Kennisartikel
07-08-2024

In tien stappen een bedrijf overnemen

Jacques JettenJacques Jetten op

Het overnemen van een bedrijf is iets wat de meeste ondernemers niet vaak doen. Alleen de gedachte eraan kan al spannend zijn, maar dit moet u niet laten tegenhouden. Het kan een ideale vervolgstap zijn in de groei van uw bedrijf. Wilt u liever eerst de voordelen van autonoom groeien tegen een overname afwegen, lees dan ons artikel: Autonoom groeien of juist overnemen.

Stap 1 – Strategische grondgedachte bedrijfsaankoop

Ieder overnameproces begint met een strategische overweging. Dit gaat over de vraag wat u met een overname wilt bereiken, tot welke synergiën zo’n stap kan leiden en hoe dit past in uw bedrijfsstrategie.

De aankoop van een bedrijf is een grote stap waar veel geld en tijd in gaat. Zo’n stap vraagt om een duidelijk plan en de juiste motivatie. Vraag uzelf daarom af of een overname past in de toekomstplannen die u voor het bedrijf heeft uitgestippeld. Lukken deze plannen stand alone of is het beter om een bedrijf over te nemen.

Stap 2 – Opstellen van een acquisitieprofiel

Gericht screenen begint met het opstellen van een duidelijk acquisitieprofiel. U heeft waarschijnlijk al een globaal beeld van een partij om over te nemen. Wat voor soort producten of diensten ze leveren en op welke manier dit het bedrijf zal uitbreiden. Dit is echter niet voldoende. In deze fase wordt een duidelijk profiel opgesteld, die de basis is voor uw zoektocht naar een overnametarget.

Stap 3 – Search targets

Nu er een duidelijk profiel is opgesteld van de ideale overnamekandidaat, kan er een longlist worden opgesteld. In uw eigen netwerk zitten mogelijk een paar namen die op de longlist kunnen, maar het is verstandig om samen met een overnamespecialist de lijst uit te bereiden.

Vervolgens moeten al deze ondernemingen uitvoerig worden gescreend. Dat gebeurt onder meer aan de hand van algemeen toegankelijke bedrijfsinformatie en een strategische toets. Denk hierbij aan gedeelde activiteiten, ketenaspecten, omvang, geografische focus en financiële slagkracht. Zo komt uiteindelijk een shortlist tot stand. Met deze bedrijven neemt de overnamespecialist vervolgens contact op.

Stap 4 – Gesprekken met targets

Het eerste contact met overnamekandidaten is een belangrijke stap waarbij u tactisch te werk moet gaan. De meeste bedrijven die worden benaderd staan niet te koop. Het op de juiste manier benaderen is maatwerk en vereist voorbereiding.

Komt het tot een gesprek, dan wordt er een NDA opgesteld, oftewel een geheimhoudingsovereenkomst. Dit document biedt beide partijen de mogelijkheid om vertrouwelijke informatie met elkaar uit te wisselen. Bij de gesprekken gaat het vooral om aftasten, goede vragen formuleren en vertrouwen kweken. Na de eerste gesprekken is er een evaluatie, waarna één of meerdere targetbedrijven worden geselecteerd voor vervolggesprekken.

Stap 5 – De biedingsbrief

U besluit om een bod te doen. Om een beter beeld te vormen gaat de verkoper extra informatie verstrekken. Op basis van deze informatie maakt een overnamespecialist een waardering van het bedrijf. Dit deelt u samen met uw interesse, de plannen na de overname en het bod in de biedingsbrief.

De waardering hangt van veel factoren af. Het is een combinatie van jaarcijfers en een analyse van toekomstige kasstromen. De prijs in de biedingsbrief is een optelsom van de waardering en alle andere elementen die voor de prijs relevant kunnen zijn. Uiteraard kan de koper een andere mening hebben.

Stap 6 – De onderhandelingen

De biedingsbrief gaat de deur uit. Nu kan het echte onderhandelen beginnen. Eerst moet u onderzoeken of er meerdere kopers zijn, hierop wordt de onderhandelstrategie aangepast. Het is belangrijk om in geval van een biedingsproces, direct een concurrerend bod neer te leggen. Gaat het in de eerste reactie van de verkoper op de biedingsbrief vooral over de voorwaarden, dan is dit meestal een goed teken. Ieder aspect wordt vervolgens uit onderhandeld. Denk onder meer aan:

  • De prijs
  • De overnamedatum
  • Het percentage dat wordt overgenomen

Samen met een overnamespecialist bepaalt u de inzet in de onderhandelingen en de verdere onderhandelingsstrategie.

