Kennisartikel
24-04-2025

Toenemend aantal overnames in de markt van cosmetische behandelklinieken

Floor Brinkman op

In dit artikel delen we inzichten in de belangrijkste ontwikkelingen op gebied van fusies en overnames binnen de snelgroeiende markt van cosmetische behandelklinieken. Doordat deze sector enkele attractieve kenmerken heeft, hebben zowel strategische spelers als investeringsmaatschappijen grote interesse om de markt te betreden of juist hun marktpositie te versterken. Hierdoor merken we ook een sterke toename van M&A-activiteit en verwachten we dat deze consolidatie in de komende jaren alleen maar verder zal versnellen.

M&A-drivers in de cosmetische sector

Er zijn meerdere drivers achter de opkomende dealactiviteit bij cosmetische behandelklinieken. In dit artikel gaan wij nader in op twee specifieke M&A-drivers.

M&A-drivers voor cosmetische behandelklinieken

1 | Verwachte groei

Het aantal mensen dat kiest voor een cosmetische behandeling neemt sterk toe. Zo steeg het gebruik van fillers tussen 2019 en 2022 met 80 procent en verdubbelde het aantal botoxbehandelingen in diezelfde periode [1]. De stijging van het aantal cosmetische ingrepen komt enerzijds doordat jongeren cosmetische ingrepen steeds normaler zijn gaan vinden door de zichtbaarheid op sociale media platformen van influencers en beroemdheden. Anderzijds is er sprake van een groeiende sociale trend waarbij mensen steeds meer nadruk leggen op het elegant ouder worden middels cosmetische ingrepen.

Verder is de markt voor cosmetische behandelingen weinig conjunctuurgevoelig. Klanten hechten een hoge waarde aan hun uiterlijk en veel cosmetische behandelingen (zoals botox, fillers en huidbehandelingen) vereisen regelmatige onderhoudsbehandelingen. Dit zorgt dus voor relatief kleine, regelmatige uitgaven in plaats van grote investeringen.

2 | Gefragmenteerde markt

De opkomst van (en vraag naar) cosmetische behandelingen is nog relatief jong. De markt is daarom ook nog gefragmenteerd en bestaat uit een groot aantal kleine(re) aanbieders. Echter ondergaat de sector in razend tempo aanzienlijke veranderingen en heeft de eerste consolidatie inmiddels plaatsgevonden. Zo heeft Vendis Capital na de overname van kliniekketens Fairday Clinics (voorheen BM Clinics) en SOAP begin 2025 tevens Bloy Institute Amsterdam overgenomen.

Ondanks de opkomst van grote ketens blijft de markt voor cosmetische behandelingen gekenmerkt door een groot aantal kleinere, lokale partijen die ook succesvol zijn. Deze zogenaamde “local heroes” hebben een trouwe klantenkring binnen hun regio en weten met een klein team een stabiele en winstgevende onderneming te runnen.

Toch biedt de markt ook duidelijke kansen voor consolidatie. Door krachten te bundelen binnen een grotere groep kunnen bedrijven profiteren van schaalvoordelen, zoals scherpere inkoopprijzen en het efficiënter inzetten van (grotere) marketingbudgetten. Dit is van belang, aangezien consumenten steeds bewuster kiezen naar welke kliniek ze gaan. Een goede merknaam en reputatie zijn dus van groot belang.

Daarnaast maakt schaalvergroting het mogelijk om efficiënter en effectiever met personeel om te gaan. Artsen kunnen een volle agenda draaien, terwijl de klantenservice centraal wordt aangestuurd voor een betere klantbeleving. Ook biedt een grotere organisatie meer mogelijkheden om talent te binden, boeien  en te ontwikkelen. Tot slot zorgt schaalgrootte ervoor dat procedures en protocollen gestroomlijnd kunnen worden en de kwaliteit binnen de groep gewaarborgd blijft.

Recente overnames

De onderstaande tabel geeft een selectie van de belangrijkste overnames binnen de cosmetische sector. Private equity speelt hierin een grote rol, met platforminvesteringen die groeien door het openen van nieuwe klinieken (Faceland) of middels een actieve buy-and-build-strategie.

Als voorbeeld heeft Vendis Capital momenteel twee kliniekgroepen in portefeuille. SOAP richt zich als boutique kliniek op hoogwaardige beauty- en injectable behandelingen, waarbij luxe en het ‘no trace face’-principe centraal staan. Fairday Clinics daarentegen hanteert een value-for-money strategie, waarbij hoogwaardige injectables tegen betaalbare prijzen toegankelijk worden gemaakt voor een brede doelgroep.

