Value drivers in de Metaalbewerking

Metaalbewerking – 9 manieren om de waarde van uw bedrijf te verhogen

Ingmar SchmidIngmar Schmid op

De metaalbewerking is een dynamische en historisch sterk gefragmenteerde sector waarin sinds enkele jaren een stijgend aantal overnames en een beginnende consolidatieslag zichtbaar zijn. De verwachting is dat deze trend zich in de komende jaren versterkt zal doorzetten. De sterke groei van ASML, de noodzaak van schaalgrootte en een groeiend tekort aan technisch personeel dragen daaraan bij.

Daarom zullen metaalverwerkende bedrijven zich steeds meer moeten afvragen of ze de huidige koers van de onderneming willen voortzetten. Is uitbreiden door zelf een overname te doen of juist verkopen misschien verstandiger? In dit artikel gaan we in op 9 factoren die de waarde van een metaalbewerker vergroten. Want waarop moet u letten in de verkoopvoorbereiding?

Top-9 valuedrivers in de metaalbewerking

valuedrivers metaalbewerking

Wanneer u overweegt om uw bedrijf te verkopen in de komende jaren, is het belangrijk om te weten wat de waarde van uw onderneming is. Maar vooral hoe u deze waarde kunt verhogen. In dit artikel leest u de belangrijkste aspecten die kopers binnen de metaalbewerking meenemen in hun beoordeling van de verkoopprijs en voorwaarden van een overname. Deze aspecten worden ook wel ‘valuedrivers’ genoemd. We omschrijven hieronder de valuedrivers die wij zien in de metaalbewerking.

1. Eigen klanten versus Tier 1 toeleverancier

Bedrijven in de metaalbewerking met een omzet tot 20 miljoen zijn vaak sterk afhankelijk van 1 klant. In de meeste gevallen zijn dit de Tier-1 toeleveranciers van bedrijven als ASML, Philips en Siemens, zoals in Nederland bedrijven als NTS, VDL, Frencken en KNWE. Metaalbewerkers vangen vaak de ontbrekende capaciteit van de Tier 1 suppliers op. In de relatie met de Tier 1 toeleverancier wordt in veel gevallen geen minimumafname of contracten afgesproken. Hoewel het vakmanschap, kennis en kwaliteiten van een metaalbewerker niet worden onderkent, heeft het niet hebben van een rechtstreeks contract met OEM-ers is in de verkoop een waarde-drukkend effect. Het hebben van meerjarige contracten met een minimumafname verlagen dit risico.

2. CAD/CAM, robotisering en onbemande machine uren

In de metaalbewerking is de gemiddelde leeftijd boven de 50 jaar. In de komende 5-10 jaar gaat er een heleboel ervaring met pensioen. Hier tegenover staan ontwikkelingen als het zoveel mogelijk programmeren buiten de machine, robotisering en onbemand bewerken. Een bedrijf met een jong personeelsbestand, een sterke CAD/CAM afdeling en in verhouding hoog aantal onbemande uren is uiteraard het meest aantrekkelijk voor een koper. Ook in middelgrote en kleinere series is robotisering steeds meer kosten-efficiënt te organiseren.

3. Specialisme met groeimogelijkheden

De ene metaalbewerker is de andere niet. Als een bedrijf zijn succes te danken heeft aan technologische voorsprong, wordt het aantrekkelijker voor potentiële kopers. Daarom is specifieke kennis over materialen, het uitvoeren van complexe bewerkingen en de specialisatie van het bedrijf in bepaalde soorten materialen (zoals staal, aluminium, RVS) van groot belang. Natuurlijk is dit vooral relevant wanneer het bedrijf voldoende groeipotentieel heeft.

4. Klantconcentratie

Zeker bij metaalbewerkers zien we vaak dat één of enkele klanten een behoorlijk deel van de omzet uitmaken tot wel 80%. Dat is vaak logisch, een klant groeit en je groeit als toeleverancier mee.

