Kennisartikel
07-10-2024

Wat biedt u voor het bedrijf?

Jan Willem van der Graaf vrijstaand kleinJan Willem van der Graaf op

Bij de aankoop van een bedrijf is het antwoord op de vraag “Wat biedt u voor het bedrijf?” vaak een van de belangrijkste beslissingsfactoren voor de verkoper. Hoewel dit pas in een later stadium concreet wordt, is het begrijpelijk en belangrijk dat u hier vroegtijdig al over nadenkt.

Er is echter geen eenvoudige formule die hier 100% duidelijkheid over geeft. Daarnaast is er een verschil tussen waarde en prijs. In dit artikel bespreken we de methoden die gebruikt worden om de waarde van een bedrijf te berekenen en de verschillen factoren die de prijs beïnvloeden.

Hoe wordt de waarde bepaald?

De basis voor een bedrijfswaardering zijn de verwachte vrije kasstromen van een bedrijf, en niet de winst. Winst is namelijk een boekhoudkundig begrip dat kan worden beïnvloed op verschillende manieren. Het saldo dat op de bankrekening overblijft aan het einde van een jaar is geld dat daadwerkelijk gebruikt of uitgekeerd kan worden. Zo kan een bedrijf winst maken maar ook veel moeten investeren in nieuwe machines of hogere voorraadposities, waardoor er geen cash wordt gegenereerd. In een dergelijk scenario heeft een bedrijf beperkte waarde.

Omdat een euro nu meer waard is dan een euro in de toekomst worden verwachte toekomstige vrije kasstromen verdisconteerd. Vervolgens worden deze verdisconteerde vrije kasstromen bij elkaar opgeteld om tot de ondernemingswaarde te komen.

Van waarde naar prijs

De waarde van een bedrijf hoeft echter niet gelijk te zijn aan de prijs die uiteindelijk voor een bedrijf wordt betaald. De waarde is gebaseerd op wat het bedrijf waard is voor elke willekeurige koper. Echter, voor een koper kunnen er redenen zijn dat een bedrijf voor die specifieke koper meer of minder waarde heeft. Hieronder enkele voorbeelden van redenen waardoor de prijs kan afwijken van de waarde.

Waardeverhogende elementen zijn vaak synergievoordelen of kostenbesparingen die een koper kan realiseren bij de overname van een bedrijf, bijvoorbeeld:

  • Mogelijkheid om de producten of diensten van de koper aan te bieden aan de klanten van het over te nemen bedrijf.
  • Indien het over te nemen bedrijf waardevolle software heeft ontwikkeld, kan deze ook voor uw bedrijf van extra waarde zijn.
  • Kostenbesparing, bijvoorbeeld doordat de koper de logistiek of administratie efficiënter kan organiseren dan het over te nemen bedrijf momenteel doet.

Er kunnen echter ook prijsverlagende elementen zijn:

  • Indien de koper moet voldoen aan specifieke wet- en regelgeving waaraan het over te nemen bedrijf nog niet voldoet, kan dit extra kosten met zich meebrengen om het bedrijf op het juiste niveau te brengen.
  • Mogelijk verliest het over te nemen bedrijf klanten als gevolg van de overname, bijvoorbeeld wanneer een belangrijke concurrent van de koper een grote klant is van het over te nemen bedrijf. Deze concurrent kan ervoor kiezen de samenwerking te beëindigen na de overname.

Bovenstaande aspecten bespreken we samen met u om tot het antwoord te komen wat te bieden voor een bedrijf.

Uitkomsten uit het Due Diligence met negatief effect

Gedurende een proces, bijvoorbeeld tijdens het boekenonderzoek, kunnen er ook feiten zich kenbaar maken die invloed hebben op de prijs.

Dealbreakers zijn kwesties die een overname kunnen dwarsbomen. Denk hierbij aan het recht van een grote klant om het contract op te zeggen bij verandering van eigenaar, een inbreuk op een patent, of het ontbreken van een concurrentiebeding bij enkele key-medewerkers. Dealbreakers zijn vaak onderwerpen die moeten worden opgelost voordat een overname kan plaatsvinden. Bijvoorbeeld door het gesprek met die grote klant aan te gaan, of door alsnog een concurrentiebeding af te sluiten met de key medewerkers.

