Kennisartikel
17-06-2024

Ondersteuning voor accountants bij verkoopvoorbereiding, waarderingen en overnames

Heeft u als accountant klantvragen waarop u nog geen antwoord heeft? “Is het businessmodel van mijn klant wel toekomstbestendig? Welke kopers zijn er eigenlijk in de markt?” Of “Mijn klant wil weten wat zijn bedrijf waard is, waar begin ik?”
Deze vragen zijn niet alleen cruciaal voor uw klant, maar ook voor u als zijn vertrouwde adviseur. In de aanloop naar een bedrijfsovername bent u de professional die waardevol advies levert. Maar waar haalt u deze essentiële branchekennis vandaan, zoals informatie over multiples, M&A-trends en valuedrivers?

M&A Support voor een nauwkeurige bedrijfswaardering: 10 RV’ers

Elke ondernemer die zijn bedrijf wil verkopen, vraagt zich af: “Wat is mijn bedrijf waard?” Deze vraag wordt vaak beantwoord vanuit een cijfermatige invalshoek, kijkend naar de EBITDA. Maar het businessmodel, de valuedrivers, de marktontwikkelingen en de gangbare multiples zijn minstens zo belangrijk voor een goede bedrijfswaardering.

Met de hulp van een overnamespecialist bepaalt u in goed overleg een realistische en marktconforme waardering. U wilt immers geen risico’s lopen als het gaat om de bedrijfswaardering; het inschakelen van een Register Valuator (RV) biedt uitkomst. Deze persoon is als specialist aangesloten en draagt een keurmerk, waardoor u verzekerd bent van professioneel en betrouwbaar advies. Bij Aeternus hebben 10 RV’ers in dienst die vanuit een breed perspectief naar de waarde van ondernemingen kijken.

M&A Support voor branchekennis: waar kijkt een koper naar?

Als M&A specialist kijken wij door de bril van een koper naar een bedrijf. Zoals hierboven genoemd kijken wij naar valuedrivers. Deze hebben een grote invloed op de  waarde van een bedrijf. Elke branche heeft andere valuedrivers en dat maakt dat iedere koper andere wensen en verwachtingen heeft. Omdat waarde uiteindelijk gebaseerd wordt op toekomstige cashflows, kunt u uw klant in de voorbereiding het beste ondersteunen in het ontwikkelen op gebied van de voor hem/haar relevante valuedrivers. Enkele branche-specifieke voorbeelden van valuedrivers zijn;

  • Onderscheidende marketing en effectieve sales; De meeste uitzendbureaus lijken voor de klant veel op elkaar. Een goed doordacht marketingbeleid kan het verschil maken. Het beste bewijs voor een goed functionerende marketing en salesaansturing is een uitzendbureau dat gedurende een langere tijd sneller groeit dan de markt en een goed gevulde salespipeline heeft. Een goed werkend lead genererend marketing IT- platform ondersteunt hier de sales. Download onze Top 25 flexbedrijven.
  • Een loyaal en wederkerig klantenbestand; Een kliniek met een loyaal klantenbestand genereert voorspelbare en wederkerige kas- en omzetstromen. Dit verlaagt het risicoprofiel en heeft een sterk verhogend effect op de bedrijfswaarde. Download ons whitepaper over cosmetische behandelklinieken.
  • Personeel; Strategische kopers voor metaalbewerkers zijn momenteel op zoek naar bedrijven met goed opgeleid, vakkundig personeel. Bedrijven concurreren onderling om nieuw talent te werven en te behouden. Zij zullen kandidaten moeten overtuigen door bijvoorbeeld ’employer branding` en ‘recruitment marketing`. Dit zien we vaak terug bij grotere bedrijven die er beter in slagen hun bedrijfscultuur over te brengen en in te spelen op behoeftes van werknemers. Download onze Top 25 metaalbewerkers.

