Interesse van strategen en financiƫle investeerders in de verpakkingsindustrie
De M&A-activiteiten in de verpakkingsindustrie zijn, net als voorgaande jaren, zeer hoog. Zo blijkt ook uit onze Top 25 financieel best presterende packaging bedrijven. In dit artikel gaan we in op een aantal spraakmakende transacties die in 2024 hebben plaatsgevonden in de Nederlandse verpakkingsindustrie.
Overnames in de verpakkingsindustrie
Ook het afgelopen anderhalf jaar is de consolidatieslag in de Nederlandse verpakkingsindustrie voortgezet. Zowel strategen als financiĆ«le investeerders zijn momenteel actief op het gebied van M&A. Zo nam NPM Capital HQ Pack Group en Probo Sign over en deed MKB Fonds met haar verpakkingsgroep P&D Group meerdere āadd-onā overnames.
Wat opvalt is dat er veelal een buitenlandse koper betrokken is bij strategische overnames. Dit is een trend die we ook in de vorige editie van de Top 25 zagen en zich heeft voortgezet. Buitenlandse partijen lijken steeds vaker over de grens te kijken om meer marktaandeel te verwerven of hun (Europese) foothold verder uit te breiden. Wat verder opvalt zijn de vele overnames in de grafische sector. De dalende vraag, stijgende kosten en significante investeringsdruk lijken met name kleinere drukkerijen tot een besluit te dwingen over de toekomst. Grotere drukkerijen, zoals Koninklijke Van der Most en Damen Drukkers lijken hierdoor hun slag te slaan met verschillende overnames. Maar ook financiƫle investeerders, zoals Wadinko, mengen zich in de strijd om drukkerijen over te nemen. Zo nam Wadinko in 2023 Veldhuis Media over waarmee het haar voetafdruk in de grafische markt vergroot.
De voortdurende consolidatieslag zorgt ervoor dat grotere (strategische) partijen steeds meer āmachtā toe-eigenen en daarmee in de positie komen om kleinere ondernemingen in de verpakkingsindustrie onder druk te zetten. Dit zal, zoals besproken gedurende de onzeĀ ronde tafel voor ondernemers in de packaging branche, bij kleinere partijen nog meer de behoefte aan schaalvergroting benadrukken. Daarmee komen deze ondernemers voor een strategisch vraagstuk te staan; zoek ik aansluiting bij een grotere strategische partij, zoek ik aansluiting bij een financiĆ«le investeerder voor meer financiĆ«le slagkracht of kan ik op eigen kracht verder groeien? Meer lezen over deze onderwerpen? Lees dan verder over een bedrijf verkopen.
Overnames 2024
Target | Koper | Land | Jaar |
United Foils Europe | API Foilmakers/ Aldus | NL/UK | 2024 |
123kartonnendozen.nl | Dimensio | NL/NL | 2024 |
Faredo Verpakkingen | P&D Group | NL/NL | 2024 |
Holland Special Packaging | P&D Group | NL/NL | 2024 |
Van Leeuwen Gevaaretiketten | Geostick | NL/NL | 2024 |
Honicel | Yamaton Group | NL/IS | 2024 |
Mailweb.nl | Vogelaar | NL/NL | 2024 |
Europlan | Dimix Belux | NL/BE | 2024 |
Van Tuijl | Drukkerij Snep | NL/NL | 2024 |
De omvang van de Nederlandse verpakkingsindustrie is de afgelopen jaren stabiel gebleven. In 2020 werd er 3.264 kiloton aan verpakkingsmateriaal in Nederland op de markt gebracht, en in 2022 was dit 3.271 kiloton. De totale omzet van de Nederlandse verpakkingsindustrie bedroeg in 2022 ongeveer ā¬8,6 miljard. Tussen 2021 en begin 2023 kwamen de marges van de verpakkingsindustrie stevig onder druk te staan door stijgende grondstofprijzen en energiekosten. In 2023 stabiliseerden deze kosten en namen zelfs weer af, wat resulteerde in verbeterde financiĆ«le prestaties voor de verpakkingsindustrie. Dit heeft geresulteerd in een dynamisch overnamelandschap en de verwachting is dat deze ontwikkeling de komende tijd zal aanhouden.
In eerdere edities van ons Top 25 rapport schreven wij al over het belang van duurzaamheid en de doelstellingen van Nederland op het gebied van recycling. Zoals in de tabel te zien is, behaalde Nederland ook in 2022 (ruim) al haar recycling doelen, ook de Europese doelstellingen. Interessant hierbij is de toevoeging van het eenmalig/meermalig ratio, wat aangeeft welk percentage van de verpakkingen meerdere malen gebruikt wordt en hiermee een duurzamer bestaan heeft.
