Kennisartikel
21-01-2020

Het waarderen van een betaald voetbal organisatie

Peter JoostenPeter Joosten op

Met 3 tot 4 miljard fans wereldwijd is voetbal verreweg de populairste sport ter wereld. De grootste voetbalclubs zijn veel meer dan een sportvereniging. Het zijn internationaal opererende organisaties die actief deelnemen aan het bedrijfseconomische verkeer. Manchester United is tot voor kort het meest waardevolle voetbalteam ter wereld. De club sloeg recentelijk een bod van de Saoedische kroonprins Mohammed Bin Salman af van 3.5 miljard euro. Real Madrid heeft in 2019 de koppositie van Manchester United overgenomen.

Voetbalclubs: van stichting naar BV

Europa telt 22 beursgenoteerde voetbalclubs, waarvan Ajax er een is, en waarvan de waarde op de beurs door investeerders wordt bepaald.

Steeds meer Nederlandse betaalde voetbalorganisaties (BVO’s) doen afscheid van de Stichtingsvorm en zetten de bedrijfsvoering voort in een BV- of NV-structuur. Dit betekent dat zij op zoek moeten naar externe geldschieters los van sponsoring. Voor de toetreding van geldschieters is een waardering van de BVO feitelijk noodzakelijk.

Welke waarderingsmethodieken zijn er voor Nederlandse, niet-beursgenoteerde voetbalclubs? In dit artikel presenteren we er drie.

Drie benaderingswijzen voor waarde Betaald Voetbal Organisatie

De combinatie van sportief presterende voetbalspelers, een goed draaiende voetbalploeg, een professionele bedrijfsvoering en onroerend goed- en grondposities van een BVO bepalen de waarde van een BVO. Die waarde van voetbalclubs kunnen we met behulp van drie benaderingswijzen berekenen.

Market approach

De market approach berekent de waarde van een bedrijf op basis van vergelijkbare transacties. Deze methodiek is voor veel Nederlandse BVO’s niet van toepassing omdat er geen open markt is.

Asset based approach

Bij een waardering volgens de asset-based approach wordt de waarde van een bedrijf bepaald aan de hand van de marktwaarde van de activa.

Income based approach

Bij de income-based approach wordt de economische waarde van een bedrijf bepaald door middel van de verwachte toekomstige kasstromen.

Waarde voetbalclubs bepalen? Jazeker!

Ondanks dat in algemene opinies wordt gesteld dat voetbalclubs niet te waarderen zijn en dat de waarde van voetbalclubs wordt bepaald door ‘wat de gek ervoor geeft’, zijn wij van mening dat een waardering in het kader van een BV structuur een must is. Elke waarderingsmethodiek van niet-beursgenoteerde BVO’s heeft voor-en nadelen, echter sluiten emoties van stakeholders en belanghebbenden uit.

Weten welke voor- en nadelen er aan bovengenoemde benaderingen hangen, vraag hier het whitepaper aan over het Waarderen van een BVO.

New call-to-action

Gerelateerde artikelen

Weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag hier een (online) gesprek aan met een ervaren bedrijfsovername adviseur.

Aeternus houdt met haviksoog de ondernemer in het oog van een afstand