Kennisartikel
06-10-2025

Overnametrends in de arbo en re-integratiemarkt

Geoffrey NoijGeoffrey Noij op

De arbodienst-, re-integratie- en HR-sector is volop in beweging. De afgelopen vijf jaar groeide het volume van de Nederlandse arbo- en re-integratie-markt jaarlijks met 7,1%[1]. Door veranderende klanteisen, personeelstekorten en een groeiende focus op duurzame inzetbaarheid groeit de vraag naar meer geïntegreerde oplossingen.

Op M&A-gebied zien we een tendens dat (grotere) arbodiensten bedrijven overnemen die aanpalende (HR)-diensten aanbieden, zoals re-integratiespecialisten, psychologen(praktijken) of aanbieders van PMO’s. Deze ontwikkeling sluit aan bij een zichtbare trend van het verbreden van het dienstenportfolio: de opkomst van het ‘one-stop-shop’-model. Het doel is (onder andere) om de eigen organisatie te versterken, risico te spreiden door verschillende diensten aan te bieden en te kapitaliseren op cross-selling mogelijkheden.

De one-stop-shop biedt een aanzienlijke strategische meerwaarde: bedrijven kunnen nu hun gezondheids- en welzijnsaanpak in één pakket aanbieden, wat vaak efficiënter is en beter aansluit bij de behoeften van de klant. Bedrijven zijn bovendien minder tijd en kosten kwijt aan het zoeken naar verschillende dienstverleners voor verschillende HR-behoeften. Dit is met name belangrijk in een (steeds) competitievere en geconcentreerde sector waar klanten steeds vaker kiezen voor de dienstverlener met de hoogste toegevoegde waarde en waarbij ze uitsluitend met één partij hoeven te schakelen voor een compleet ontzorgingspakket.

Een recent voorbeeld van een dergelijke overname is de overname van Falke & Verbaan door Zorg van de Zaak (Colbe). Falke & Verbaan is een adviesbureau dat organisaties ondersteunt op de thema’s duurzame inzetbaarheid, verzuim en casemanagement (onder andere middels trainingen voor leidinggevenden en organisatieanalyses). Een ander voorbeeld is de overname van WGA Raadgevers door Acquilium Groep (Karmijn Kapitaal), waarmee Acquilium in staat is om diensten en adviezen te verstrekken op het gebied van verzuimschadelastbeheersing.

Cross-sellingmogelijkheden

Een van de grootste voordelen van deze overnames (en het creëren van de ‘one-stop-shop’) is de mogelijkheid tot cross-selling. Cross-selling verwijst naar het verkopen van aanvullende producten of diensten aan bestaande klanten en vice versa. In het geval van een overname van een HR-servicesbedrijf door een arbodienst, kunnen de geïntegreerde bedrijven hun bestaande klanten een breder dienstenpakket aanbieden, wat de omzet per klant verhoogt.

Naast deze voordelen, kunnen arbodiensten hun klanten beter bedienen door de kennis van de geïntegreerde bedrijven, zoals kennis over medische keuringen, verzuimanalyse, casemanagement en re-integratie, te benutten en met deze kennis de dienstverlening te verbeteren. Bijvoorbeeld: zodra tijdens een PMO of verzuimgesprek een gezondheidsrisico wordt gesignaleerd, kan direct worden geschakeld naar duurzame oplossingen of mogelijk zelfs worden voorgesorteerd op een passend re-integratietraject, ondersteund door eigen specialisten. Zelfs het inzetten van eigen fysio’s of bedrijfspsychologen hoort hierbij tot de opties. Dit verkort de doorlooptijd, verhoogt de effectiviteit van interventies en zorgt voor een consistente aanpak door de hele verzuim- en re-integratieketen heen.

Geen eenrichtingsverkeer

Deze trend is absoluut geen eenrichtingsverkeer. Steeds vaker zien we dat bedrijven buiten de traditionele arbodienstensector, zoals assurantiebedrijven, accountantskantoren en adviesbureaus, actief arbodiensten en aanverwante HR-services overnemen. Deze bedrijven zien de waarde van geïntegreerde, multidisciplinaire dienstverlening en willen hun portfolio verbreden om zo een completer pakket aan diensten aan hun klanten te bieden.

Voor bijvoorbeeld assurantie- en accountantskantoren is dit een strategische zet om hun klanten beter te kunnen ondersteunen op het gebied van gezondheidsmanagement, verzuim en andere arbeidsvraagstukken. Voorbeelden hiervan zijn de overname van PDC Veghel door Crowe, en van People & Payment, specialist in salarisverwerking, advies over HR-zaken en een gecertificeerde arbodienstverlener, door Meijers Assurantiën.

People & Payment over de overname: “Waar we tot nu toe onze klanten alleen bijstonden bij de eerste twee jaar van ziekte van werknemers, kunnen we onze klanten nu goed ontzorgen bij zieke werknemers die in een uitkeringssituatie terecht komen. Hiermee krijgen onze klanten veel meer grip op hun verzuimkosten. Ook profiteren zij van een professionele infrastructuur en kunnen we klanten goed helpen op het gebied van verzekeringen.”[2] Een overduidelijke aanvulling op het productportfolio.

