Overnames in de automotive: M&A markt van het gaspedaal?
De afgelopen jaren was de automotive industrie steevast een van de meest actieve M&A markten in Nederland. In 2024 worden echter minder deals dan voorgaande jaren geregistreerd. Is dit het eerste signaal van een afremmende M&A markt en een naderend einde van de consolidatieslag?
Afname aantal deals vooral in dealerbranche
In de eerste negen maanden van 2024 registreren wij 36 deals binnen verschillende subsectoren van de Nederlandse Automotive industrie. Veruit de meeste deals werden gerealiseerd binnen de dealerbranche (21), gevolgd door schadeherstel (5) en overig (5). 2023 daarentegen kende ca. 50 M&A-deals binnen deze sectoren, waarvan meer dan 30 in de dealerbranche. Dit jaar laat dus een duidelijke afname zien, van met name dealerovernames.
In zowel 2022 als 2023 werden jaarlijks meer dan 30 dealers overgenomen. Op dit moment loopt de markt dit jaar achter met 21 geregistreerde deals binnen de dealerwereld. Op het eerste oog een indicatie van een afkoelende M&A markt. Echter lijken deze cijfers niet het volledige verhaal te vertellen.
Wederom zien wij dat, zoals verwacht, de Top-10 bedrijven hun schaalgrootte binnenlands blijven uitbreiden. Van Mossel is de enige grote naam die dit jaar nog geen grote binnenlandse overname heeft aangekondigd. Toch is Van Mossel wel actief geweest in het buitenland met grote overnames in Denemarken, België en Duitsland. Dit heeft ertoe geleid dat Van Mossel zijn positie in de Europese top verder heeft versterkt.
# | Koper | Land | Target | Land |
1 | Dusseldorp Automotive & Van Poelgeest | NL | Severs Breeman | NL |
2 | Zeeuw & Zeeuw | NL | Auto Reef | NL |
3 | Louwman Group | NL | Auto Romme | NL |
4 | Oostendorp Autogroep | NL | Autokraaiven | NL |
5 | Amega Groep | NL | Van der Linden | NL |
6 | Knoop Autobedrijven | NL | Mazda Cluistra | NL |
7 | Emil Frey | NL | Mercedes-Benz Dealer-Bedrijven | NL |
8 | Hedin Mobility Group | SE | Dubbelsteyn | NL |
9 | Louwman Group | NL | Van Sprundel | NL |
10 | Henk Scholten | NL | Auto Kallen | NL |
11 | Amega Groep | NL | Vos Autobedrijven | NL |
12 | Zeeuw & Zeeuw | NL | Hyundai Noteboom | NL |
13 | Spuigroep | NL | Autogroep Ursem Barten | NL |
14 | Cappendijk | NL | Toyota De Jonge | NL |
15 | Auto Versteeg Buurman | NL | AutoCity AVK | NL |
16 | Henk Scholten | NL | Volvo Buitenweg | NL |
17 | Kreijne Automotive | NL | Freeroad | NL |
18 | Stam Groep | NL | Boonstoppel (Nissan & Mitsubishi) | NL |
19 | Amega Groep | NL | Van Roosmalen | NL |
20 | Den Engelsen/Dealer Groep Pon | NL | De Waal Autogroep | NL |
21 | Century (Erik Meems) | NL | Porsche Centrum Groningen | NL |
Onveranderde lange termijn ontwikkelingen
M&A deals zijn meestal het gevolg van marktontwikkelingen binnen een sector. Eerder schreven wij al uitvoerig over de marktontwikkelingen binnen de sector en onze toekomstvisie in ons Industry Report. De recentelijk hoge M&A activiteit is veelal te verklaren door lange termijn ontwikkelingen als de veranderende fabrikant-dealer relatie, opkomst van elektrische voertuigen, e-commerce en wijzigende businessmodellen. Waar sommige fabrikanten terugkomen op hun eerdere (voorgenomen) uitrol van het agentuurmodel, zijn de overige ontwikkelingen nog steeds actueel. De terugval in het aantal deals valt hierdoor niet te verklaren.
