpakt door forse loonstijgingen waardoor het reële inkomen weer in lijn ligt met het niveau van vóór 2022. Detailhandelaren zullen daarom de komende jaren extra vraag hebben naar transportdiensten.

Het snelst groeiende segment gemeten op:

  • Specificatie lading: Less-than- Truckload (LTL) is de snelst groeiende specificatie voor vrachtwagenlading, ondersteund door veel kleine verkopers en bedrijfseigenaren die deze diensten verkiezen voor het vervoer van goederen.

Gefragmenteerde markt biedt ruimte voor consolidatie

Uit ons onderzoek blijkt dat de Top 15 T&L bedrijven in Nederland slechts 18,7% van de markt vertegenwoordigen, waarbij elk bedrijf een gemiddeld aandeel van 1,2% heeft.

Kleinere bedrijven zijn kwetsbaar voor marktfactoren en zouden moeten overwegen om samen te werken met een grote strategische of financiële partner om hun continuïteit en groei te waarborgen. Vanuit het oogpunt van de koper levert het consolideren van kleinere bedrijven hen schaalvoordelen op en is het ook een haalbare weg naar diversiteit in nichedienstverlening.

Ranking Bedrijf Omzet (€M) Marktaandeel
1 Schenker Logistics Nederland B.V. 892 1,8%
2 Kuehne + Nagel N.V. 803 1,6%
3 Den Hartogh Logistics 729 1,5%
4 Neele-Vat Logistics B.V. 707 1,4%
5 DHL Supply Chain/Freight Forwarding 500 1,0%
6 Ceva Logistics 500 1,0%
7 GXO Logistics 500 1,0%
8 DSV Solutions/Road 477 1,0%
9 Vos Logistics 408 0,8%
10 Bakker Logistiek Groep B.V. 400 0,8%
11 AB Texel Group 400 0,8%
12 Mainfreight Holding B.V. 400 0,8%
13 Simon Loos Groep B.V. 393 0,8%
14 Rhenus B.V. 374 0,8%
15 Jan De Rijk NV 285 0,6%

Download ons rapport om de volledige lijst te bekijken

M&A-landschap internationaal M&A landschap transportbedrijven

Waarderingsgegevens zijn schaars omdat de meeste bedrijven de financiële details en condities van transacties niet bekendmaken.

Desalniettemin geven onze gegevens aan dat de meeste Nederlandse transportbedrijven momenteel gewaardeerd worden op 4-7 x EBITDA, afhankelijk van hun grootte. Ook belangrijk zijn:

  • De staat van het wagenpark;
  • De mate van digitalisering binnen het bedrijf;
  • De mate van klantenspreiding;
  • Het vermogen om te gaan met ESG-eisen;
  • Commerciële afhankelijkheden of sleutelfiguren;
  • Grondstoffensoorten;
  • Duidelijke groeimogelijkheden.

Een belangrijke opmerking hierbij is dat traditionele, lokaal georiënteerde transportbedrijven die niet in staat zijn om te investeren in nieuwe IT-systemen en green mobility, naar verwachting in waarde zullen dalen omdat ze binnen afzienbare tijd niet meer kunnen concurreren met hun grotere concurrenten.

Expeditiebedrijven worden doorgaans hoger gewaardeerd dan vrachtwagenbedrijven; hun waardering varieert tussen 5- 9x EBITDA, opnieuw sterk afhankelijk van de omvang. Dit is te wijten aan het feit dat expeditiebedrijven een relatief winstgevender businessmodel hebben dat minder kapitaalintensief is. Een andere factor is dat expeditiebedrijven directe synergiën kunnen bieden met de transportactiviteiten van de koper en gemakkelijker kunnen worden geïntegreerd. Expeditiebedrijven van elke omvang zijn doorgaans zeer gewild door grote strategische spelers die hun dienstenportfolio willen uitbreiden.

Overnamespecialist met kennis van de transportmarkt

Een bedrijf kopen of verkopen is een belangrijk en ingrijpend besluit, waar u goed over moet nadenken. Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor uw bedrijf? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een afspraak.

Aeternus is opgericht in 2006 en heeft inmiddels meer dan 1.500 klanten begeleid, waaronder de waardering en verkoop van Transportbedrijven. Er werken ruim 55 corporate finance specialisten in drie vestigingen in Amsterdam, Eindhoven en Venlo. Meer weten over wat Aeternus voor u kan betekenen, maak dan een afspraak.

Consolidatie in de Nederlandse transportmarkt

Gerelateerde artikelen

Weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag hier een (online) gesprek aan met een ervaren bedrijfsovername adviseur.

Aeternus houdt met haviksoog de ondernemer in het oog van een afstand