Kennisartikel
10-12-2020

Meer overnames, hoge prijzen en goede onderhandelingsposities in de digitale sector

Jacques JettenJacques Jetten op

De M&A-activiteiten in de sector van digital agencies zijn hot. Tot aan de uitbraak van COVID-19 was de dealflow in de sector sterk: uit onderzoek van Grant Thornton blijkt dat er in Europa in de Digital Agency & Marketing Service sector in totaal 516 deals gesloten zijn met een gemiddelde deal multiple van 8,5x EBITDA.  

In vergelijking met multiples in andere industrieën is dit een vrij hoog gemiddelde. Acquisities in digital agencies zijn in 2019 vaak gedaan voor het verkrijgen van specifieke technologie in datagedreven personalisatie. De dealflow zwakte, zoals in vele sectoren, in het eerste halfjaar af naar 184 transacties op Europese schaal binnen de sector. Wij zien echter dat overnames gedurende het tweede halfjaar van 2020 weer opgang komen, het door Intracto overgenomen We are you is hier een mooi voorbeeld van. 

Hoge bedrijfswaarderingen en goede onderhandelingsposities

Binnen Nederland is er vanaf 2017 een opwaartse trend zichtbaar voor wat betreft het aantal deals. Daarnaast zien we vanaf 2017 een sterk stijgende lijn in de betrokkenheid van private equity (met een buy-and-build strategie) in digital agencies in Nederland. Een mooi voorbeeld is de participatie van het beursgenoteerde investeringsfonds The Carlyle Group in de Nederlandse digital agency Dept, die begin 2020 is afgerond.

Doordat de laatste jaren zoveel interesse bestaat vanuit verschillende hoeken, zijn hogere bedrijfswaarderingen en goede onderhandelingsposities voor verkopende partijen in de sector het gevolg.

Digital Agencies populaire targets voor kopers

Steeds meer bedrijven die actief zijn in aanpalende markten beginnen zich te roeren in het domein van de digital agencies. Hieronder vallen onder andere (internationale) management- en ITconsultancybedrijven zoals Cognizant (overname Mirabeau in 2016), McKinsey (overname Veryday in 2016) en Bain (overname FRWD in 2018), maar ook grote internationale softwareontwikkelaars zoals SAP en Oracle. Overnemende bedrijven krijgen door (internationale) overnames directe toegang tot een nieuwe markt. Met de juiste overlap aan klanten kan dit snel waarde toevoegen.

In 2019 en 2020 zien we naast private equity ook reclamebureaus en applicatiesoftwarebedrijven die op overnamepad waren en het vooral gemunt hadden op digitale marketingplatforms.

Groeistrategieën, zowel nationaal als internationaal, de basis voor bedrijfsovernames

De trend dat digital agencies transformeren naar fullserviceplatforms, heeft dezelfde oorsprong als het gedachtegoed dat private equity er op nahouden met een buy-and-build strategie: het verkrijgen van kritische massa en een dominante positie in de markt.

Digital agencies willen dichter op hun klanten zitten, wat deels verklaart waarom agencies overal nieuwe kantoren openen en concurrenten aan zich weten te verbinden door ze over te nemen. Daarnaast zorgt de een buy-and-build strategie ervoor dat een groeiend aantal digital agencies uitbreidt naar het buitenland.

Meer over digital agencies, trends en ontwikkelingen in de markt, kopers en welke overnamedeals er hebben plaatsgevonden, vraag hier ons rapport op >> Industry report Digital Agencies.

New call-to-action

Gerelateerde artikelen

Weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag hier een (online) gesprek aan met een ervaren bedrijfsovername adviseur.

Aeternus houdt met haviksoog de ondernemer in het oog van een afstand