De afname in het aantal deals verklaren we in dit geval door marco-economische ontwikkelingen. Een afname in de vraag naar nieuwe auto’s, een mogelijk aanstaande handelsoorlog binnen de automotive industrie met China en overige economische onzekerheid als gevolg van geopolitieke spanningen zijn hier voorbeelden van.
De strategische waarde van ondernemingen zal door deze korte termijn ontwikkelingen echter niet of nauwelijks worden beïnvloed. De afkoeling van de M&A markt is dan ook eerder een tijdelijke ‘hiccup’ dan een naderend einde. Wel erkennen we dat de historisch jaarlijkse dealcijfers mogelijk niet terugkeren, omdat deze deels gestuwd werden door actieve herstructureringen gedreven door importeurs. Deze herstructureringen lijken bij een aantal merken afgerond te zijn.
Toename deals verwacht in aanpalende markten
De M&A-activiteit liep terug in de dealerbranche. Echter bij de aanpalende markten schadeherstel, lease en overig zien wij vrijwel geen verandering in het aantal overnames. Sterker nog, binnen met name schadeherstel en overige markten verwachten wij de komende jaren een toename van het aantal deals door onder andere dealergroepen die hun Total Mobility Concept willen completeren. Daarnaast is bijvoorbeeld ook de spraakmakende intrede van Alliance Automotive Group in de schadeherstelmarkt door de overname van schadefranchise ASN een mogelijke voorbode op een versnellende consolidatieslag.
# | Koper | Target | Bedrijfsactiviteit |
1 | Boekhost Autoschade | Autoschadeherstel Bert Bloemert Kampen | Schadeherstel |
2 | Boekhost Autoschade | Autoschade Fransen | Schadeherstel |
3 | De Voorstad-Groep | Autoschade Van Veen | Schadeherstel |
4 | Auto Kuipers | Schadebedrijf Roelofswaert | Schadeherstel |
5 | Kooijman Autogroep | Tiels Autoschade en Spuitbedrijf | Schadeherstel |
|
|
|
|
1 | Vallei Auto Groep | Albers Tweewielers | Overig |
2 | Broekhuis | Hans Lemmers Tweewielers | Overig |
3 | Broekhuis | Rijwielpaleis | Overig |
4 | Dusseldorp Automotive | MR Moteren | Overig |
5 | Century | Velodroom | Overig |
|
|
|
|
1 | Volkswagen Pon Financial Services | Zuidlease | Lease |
2 | Bochane | Aspire Lease | Lease |
3 | Volkswagen Pon Financial Services | ALMN | Lease |
|
|
|
|
1 | KAV Autoverhuur (Wittebrug) | Amcar Autoverhuur | Autoverhuur |
2 | Pouw Rent | Shortlease Nederland | Autoverhuur |
De toekomstverwachting: internationale consolidatie
De wijzigende businessmodellen en machtsverhoudingen sporen Nederlandse dealerholdings nog steeds aan om schaalgrootte te creëren door overnames. Naast de verbeterde concurrentiepositie, biedt ‘size’ ook investeringsruimte en een hogere rentabiliteit door het spreiden van overheadkosten en meer rendabele diensten als lease en aftersales. Het Total Mobility Concept geeft ondernemers aanleiding om de markt af te blijven struinen op zoek naar passende overnamekandidaten.
De marktverstoringen op de korte termijn, zoals de afname van de vraag naar nieuwe auto’s en geopolitieke spanningen leiden enkel tot een uitstel van een deel van de overnames. Om niet uit de markt gedrukt te worden, zullen dealerholdings immers moeten blijven groeien. De komende jaren zal de M&A-activiteit hoog blijven in Automotive Nederland, ook al zal dit niet meer op het niveau van een aantal jaren geleden zijn door de deels afgeronde netwerkherstructureringen. Toch is de branche zich aan het opmaken voor internationale consolidatie, waardoor de komende jaren de M&A-markt nog niet van het gaspedaal gaat.
Overnamespecialist met kennis van de automotive branche
Als Aeternus zijn we de afgelopen achttien jaar nauw betrokken bij honderden overnametrajecten. We kennen de vragen en onzekerheden van ondernemers in dit proces. Wilt u een adviesgesprek over uw mogelijkheden, neem vrijblijvend contact met ons op voor een afspraak.