Stap 7 – De intentieovereenkomst

U bereikt op hoofdlijnen overeenstemming met de overnamekandidaat en belandt daarmee in een volgende fase van de deal: de Letter of Intent (LOI). Met een LOI verklaren beide partijen dat ze de intentie hebben om met elkaar tot een deal te komen. Ze verlenen hierbij ook exclusiviteit aan elkaar.

Een LOI is belangrijk voor u als koper, omdat er in het vervolgtraject behoorlijke kosten worden gemaakt. Al die kosten vragen om een bepaalde mate van zekerheid. De LOI is in feite een soort garantiebewijs. Nu kan de verkoper zich niet meer zonder goede reden terugtrekken uit het proces.

Stap 8 – De financiering

Een overname moet gefinancierd worden. In stap 3 heeft u hier al over nagedacht. Nu de deal dichterbij komt, is het tijd om dit te regelen. Wacht hier niet te lang mee. Financieringstrajecten nemen gemiddeld 6-8 weken in beslag. Zodra enigszins duidelijk wordt dat u overeenstemming gaat bereiken, is het slim om met dit traject te beginnen.

Met het financieringsplan heeft u de mogelijkheid om verschillende potentiële verschaffers van vermogen gelijktijdig en efficiënt te benaderen. Dit kunnen banken zijn, maar ook gespecialiseerde financieringsverstrekkers uit binnen- en buitenland. Het gaat uiteindelijk om de financiering die het beste bij de nieuwe situatie past.

Stap 9 – Due Diligence

In deze fase duiken specialisten nog veel dieper in het over te nemen bedrijf, om er zeker van te zijn dat de verkregen informatie ook echt klopt. Deze specialisten nemen niet alleen het jaarverslag, de balans en de resultatenrekening door, maar maken ook een analyse van de zwakke en sterke punten van de onderneming. Zo worden bijvoorbeeld de operationele risico’s beoordeeld en fiscale verplichtingen in kaart gebracht.

In een overname is het daarnaast belangrijk dat de cultuur van het targetbedrijf past bij uw bedrijf. Gedurende het proces is dit een erg belangrijk onderdeel dat getoetst moet worden.

Stap 10 – Overeenkomst en Closing

In deze laatste fase gaat het om het ondertekenen van een aantal juridische overeenkomsten. Dat zijn:

  • De koopovereenkomst (SPA)
  • Andere overeenkomsten zoals managementovereenkomsten, huurovereenkomsten, leningovereenkomsten
  • Een aandeelhoudersovereenkomst (SHA)

De overnamespecialist heeft een adviserende rol bij het begeleiden, beoordelen en redigeren van deze vaak ingewikkelde documenten. Dat is belangrijk, want één detail betekent soms een wereld van verschil. Dan volgt de notariële afwikkeling. Onder toeziend oog van de notaris worden de overeenkomsten in volgordelijkheid door beide partijen ondertekend en is de koop een feit. De aandelen zijn nu officieel overgedragen.

Overnamespecialist met ruime ervaring

Een overname is een belangrijke overweging waar u goed over moet nadenken. Een overnamespecialist is in dit stadium vooral een sparringpartner, die de juiste vragen stelt en een aantal belangrijke berekeningen kan maken om u te helpen bij het maken van een keuze. Een overname moet uiteindelijk resulteren in een hogere waarde van het bedrijf na de overname dan de som van beide bedrijven afzonderlijk.

Als Aeternus zijn we de afgelopen achttien jaar nauw betrokken bij honderden overnametrajecten. We kennen de vragen en onzekerheden van ondernemers in dit proces. Wilt u een adviesgesprek over uw mogelijkheden, neem vrijblijvend contact met ons op voor een afspraak.

Bedrijf kopen

Gerelateerde artikelen

Weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag hier een (online) gesprek aan met een ervaren bedrijfsovername adviseur.

Aeternus houdt met haviksoog de ondernemer in het oog van een afstand