M&A-activiteit en trends in de specialty food ingredients sector
Internationale partijen spelen een belangrijke rol in de specialty food ingredients sector. We verwachten dat dit de komende jaren niet snel zal veranderen. In combinatie met drie belangrijke trends biedt dit nieuwe kansen voor bedrijven om zich door middel van fusies en overnames strategisch te positioneren voor toekomstige groei.
M&A-activiteit: Internationale partijen blijven een prominente rol spelen in Nederland
In het overzicht hieronder presenteren we een greep uit recente overnames binnen de specialty food ingredients sector. Er vinden relatief veel cross-border transacties plaats. Voornaamste redenen voor deze strategische overnames zijn, (geografische) marktvergroting, verbetering en uitbreiding van innovatie- en productiecapaciteiten, versterking van het productportfolio en synergie door het combineren van complementaire producten en expertise. We verwachten dat de consolidatieslag de komende jaren verder doorzet, waarbij internationale partijen een prominente rol blijven spelen. We verwachten dat met name Japanse conglomeraten en Amerikaanse en Scandinavische strategen zich vaker melden.
Een greep uit recente overnames in de sector
Koper | Land | Verkoper | Land | Datum |
Dawn Foods | US | Royal Steensma | NL | 2024 |
Caldic | NL | Ricardo Molina | SP | 2024 |
Nactarome | IT | Royal Buisman | NL | 2023 |
Katjang Pedis | NL | Synergy Food | NL | 2023 |
Mitsui & Co | JP | Nutrinova Netherlands | NL | 2023 |
Döhler Group | DE | SVZ | NL | 2023 |
Bunge Loders Croklaan | NL | Fuji Oil Orleans LLC | US | 2023 |
Vreugdenhil | NL | NutriDutch | NL | 2022 |
Symrise | US | Schaffelaarbos | NL | 2022 |
Dossche Mills | BE | Waddenmolen | NL | 2022 |
Waterland Private Equity | NL | Katjang Pedis | NL | 2021 |
Solina | FR | Food Compounds | NL | 2021 |
DSM | NL | First Choice Ingredients | US | 2021 |
Schouten Europe | NL | Nijland Food | NL | 2021 |
Cosun | NL | Limako | NL | 2021 |
Zeelandia | NL | Wouters | BE | 2021 |
Marubeni | JP | Euroma | NL | 2021 |
AAK AB | SE | BIC Ingredients | NL | 2021 |
Voor de uitgebreide lijst met overnames in de specialty food ingredients sector, download ‘Top 20 best financieel presterende ondernemingen in de food ingredients sector’
Trends en ontwikkelingen in de ‘specialty food ingredients’ markt
In de dynamische wereld van ‘specialty food ingredients’ duidt de geprojecteerde groei van € 90 miljard in 2022 naar circa € 130 miljard in 2030 (Grand View Research, Market analysis Report Specialty Food Ingredient) op een sector die aan de vooravond staat van ingrijpende veranderingen. Deze groei wordt onder andere gedreven door:
- Een toenemende vraag naar transparantie, ‘clean labels’ en ‘free-from’ ingrediënten;
- Een stijgende populariteit van plantaardige en alternatieve eiwitten;
- Afstoten productieactiviteiten door grote merken en de opkomst van private label.
Dit biedt nieuwe kansen voor bedrijven om zich door middel van fusies en overnames (M&A) strategisch te positioneren voor toekomstige groei. ‘Specialty food ingredients’ zijn gespecialiseerde additieven die ontwikkeld en geproduceerd worden door fabrikanten, en vervolgens worden geleverd aan voedingsproducenten. Deze ingrediënten zijn cruciaal in een breed scala aan voedingscategorieën.
Gefragmenteerde markt
De markt is sterk gefragmenteerd, met zowel grote internationale bedrijven zoals Cargill en Kerry Group, als een breed spectrum van midden- en kleinbedrijf en start-en scale-ups als PeelPioneers en The Protein Brewery. Deze sector is voortdurend in beweging, gedreven door innovaties en de introductie van nieuwe producten en technologieën. Om concurrerend te blijven en aan te sluiten bij deze veranderingen, passen bedrijven hun strategieën onder andere aan door zowel nationale als internationale expansie na te streven, waardoor de sector voortdurend evolueert.