Gevolgen voor de concurrentie

Door deze overnames zal de marktconcentratie verder toenemen, wat een nadrukkelijke impact zal hebben op het concurrentieveld binnen de branche. Wat het resultaat hiervan zal zijn, is moeilijk te voorspellen. De voordelen van de ‘one stop shop’ zijn onder andere het gemak voor de klant en dat verschillende deelgebieden door de schaalgrootte beter georganiseerd worden. In de praktijk kan dit bij volledige integratie ook leiden tot stroperigheid in de dienstverlening en een afname van de klanttevredenheid.

Gevolgen voor de M&A Markt

Het team arbo, re-integratie en HR van Aeternus verwacht dat de overnames zich de komende jaren nog verder voortzetten. Redenen hiervoor zijn onder andere:

  • De gefragmenteerde HR-services markt;
  • Schaarste aan (kern)deskundigen;
  • Het groot aantal actieve (private equity gesteunde) arbodienstverleners op de M&A-markt;
  • De gunstige groeikansen.

Transactieprijzen van HR-, re-integratie- en arbodienstverleners

De thans gangbare transactiemultiples in de branche voor HR- en arbodienstverleners liggen over het algemeen tussen de 4 en 8 keer de (genormaliseerde) EBITDA, afhankelijk van een aantal factoren van de onderneming zoals de size, de diensten die worden aangeboden en bestendigheid van de EBITDA. Deze transactieprijzen representeren de prijs voor de aandelen cash- en debt-free. Het gebruik van EBITDA-multiples is handig als algemene vuistregel en in de communicatie, maar is ook erg onnauwkeurig aangezien er onvoldoende rekening wordt gehouden met bedrijfsspecifieke elementen.

Belangrijke factoren die de prijszetting (en dus de deal) beïnvloeden zijn:

  • De bestendigheid van de EBITDA;
  • De mate waarin een bedrijf onderscheidend is voor een specifieke dienstverlening;
  • De groeiverwachting stand-alone;
  • De mate waarin bedrijfsprocessen zijn geautomatiseerd.

Daarnaast spelen diverse risicofactoren een rol, zoals de afhankelijkheid van het management of specialisten binnen de organisatie, en de mate waarin de top tien klanten de omzet bepalen.

Vanzelfsprekend is daarnaast de paraatheid van gegevens belangrijk. Bij elke deal wordt een due diligence gedaan. Het kunnen overleggen van alle relevante administratie helpt daarbij in positieve zin. Als de benodigde gegevens voor dit boekenonderzoek niet aanwezig zijn, kan dit negatieve consequenties hebben in de uitwerking van een deal.

> Bereken nu welke multiple bij jouw bedrijf past met de Aeternus waardescan

Wel of niet verkopen/kopen?

De M&A-activiteit in de Arbo en HR-branche is in beweging en gezien de toekomstige ontwikkelingen zal dit ook aanhouden. Er is sprake van bereidwillige strategische partijen, alsmede (nog toe te treden) investeringsmaatschappijen.

Hoewel de indicatoren vooralsnog goed zijn, kent de ontwikkeling van het overnameklimaat de komende jaren ook een aantal onzekerheden. Zo zal de huidige economische ontwikkeling op termijn mogelijk invloed hebben op bijvoorbeeld overheidsbudgetten, alsmede een verscherpte blik op rendementen binnen de sector.

Er zijn daarnaast natuurlijk ook persoonlijke redenen als leeftijd, ambitie en energie om een verkoop of aankoop van een bedrijf in te zetten of juist uit te stellen.

De keuze om wel of niet te verkopen en aan wie, zal voor iedereen anders zijn. Dit vergt daarom een gedegen beoordeling van financiële, fiscale en persoonlijke overwegingen en wensen, iets waar we je graag bij helpen.

Overnamespecialist met kennis van de arbo, re-integratie en HR-sector

Meer weten over de mogelijkheden voor je eigen bedrijf? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op voor een afspraak.

Aeternus is opgericht in 2006 en heeft inmiddels meer dan 1.500 klanten begeleid in begeleiding van aan– en verkooptrajecten, bedrijfswaarderingen, het ophalen van bedrijfsfinancieringen, verkoopvoorbereidingen en valuemanagement. Met ruim 55 corporate finance-specialisten verdeeld over vestigingen in Amsterdam, Eindhoven en Venlo, kunnen wij je begeleiden bij jouw casus.

Mijn bedrijf verkoopklaar maken

[1] CBS: Arbobegeleiding en re-integratie; financiën, personeel en productie

Gerelateerde artikelen

Weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag hier een (online) gesprek aan met een ervaren bedrijfsovername adviseur.

Aeternus houdt met haviksoog de ondernemer in het oog van een afstand