Cosmetique Totale volgt een agressieve buy-and-build-strategie om de marktleider in Europa te worden. Door gerichte overnames breidt het bedrijf snel uit in vestigingen en klantenbestand, terwijl schaalvoordelen zorgen voor kostenefficiëntie en een sterkere marktpositie.

Relevante deals in cosmetische klinieken

Prijzen en multiples in de cosmetische sector

Uiteraard is de prijs bij iedere transactie maatwerk. De prijs van bedrijven wordt meestal weergeven door de EV/EBIT(DA) multiples. De gangbare transactiemultiples in de cosmetische sector liggen over het algemeen tussen 3,5 en 8,0 keer de (genormaliseerde) EBITDA.

> Lees ook ons whitepaper over waarde en prijs voor cosmetische behandelklinieken

Koper zullen altijd analyseren wat de “kwaliteit” van de EBITDA is, hoe toekomstbestendig deze is en welke positieve en negatieve normalisaties ze moeten toepassen. Factoren zoals een bewezen trackrecord, een sterke reputatie, hoge kwaliteit van dienstverlening, specialisatie en focus op topbehandelingen, (toegang tot) hooggekwalificeerd medisch personeel, nadruk op innovatie en managementinformatie, evenals een loyaal klantenbestand, spelen hierbij een cruciale rol. Voor een nadere toelichting op deze waarde- en prijsbepalende elementen verwijzen wij naar ons artikel Cosmetische behandelklinieken: 6 manieren om de waarde van uw bedrijf te verhogen.

Multiples zijn een snelle en eenvoudige manier om bedrijven op een marktbewuste manier te waarderen. Het gebruik van EBIT(DA)-multiples is handig als algemene vuistregel en in de communicatie, maar is ook erg onnauwkeurig aangezien er onvoldoende rekening wordt gehouden met bedrijfsspecifieke elementen.

Wel of niet verkopen?

Wanneer verkoopt u? Zowel zakelijke als persoonlijke motieven spelen een rol. In de cosmetische sector is een belangrijke overweging dat de markt (verder) consolideert en er dus sprake is van een verkopersmarkt. Strategische en financiële kopers zijn op zoek naar schaalgrootte en de vraag is wanneer de consolidatie haar hoogtepunt heeft bereikt en de markt stabiliseert. U wilt tenslotte niet de laatste zijn die overgenomen wordt of ‘veroordeeld’ worden tot één specifieke koper.

Verder vormt de toenemende concurrentie door grote marktspelers een belangrijke uitdaging voor kleinere partijen. Kleinere klinieken hebben vaak moeite om op te boksen tegen de schaalvoordelen en marketingbudgetten van de grotere ketens. Hetzelfde geldt voor het aantrekken, binden en boeien van gekwalificeerde artsen en personeel. Voor kleinere partijen is het bovendien lastiger om voortdurend te blijven investeren in kwaliteit en innovatie en om de gevolgen van veranderende wet- en regelgeving effectief het hoofd te (blijven) bieden.

Dan zijn er nog de persoonlijke redenen als leeftijd, ambitie en energie om zelfstandig door te gaan of overnames te doen. Dat zal voor elke ondernemer anders zijn en vergt een goede analyse van financiële, fiscale en persoonlijke argumenten.

Overnamespecialist met kennis van cosmetische behandelklinieken

Wilt u weten wat uw kliniek waard is? > Neem vrijblijvend contact op voor een eerste gesprek

Aeternus is opgericht in 2006 en heeft inmiddels meer dan 1500 klanten begeleid, waaronder de waardering en verkoop van ondernemingen in de cosmetische sector. Er werken 55 corporate finance specialisten in drie vestigingen in Amsterdam, Eindhoven en Venlo. Meer weten over wat Aeternus voor u kan betekenen? Bekijk dan hier onze specialismes.

AETERNUS. YOUR M&A STRATEGIST

 

Bron [1]: Volgens onderzoek van het Erasmus MC Rotterdam. Aantal behandelingen met fillers gestegen met 80 procent, botox verdubbeld – Amazing Erasmus MC  Waarom zijn filler- en botoxbehandelingen populairder dan ooit? – NU Actueel

Gerelateerde artikelen

Weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag hier een (online) gesprek aan met een ervaren bedrijfsovername adviseur.

Aeternus houdt met haviksoog de ondernemer in het oog van een afstand