1. Toenemende vraag naar transparantie, clean labels en free-from ingrediënten
Consumenten eisen steeds vaker inzicht in de herkomst en samenstelling van de voedingsmiddelen die ze consumeren. Deze trend naar transparantie en voorkeur voor ‘clean labels’, die duidelijkheid bieden over ingrediënten, is onmiskenbaar. Bovendien groeit de vraag naar ‘free-from’ producten — voedingsmiddelen vrij van bijvoorbeeld allergenen, gluten, of kunstmatige toevoegingen — wat de populariteit van clean labels verder versterkt.
Deze vraag stimuleert de ontwikkeling van verantwoorde value chains. Producenten worden aangemoedigd om hun ingrediënten op een duurzame, ethische wijze te verkrijgen en hierover transparant te communiceren naar de consument. Dit leidt tot een verschuiving richting meer lokale productie en insourcing, waarbij de afhankelijkheid van verre sourcing, zoals uit Azië, afneemt. Het resultaat is een toename van de toegevoegde waarde en groei in Europa en Nederland.
2. Stijgende populariteit van plantaardige en alternatieve eiwitten
In Europa en Noord-Amerika groeit de markt voor voedingsmiddelen met plantaardige eiwitten jaarlijks tussen de 12-16% (Wageningen University & Research). Deze stijgende populariteit van plantaardige voeding, gekoppeld aan een groeiende middenklasse en bevolkingstoename, verhoogt de vraag naar plantaardige en alternatieve eiwitten. Deze verschuiving naar plantaardige voeding vereist innovaties om plantaardige eiwitproducten smakelijker en voedzamer te maken.
Dit biedt kansen voor bedrijven die in staat zijn om door middel van R&D en technologische innovaties te voldoen aan deze nieuwe consumentenvraag. De focus op plantaardige en alternatieve eiwitten kan leiden tot partnerships of overnames van startups en innovatieve bedrijven die gespecialiseerd zijn in deze technologieën, waardoor een snellere markttoegang en diversificatie van het productaanbod mogelijk worden.
3. Afstoten productieactiviteiten door grote merken
In de recente verschuiving binnen de ‘specialty food ingredients’ sector concentreren grote consumentenmerken zich steeds meer op hun kernactiviteiten, zoals branding en marketing, en stoten ze productieactiviteiten verder af.
De afstoting van productieactiviteiten door grote producenten leidt tot een groeiende afhankelijkheid van deze bedrijven van externe producenten. Dit biedt unieke mogelijkheden voor M&A, door het stimuleren van strategische partnerschappen en de acquisitie van gespecialiseerde productiecapaciteiten. Het positioneert mkbproducenten van specialty food ingredients als essentiële partners voor grote merken en private label producenten.
Inspelen op de markt met M&A verstevigt de marktpositie
De verbanden tussen consumententrends, de vraag naar transparantie, duurzaamheid, en de strategische verschuivingen binnen grote merken leiden tot concrete kansen voor groei en innovatie in de ‘specialty food ingredients’ markt. Door strategisch in te spelen op deze trends met gerichte M&A-activiteiten, kunnen bedrijven hun marktpositie verstevigen. Dit vereist een diepgaand begrip van de marktdynamiek en een proactieve benadering van de kansen die deze trends bieden.
Overnamespecialist met kennis van Agribusiness & Food
Een bedrijf kopen of verkopen is een belangrijk en ingrijpend besluit, waar u goed over moet nadenken. Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor uw bedrijf? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een afspraak.
Aeternus is opgericht in 2006 en heeft inmiddels meer dan 1.500 klanten begeleid. Er werken ruim 55 corporate finance specialisten in vestigingen in Amsterdam, Eindhoven en Venlo. Meer weten over wat Aeternus voor u kan betekenen, maak dan een afspraak.