Groei aan overnames in de schadeherstelbranche
In de gefragmenteerde autoschadebranche kiezen partijen er steeds vaker voor om hun positie te verstevigen door strategische fusies en overnames. Het aantal M&A-transacties in de Nederlandse autoschadebranche was in 2022 en 2023 dan ook onverminderd hoog. In dit artikel praten wij u bij over drie belangrijke trends in de Nederlandse schadeherstelbranche en ontwikkelingen op overnamegebied.
Verwachte afname van het aantal schadegevallen
Sinds de opheffing van alle coronamaatregelen neemt het schadevolume in Nederland weer toe. Autoschadeherstelbedrijven ervaren momenteel een groot aanbod aan werk, waardoor de vooruitzichten vanuit commercieel oogpunt positief zijn. De uitdaging zit vooral in het vinden, binden en boeien van goed personeel om dit werk ook aan te kunnen.
De vraag is echter of de huidige schadestroom op de lange termijn op dit niveau blijft. Mede door de verdere ontwikkeling van rijhulpsystemen (ADAS) en de Europese verplichting om nieuwe auto’s hiermee standaard uit te rusten, verwacht de sector dat het aantal ongelukken (en hiermee schadegevallen) afneemt. Reparaties worden daarentegen wel complexer door nieuwe technologieën en hardware in auto’s, wat een hoger gemiddeld schadebedrag tot gevolg heeft.
De situatie van een sterk concurrerende, gefragmenteerde markt is vanuit (bedrijfs)economisch perspectief voor veel partijen op de langere termijn onhoudbaar. Het geleidelijk opdrogen van de spreekwoordelijke vijver dwingt partijen om onderscheidend te zijn en hun positie in de branche te versterken. Dit kan door schaalvergroting, maar ook door het aanbrengen van focus (op klantsegment, kwaliteit of bijvoorbeeld merkerkenning). Als onderdeel van het Total Mobility Concept zien wij ook dat dealerholdings en dealer-gelieerde schadeherstellers steeds actiever op overnamepad gaan. Dealer-gelieerde schadeherstellers zijn toekomstbestendiger door de gegarandeerde schadestroom vanuit de dealer.
Merkerkenningen cruciaal
Daarnaast zijn merkerkenningen cruciaal. Ze geven aan dat een autoschadeherstelbedrijf voldoet aan de specifieke kwaliteitsnormen en technische vereisten die door autofabrikanten worden gesteld. Deze erkenningen bevestigen dat een herstelbedrijf de benodigde expertise en apparatuur heeft om schade aan voertuigen van een bepaald merk op een correcte en veilige manier te repareren. Het hebben van merkerkenningen is niet alleen een kwaliteitsstempel, maar het biedt ook vertrouwen aan klanten dat hun voertuigen worden behandeld volgens de standaarden die door de fabrikant zijn vastgesteld. Dit waarborgt de veiligheid en prestaties van het voertuig na herstelwerkzaamheden. Daarnaast sturen verzekeraars hun schades naar gecertificeerde schadeherstellers om het aansprakelijkheidsrisico te verkleinen.
Aan het verwerven van merkerkenningen gaan echter wel kostbare investeringen vooraf. Niet alle ondernemingen zijn in staat om deze investeringen rendabel te maken. Dit leidt ertoe dat partijen binnen de branche opzoek gaan naar schaalgrootte, bijvoorbeeld door middel van overnames. Door de kosten van een merkerkenning over een groter aantal reparaties te spreiden, blijven marges en winstgevendheid op peil.
Personeelstekort
Net als in veel andere sectoren, kampt de schadeherstelbranche met forse personeelstekorten. Hetgeen het vermogen om snel en effectief schade te herstellen belemmerd. Het tekort aan gekwalificeerd personeel in de schadeherstelbranche wordt door verschillende factoren veroorzaakt. Eén van de voornaamste redenen is de groeiende vraag naar schadehersteldiensten op de korte termijn. Dit vergroot de druk op schadeherstelbedrijven die niet altijd het juiste aantal vakmensen hebben om aan deze vraag te voldoen.
Daarnaast heeft de vergrijzing in combinatie met een gebrek aan instroom van jong talent in de branche ook bijgedragen aan het personeelstekort. Het vak van schadehersteller vereist specifieke vaardigheden en kennis. De aantrekkingskracht van het beroep van schadehersteller is niet groot, wat leidt tot beperkte instroom vanuit opleidingen. Bovendien wordt de technologische vooruitgang in voertuigen steeds geavanceerder en gericht op IT, waardoor het beroep complexer wordt. Dit heeft tot gevolg dat naast de traditionele hersteller ook behoefte is aan nieuwe profielen. Grotere schadeherstelbedrijven hebben over het algemeen een betere kans om personeel aan te trekken en te behouden dankzij hun aanbod van verbeterde arbeidsvoorwaarden, uitgebreide opleidingsmogelijkheden, werknemersparticipatie, kansen voor loopbaangroei en individuele ontwikkelingstrajecten.
Overnames in de schadeherstelbranche
Om bovenstaande uitdagingen het hoofd te bieden zien wij veel overnames in de schadeherstelbranche om schaalgrootte te creëren. Immers is het voor grotere bedrijven makkelijker om de benodigde investeringen te financieren. De gefragmenteerde markt wordt hierdoor steeds meer geconsolideerd.
Daarnaast zien wij steeds vaker dealerholdings het competitieve speelveld betreden. Voor dealerholdings liggen er namelijk kansen in het ‘Total Mobility Concept’. Hierin brengen zij verschillende vormen van mobiliteit (dealeractiviteiten, leasing, schadeherstel etc.) onder één dak om synergievoordelen te creëren en klanten te binden.
Het is belangrijk om te benadrukken dat in de schadeherstelbranche een grondige voorbereiding voor verkoop en de juiste dealstructurering cruciaal zijn. Het tijdig anticiperen op de invloed van franchiseorganisaties, verzekeraars en leasemaatschappijen, evenals het omgaan met eventuele belemmeringen door gebieds- en locatie-exclusiviteit, helpt bij het in beeld krijgen van de juiste koper en het realiseren van een hogere verkoopwaarde van de onderneming.
In onderstaande tabel hebben wij een selectie gepresenteerd van recente deals binnen de sector. Met ruim 25 deals in twee jaar was de schadeherstelbranche een overnamemarkt met hoge activiteit. In de meeste transacties verwierf een grote dealergroep een schadeherstelbedrijf als onderdeel van hun Total Mobility strategie. Opvallende naam in de lijst is Boekhorst met maar liefst 7 deals in twee jaar tijd, een voorbeeld van overnamestrategie gericht op geografische uitbreiding en schaalvergroting.
Conclusie
De Nederlandse autoschadeherstelbranche staat voor uitdagingen. Margedruk, efficiënt en effectief werken, aantrekken en behoud van het juiste personeel, investeringen, fabrikantseisen en een op termijn dalend aantal (maar complexere) schadegevallen vragen om de juiste schaalgrootte. Belangrijk is dat schadeherstellers zich niet enkel blindstaren op de huidige (hoge) schadestroom en het bedienen van de goedgevulde commerciële pijplijn. Dit moet juist ruimte bieden om stil te staan bij de toekomstige positie van de onderneming en te bouwen aan de waarde van het bedrijf.
Als Aeternus zijn we de afgelopen achttien jaar nauw betrokken bij honderden overnametrajecten. We kennen de vragen en onzekerheden van ondernemers in dit proces. Wilt u een adviesgesprek over uw mogelijkheden, neem vrijblijvend contact met ons op voor een afspraak.