Als u als eigenaar betrokken bent in een bestaande situatie, heeft u waarschijnlijk een emotionele band met die klant en bestaat er een jarenlange relatie. Echter, wanneer het bedrijf van eigenaar verandert, wordt dit gezien als een aanzienlijk risico voor de koper. En dit risico brengt kosten met zich mee tijdens de overdracht.

Vaak zijn dit niet eens de klanten met de hoogste winstmarges. De enige oplossing hiervoor is groeien en zo het aandeel van deze klant in de omzet verkleinen

5. Internationale verkoop

Een metaalbewerker die internationaal verkoopt, heeft een voorsprong op collega’s die zich alleen op de Nederlandse markt richten. Dit impliceert dat de organisatie is afgestemd op buitenlandse klanten en daarmee een nieuw groeitraject heeft geopend. Bedrijven die zich uitsluitend op de Nederlandse markt richten, hebben vaak moeite om te ontsnappen aan een hoge mate van afhankelijkheid van bepaalde klanten.

6. Internationale productie

Een metaalbewerkingsbedrijf dat een deel van de productie realiseert in lage lonen landen in het buitenland (‘nearshoring’), heeft naast een kosten voordeel, een betere positie voor wat betreft het thema ‘personeelstekort. Per deelmarkt in de metaalbewerking kan dit voordeel verschillen. Als het te robotiseren is in Nederland, gaat het concurrentievoordeel al sneller verloren. De productie in bijvoorbeeld Slowakije of Polen moet wel enige omvang hebben, wil het interessant zijn voor een koper.

7. Tweede managementlaag

Metaalbewerkers zijn vaak gestart door techneuten met ondernemerschap. Hun kennis en vakmanschap was leidend om te groeien. Als het bedrijf is uitgegroeid tot 25-50 medewerkers, wordt het belangrijk om essentiële functies goed te vervullen en de dagelijkse leiding over te dragen aan bekwame managers. Naarmate dit beter is ingevuld is het bedrijf in de basis ook minder afhankelijk van de directie. Dit heeft vaak weer een positief effect op de financiële uitkomst bij een verkoop.

8. Technisch up-to-date

Bedrijven die technologisch up-to-date zijn, hebben hierin ook geïnvesteerd. Het belang hiervan varieert afhankelijk van de sector waaraan het levert, seriegroottes en specialisme. Een bedrijf dat zich richt op onderhoud en enkelstuks of kleine series produceert, heeft wellicht niet de nieuwste machines nodig. Maar bedrijven die claimen voorop te lopen in kennis en kunde, moeten een machinepark en mate van automatisering en robotisering hebben die daarmee overeenkomen. Naast het machinepark behoort hiertoe ook de bijbehorende technische omgeving zoals een FMS systeem of cleanroomfaciliteiten. Bovendien spelen de mensen en de organisatie eromheen een cruciale rol.

9. Schaalgrootte

Klanten eisen flexibiliteit en betrouwbaarheid van hun toeleveranciers. Voor hen is het een must om veranderingen in productieaantallen op te kunnen vangen én flexibel te zijn in de leveringsmomenten. Dit kan onder andere worden bereikt door schaalgrootte. Hierdoor worden bedrijven minder afhankelijk van enkele klanten, wat uiteindelijk leidt tot stabielere cashflows en een hogere bedrijfswaarde.

Een hogere bedrijfswaarde met het Top Value Program

Meer weten over hoe u de waarde van uw metaalverwerkingsbedrijf kunt verhogen? Met het Top Value Program van Aeternus verhoogt u met een modelmatige aanpak de waarde van uw onderneming. Lees de brochure.

New call-to-action

Gerelateerde artikelen

Weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag hier een (online) gesprek aan met een ervaren bedrijfsovername adviseur.

Aeternus houdt met haviksoog de ondernemer in het oog van een afstand