Waardecreatieplan

Een bedrijf overnemen doet u niet zomaar, hier zit een strategische gedachte achter. In het waardecreatieplan staat nauwkeurig beschreven hoe u het bedrijf naar een volgende fase wilt brengen en op welke manier de totale organisatie daarvan kan profiteren. Enkele manieren waardoor het bedrijf hiervan kan profiteren zijn:

  • De mogelijkheid tot internationale expansie.
  • Het betreden van een nieuwe markt die complementaire producten aanbiedt.
  • Het in handen krijgen van de supply chain, zodat deze kan meegroeien met het bedrijf.
  • Het behalen van een (extra) concurrentievoordeel.
  • Innovatie en inspelen op groei en succes op de lange termijn.

Wanneer is het juiste moment om een bedrijf te kopen

Om meteen maar een misvatting uit de wereld te helpen: hét perfecte moment om een ander bedrijf te kopen is er niet. Elk moment heeft zijn eigen voor- en nadelen, maar het belangrijkste is dat u en uw bedrijf er klaar voor zijn. Als u zonder de juiste voorbereidingen meteen op een bedrijf af duikt, is de kans klein dat het tot een gesprek leidt, laat staan een overname.

Naast de juiste voorbereiding zijn er twee momenten waarop wij afraden om een bedrijf te kopen.

  • Wacht niet tot het bedrijf in moeilijkheden verkeert. Hoewel u het bedrijf dan voor minder geld kunt kopen, is het zeer risicovol om het weer op de rails te krijgen. De problemen kunnen zich zelfs uitbreiden naar uw eigen bedrijf.
  • Wacht ook niet tot het bedrijf op het hoogtepunt van zijn prestaties staat. De prijs zal dan maximaal zijn, terwijl er weinig ruimte is voor verbetering. De kans dat de prestaties minder worden, is net zo groot.

Ga daarom voor een bedrijf dat al een goede plek in de markt heeft veroverd en nog voldoende groeimogelijkheden biedt. Deze bedrijven staan vaak nog niet actief te koop. Ga daarom zelf op zoek in de markt naar een partij die aansluit bij uw strategische doelstellingen. De kans dat u zo een geschikte kandidaat vindt, is groter dan wachten tot een bedrijf zichzelf te koop zet.

Emotionele aspecten

Bij de overname van een bedrijf spelen, naast waarde en prijs, vaak ook emotionele factoren een belangrijke rol voor zowel de verkoper als de koper. Denk hierbij aan vragen zoals:

  • Wat gebeurt er met de naam van het bedrijf?
  • Is dit een goede keuze voor het personeel?
  • Is er sprake van een goede culturele match?
  • Hoelang blijft de verkoper nog actief?

Welke aspecten naast de prijs van belang zijn voor een verkoper, verschilt per proces. Door aandacht te besteden aan deze factoren, kan een koper zijn bod aantrekkelijker maken voor de verkoper. Tijdens het proces staan wij uitgebreid stil bij hoe we, naast de prijs, op andere vlakken het verschil kunnen maken in een bieding.

Overnamespecialist met ruime ervaring 

Een overname is een belangrijke overweging waar u goed over moet nadenken. Een overnamespecialist is in dit stadium vooral een sparringpartner, die de juiste vragen stelt en een aantal belangrijke berekeningen kan maken om u te helpen bij het maken van een keuze. Een overname moet uiteindelijk resulteren in een hogere waarde van het bedrijf na de overname dan de som van beide bedrijven afzonderlijk. 

Als Aeternus zijn we de afgelopen achttien jaar nauw betrokken bij honderden overnametrajecten. We kennen de vragen en onzekerheden van ondernemers in dit proces. Wilt u een adviesgesprek over uw mogelijkheden, neem vrijblijvend contact met ons op voor een afspraak. 

Bedrijf kopen

Gerelateerde artikelen

Weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag hier een (online) gesprek aan met een ervaren bedrijfsovername adviseur.

Aeternus houdt met haviksoog de ondernemer in het oog van een afstand