Verpact Recycleresultaten
Sectoranalyse packaging ā financiĆ«le analyse achter de Top 25
Hier presenteren wij de gemiddelden van de gemeten indicatoren en delen wij ook verschillende deelanalyses over de Nederlandse verpakkingsmarkt.
Groot versus Klein
In de onderstaande tabel zijn de financiƫle prestatie-indicatoren gerangschikt op volgorde van de gemiddelde brutowinst over de periode 2020-2022. De bedrijven zijn gegroepeerd in clusters van vijf, gebaseerd op hun gemiddelde brutowinst. Aan de hand van deze tabel kunnen verschillende conclusies worden getrokken:
- Bedrijven met hogere brutowinsten (groep 11 t/m 15, 16 t/m 20 en 21 t/m 25) realiseren een betere ROIC ten opzichte van bedrijven met lagere brutowinsten. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat grotere bedrijven beter in staat zijn een hogere dekkingsgraad te realiseren en o.a. het machinepark daarmee maximaal te benutten.
- Voor de EBITDA/Brutowinst geldt het tegenovergestelde. Hier presteren bedrijven met lagere brutowinsten beter (met uitzondering van de groep 16 t/m 20 wat name wordt veroorzaakt door een hoge uitschieter). Dit ligt in het verlengde van de resultaten van onze vorige editie. Een mogelijke verklaring hiervoor zijn relatief lagere overheadkosten (bijvoorbeeld voor administratief personeel) in vergelijking met grotere ondernemingen.
Bedrijf (gesorteerd en geclusterd) | 1 t/m 5 | 6 t/m 10 | 11 t/m 15 | 16 t/m 20 | 21 t/m 25 | Hele Top 25 |
Gem. Brutowinst | ⬠5.910 | ⬠9.592 | ⬠13.619 | ⬠21.673 | ⬠38.891 | ⬠17.937 |
Gem. EBITDA | ⬠2.064 | ⬠3.900 | ⬠4.293 | ⬠9.714 | ⬠11.967 | ⬠6.388 |
Gem. Brutowinst per medewerker | ⬠167 | ⬠231 | ⬠165 | ⬠212 | ⬠162 | ⬠187 |
Gem. EBITDA/ Brutowinst | 35,2% | 40,5% | 32,2% | 44,9 % | 30,6% | 36,7% |
Gem. ROIC | 18,8% | 18,1% | 24,6% | 28,4% | 24,7% | 22,9% |
Gem. Groeifactor Brutowinst | 13,1% | 7,1% | 11,8% | 7,9% | 10,8% | 10,1% |
Sectoranalyse Packaging ā Verpakkingsmaterialen
We hebben per onderneming vastgesteld welk type verpakking zij voornamelijk gebruiken. Bedrijven waar sprake is van een duidelijke combinatie tussen plastics en papier/karton zijn samengevoegd. Om de steekproefomvang te vergroten, zijn alle ondernemingen met volledige financiƫle gegevens opgenomen in deze analyse.
Een aantal conclusies trekken we op basis van de verpakkingsmaterialen analyse. Wat voornamelijk opvalt is dat ondernemingen die zich richten op een mix van plastics en papier/karton over het algemeen beter presteren dan ondernemingen die zich primair focussen op één soort verpakkingsmateriaal. Op het gebied van arbeidsproductiviteit, rendement op het geïnvesteerde kapitaal (ROIC) en groei van de brutowinst presteren ondernemingen met een gecombineerd productassortiment beter dan ondernemingen met een selectieve focus. Alleen op het gebied van operationele winstgevendheid moeten de combinatie ondernemingen de ondernemingen die zich focussen op plastics voor zich dulden. Wanneer we de ondernemingen in papier/ karton vergelijken met ondernemingen die zich primair focussen op plastics, zien we dat de plastics over de gehele linie beter presteren. Met name op het gebied van operationele winstgevendheid en arbeidsproductiviteit presteren deze ondernemingen significant beter.
Conclulsie: ondernemingen die activiteiten rondom plastics ontplooien, presteren de afgelopen jaren beter dan ondernemingen in de papier of karton.
Overnamespecialist met kennis van paper en packaging
Een bedrijfĀ kopenĀ ofĀ verkopenĀ is een belangrijk en ingrijpend besluit, waar u goed over moet nadenken. Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor uw bedrijf?Ā Neem vrijblijvend contact met ons op voor een afspraak.
Aeternus is opgericht in 2006 en heeft inmiddels meer dan 1.500 klanten begeleid, waaronder de waardering en verkoop van transport en logistieke bedrijven. Er werken ruim 55 corporate corporate finance-specialisten in drie vestigingen in Amsterdam, Eindhoven en Venlo. Meer weten over wat Aeternus voor u kan betekenen, maak dan een afspraak.