Green mobility, wereldwijd van belang nu én in de toekomst
De Green mobility beweging is de grootste revolutie in het vervoer over de weg sinds de komst van auto’s met een interne verbrandingsmotor (ICE) begin 1900. Het hangt voornamelijk af van het tijdige succes van elektrische voertuigen (EV) en aanverwante technologieën.
De samenloop van verschillende wereldwijde trends, zoals het groeiende bewustzijn over duurzaamheid, consistent gestegen olieprijzen, verplaatsing van toeleveringsketens als gevolg van post-pandemische nervositeit en geopolitieke spanningen, ondersteunende wetgeving en veranderende consumentenvoorkeuren, hebben een nieuw tijdperk van elektrificatie wereldwijd ingeluid. Hierin nam China de leiding, gevolgd door Europa en de VS, met de rest van de wereld op een verre vierde plaats.
Het M&A Worldwide rapport over Green Mobility richt zich daarom op activiteiten in Azië-Pacific, Europa en Noord-Amerika en geeft een uitgebreid overzicht van hoe bedrijven fusies en overnames gebruiken om het EV-ecosysteem vooruit te stuwen, met speciale aandacht voor drie subsectoren met een enorm potentieel: laadinfrastructuur, EV’s (fabrikanten) en batterijen.
Enkele hoogtepunten uit onze analyse
- Fusies en overnames in de sector blijven boven het niveau van vóór de pandemie, en onttrekken zich aan de algemene vertraging in het aantal transacties.
- Laadinfrastructuur domineert dealvolumes in de meeste jaren sinds 2018.
- Geopolitieke spanningen hebben de focus weer op binnenlandse fusies en overnames gelegd.
- De participatie van private equity in de sector is teruggekeerd na een lichte daling in 2022 en zal naar verwachting verder toenemen naarmate het model van terugkerende inkomsten in de laadinfrastructuur vaste vorm aanneemt en doelwitten ook steeds meer uitkijken naar stabiel langetermijnkapitaal te midden van wispelturige overheidsmarkten.
- Omdat het ecosysteem nog in de kinderschoenen staat en zich snel ontwikkelt, hebben deals in het lagere middensegment (<=€250 miljoen) de afgelopen 5 jaar gedomineerd.
- De Europese M&A-volumes zijn sinds 2018 de meeste jaren hoger geweest dan de Amerikaanse en Chinese volumes, een weerspiegeling van Europa’s leidende, proactieve benadering van de sector.
- De afgelopen 5 jaar waren er meer Scope deals dan Scale deals, omdat meer en meer bedrijven op zoek zijn naar een stukje van de snel groeiende EV-taart.
- Qua waardering hebben internationale laadinfrastructuurbedrijven een gemiddelde EV/LTM omzetmultiple van 3,5x, terwijl EV-bedrijven tegen 2,7x handelen en batterijbedrijven tegen 2,2x. Bekijk ook de Nederlandse multiples per branche.
De kapitaalintensieve aard van de sector in combinatie met stijgende rentevoeten, hoge inflatie en macro-economische onzekerheid hebben geleid tot een grotere terughoudendheid van de durfkapitaalsector. Dit heeft de waarderingen relatief gezien laten zakken ten opzichte van hun piek in 2021/2022. Gezien de overvloed aan contanten die beschikbaar zijn voor investeringen voor zowel strategische als financiële kopers, vormen al deze omstandigheden samen een vruchtbare bodem voor zeer winstgevende overnames voor de oplettende investeerder. Opkomende bedrijven staan ook meer open voor een verscheidenheid aan investeerders. Of het nu strategische of controlerende investeerders zijn, is niet relevant aangezien het verhaal en de structurele rugwind er nog steeds zijn en het gewoon een kwestie is van voldoende kapitaal vinden, intelligent uitvoeren en de vruchten plukken.
Dit is een samenvatting van het M&A Worldwide industry report over green mobility. M&A Worldwide is een partnership waarin wij met M&A-kantoren samenwerken. Het rapport lezen? Download het hier.