Kennisartikel
08-04-2021

M&A in vleesvervangende industrie neemt een vlucht

Koen van BusselKoen van Bussel op

De sterk groeiende populariteit van vleesvervangers wordt algemeen gezien als een van de meest opvallende en ingrijpende ontwikkelingen binnen de foodindustrie. Gedreven door toenemende consumentenvraag leiden productintroducties en -innovaties tot een groeiversnelling van de internationale markt voor vleesvervangers. Dit leidt tot veel dynamiek in de vleessector.

Deze dynamiek zorgt voor veel transacties in de overnamemarkt. Aangezien we pas aan het begin van deze revolutie staan, zal dit de komende jaren nog tot veel M&A activiteit leiden.

In dit blog lees je over de marktontwikkelingen en valuedrivers vanuit een M&A perspectief. Ook nemen we je mee in de huidige overnames en overname verwachtingen.

Opkomst van vleesvervangende industrie in Europa

Hoewel de totale consumptie van traditioneel vlees in de komende jaren wereldwijd nog zal groeien door de toename van de wereldbevolking en welvaart in continenten als Azië en Afrika, is de verwachting dat in Europa de consumptie van traditioneel vlees de komende jaren gaat dalen door een afname van de bevolking en de groei van het aantal flexi- en vegetariërs. Daarnaast is er de opkomst van gemaksvoedsel en kant-en-klaarmaaltijden. Dit zorgt ervoor dat vlees als product naar vlees als ingrediënt verschuift. Dit zorgt weer voor beweging in de traditionele vleesindustrie.

Opkomende alternatieven voor vlees zijn de klassiek vegetarische gerechten, kweekvlees, alternatieven op insectenbasis en plantaardige vleesvervangers.

Wat maakt een alternatief voor vlees succesvol?

Om vanuit een (toekomstig) M&A-perspectief naar de meest verstorende substituten te kijken, is het cruciaal om de belangrijkste valuedrivers en hun vermogen om een toonaangevend alternatief in de vleesindustrie te worden, te begrijpen. Wij zien in de markt de volgende drie valuedrivers:

  1. Input-materiaal en conversieratio: één van die waarde verhogende factoren is de mate waarin input-materialen de conversieratio kunnen verhogen.
  2. Schaalbaarheid en innovatie.
  3. Acceptatie door de consument: de publieke weerstand tegen de traditionele vleesindustrie neemt toe.

Dynamiek op de overnamemarkt

De laatste jaren is het aantal M&A transacties in de Agri- en Foodsector sterk toegenomen. In de hele keten zien we dat overnames voornamelijk worden gevoed door de wens van nieuwe inkomstenstromen met als doel het marktaandeel te beschermen.

Investeringen worden gedaan om innovatie en schaalbaarheid voor nieuwe verstorende alternatieven in de conventionele vleesindustrie te versnellen. Deze ontwikkelingen in M&A benadrukken de strategische transformatie die de industrie momenteel ondergaat en bewijzen ook de bovengenoemde belangrijke value drivers op zowel strategisch als M&A-niveau op wereldschaal.

Enkele voorbeelden van M&A in de verschillende segmenten zijn:

  • Plantaardige alternatieven: Ierse Kerry-Group neemt eiwitproducent Ojah BV over in 2018.
  • Gekweekt vlees: staat nog in de kinderschoenen; M&A activiteiten bestaan hoofdzakelijk uit seed en scale-up investeringen. Een voorbeeld hiervan is de recente seed investering door Nutreco en Lowercarbon Capital in Mosa Meat.
  • Conventioneel vlees: Dutch Plukon, één van Europa’s grootste spelers op de pluimveemarkt, heeft vanaf januari 2020 een meerderheidsbelang genomen in Dutch Fresh Care. Dit bedrijf is gespecialiseerd in verse gesneden groenten, groentemixen en maaltijdsalades en heeft meer dan 400 medewerkers in dienst. Met de overname wil Plukon haar activiteiten in de markt van verse maaltijden verder uitbreiden.

Verwachtingen voor de overnamemarkt

Wij verwachten dat de M&A activiteit de komende drie tot vijf jaar verder zal gaan toenemen en meer internationaal zal zijn. Wij zien en verwachten op diverse manieren M&A activiteiten:

  • Venture Capital voor het financieren van start-ups en scale innovatieve ondernemingen in vleesvervangende producten.
  • Groeikapitaal voor (internationale) scale-ups die kapitaal zoeken voor expansie in (internationale) distributiekanalen en/of uitbreiding van productiecapaciteit.
  • Overnames voor verbreding van het traditionele productportfolio. Dit geldt met name voor traditionele vleesverwerkers, zoals het uitbreiden van het productportfolio met maaltijdsalades.

Meer weten over de vleesvervangende industrie, trends en ontwikkelingen in de markt, kopers en welke overnamedeals er hebben plaatsgevonden, vraag hier het volledige rapport op: >> Industry report Vleesvervangers.

New call-to-action

Gerelateerde artikelen

Weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag hier een (online) gesprek aan met een ervaren bedrijfsovername adviseur.

Aeternus houdt met haviksoog de ondernemer in het oog van een afstand