Valuation SaaS bedrijf: Endless recurring revenues?
Software-as-a-Service (SaaS) bedrijven zijn softwarebedrijven die softwarelicenties verkopen op basis van een vaste en terugkerende abonnementsstructuur. Klanten betalen dan een vast maandelijks of jaarlijks bedrag waarvoor de software gebruikt kan worden.
Populariteit
De laatste jaren is de populariteit van businessmodellen op basis van abonnementsstructuren en de interesse in SaaS bedrijven enorm gestegen. Dit leidt in sommige gevallen tot extreem hoge bedrijfswaarderingen. Hoewel investeerders traditioneel gezien de voorkeur geven aan bedrijfswaarderingen op basis van een EBITDA multiple of winstgevendheid door middel van een Discounted Cash Flow (DCF) methode, lijken de zogenaamde “recurring revenues” het gouden ei te zijn voor SaaS bedrijven. Wij zien dat de zogenaamde ARR (annualized recurring revenues) multiple in sommige gevallen kan leiden tot astronomisch hoge waarderingen, zelfs voor verliesgevende bedrijven.
Maar waarom? En hoe kunnen deze waarderingen worden uitgelegd? Als een SaaS bedrijf een recurring omzet genereert van €20 miljoen, maar een verlies heeft van €1 miljoen, waarom zou een koper dan een ARR multiple van 1.5x en derhalve een prijs van €30 miljoen betalen? Wij denken dat er maar één logische uitleg hiervoor kan zijn: toekomstpotentie!
De basisredenatie die hieraan ten grondslag ligt is dat een groeiend SaaS bedrijf lang tijd nodig heeft voordat ze hun inkomsten daadwerkelijk kunnen materialiseren. Een groot deel van de sales en marketing kosten worden vooraf genomen, terwijl de opbrengsten van een recurring en contractueel vastgelegd klantenbestand vele jaren voort kunnen duren. Dit zorgt ervoor dat nieuwe klantcontracten op korte termijn verliesgevend zullen zijn, maar gedurende hun levenscyclus wel winstgevend zullen worden. Hoe groter de marktpotentie, hoe meer opportuniteiten er liggen voor SaaS bedrijven om winstgevend te worden. In plaats van te kijken naar (historische) winstgevendheid, hebben strategische kopers van SaaS bedrijven veel meer interesse in specifieke SaaS value drivers zoals:
- TAM: Total Addressable Market (hoe veel klanten kunnen we maximal bereiken?)
- LTV: Lifetime Value of customers (hoe veel omzet kunnen we per klant realiseren?)
- CAC: Customer acquisition costs (wat zijn de kosten voor het binnenhalen van een klant?)
- De groei van de ARR
Wilt u meer weten over onze werkwijze en manier van waarderen, klik dan hier.
Iets om over na te denken: blijft de eindeloze potentie voor recurring revenues zorgen voor stijgende waarderingen van SaaS bedrijven? Of gaan investeerders op een gegeven moment stoppen met betalen voor pure potentie en zich richten op bedrijven die ook echt cash genereren en winstgevend zijn?
Meer weten over de branche Technology, Media & Telecom? Download dan ons onderzoeksrapport.