Wij houden de branches sterk in de gaten. Met regelmaat brengen wij artikelen en industry reports uit over specifieke branches. Hierin brengen we dan ook vaak de door ons geïdentificeerde valuedrivers aan het licht. Heeft u behoefte aan een keer sparren met één van onze branche-specialisten? Stel dan hier uw gerichte vraag.

M&A Support voor de juiste verkoopvoorbereiding

Waar u ons voor nodig heeft tijdens de voorbereiding van de verkoop, is de ervaring in M&A. Door jarenlange ervaring in dealmaking weten wij welke aspecten prijsverlagend of zelfs dealbrekend kunnen werken. Wij kunnen deze in een vroeg stadium identificeren. Dit zorgt ervoor dat het verkoopproces vervolgens vele malen soepeler verloopt. Hoe eerder we deze identificeren, hoe beter we in beeld kunnen brengen wat de eventuele gevolgen zijn. Deze dealbrekers en prijsverlagers kunnen we dan mitigeren of zelfs weg te werken nog vóór de start van het verkooptraject. Enkele voorbeelden van veelvoorkomende dealbrekers zijn;

  • Een grote afhankelijkheid van de ondernemer; Als een ondernemer verantwoordelijk is voor relatiebeheer met grote klanten en / of leveranciers, kan dit ertoe leiden dat een deel van het bedrijfsresultaat op het conto van de ondernemer ligt Dit uit zich voor de koper in eisen in de exit strategie, een andere biedingsconstructie of simpelweg een lagere prijs.
  • Change of ownership-clausules; In contracten met grote klanten en leveranciers zien we met enige regelmaat een change of ownership-clausule. Dit houdt in dat de klant/leverancier het recht heeft om onder het contract uit te komen wanneer uw klant zijn/haar bedrijf verkoopt. Dit moet zorgvuldig in kaart worden gebracht en waar nodig besproken worden om de toekomstige risico’s in te kunnen schatten.
  • Investerings- en/of onderhoudsachterstanden; Door een achterstand op gebied van investeringen of onderhoud, kan een koper onverwacht hoge kosten voor zijn rekening krijgen na de overname. De koper zal te allen tijde proberen te voorkomen dat hij voor deze kosten opdraait. Naast onverwachte kosten, kunnen investerings- en onderhoudsachterstanden ook leiden tot een slechtere concurrentiepositie en een lager groeipotentieel. Een potentiële koper zal bereid zijn meer te betalen wanneer uw klant vooraanstaand en vooruitstrevend is op gebied van innovatie en marktontwikkeling.

Op zoek naar meer interessante informatie voor accountants, advocaten, fiscalisten en banken rondom M&A? Bezoek onze M&A Inside-pagina.

Heeft u ondersteuning nodig? Spreek met ons M&A Supportteam

Bij Aeternus begrijpen we dat elk bedrijf uniek is, met zijn eigen uitdagingen en kansen. Door onze 18 jaar aan ervaring en kennis van de markt zijn wij in staat om door de bril van de koper naar een bedrijf te kijken. Ons doel is om u te voorzien van de inzichten en ondersteuning die nodig zijn om niet alleen de waarde van het bedrijf van uw klant te beoordelen, maar ook om deze te optimaliseren. Met een team van M&A- en RV-professionals staan wij voor u klaar. Wij bieden advies dat aansluit bij uw behoeften en die van uw klant, en sparren graag met u over uw rol in het verkooptraject, van voorbereiding tot aan de signing. U kunt bij ons terecht met vragen over waarderingstechnieken, M&A trends en ontwikkelingen, gangbare transactiemultiples en meer.

M&A inside - Dé pagina voor alle M&A professionals

Gerelateerde artikelen

Weten wat wij voor u en uw klant kunnen betekenen?

Vraag hier een (online) gesprek aan met een ervaren bedrijfsovername adviseur of lees een van onze technische artikelen.

Aeternus houdt met haviksoog de ondernemer in het oog van een afstand