Top 25 best presterende Packaging bedrijven

Packaging | Duurzaamheid stuwt verdere consolidatie verpakkingsmarkt

Joeri VerlindenJoeri Verlinden op

De Packaging sector is een interessante en dynamische sector, inclusief alle uitdagingen rondom zaken als sustainability, milieu, hergebruik van materialen en een hoge investeringsdruk bij producenten. Ook de M&A markt voor packaging-bedrijven is zeer actief de laatste jaren. Veel bedrijven proberen hun (inter-)nationale marktpositie verder te verstevigen door het overnemen van branchegenoten. In dit blog leest u wat er gebeurt op overnamegebied in de packagingbranche.

Consolidatieslag

De consolidatieslag van de afgelopen 2 à 3 jaren wordt verder doorgezet. Het gaat hierbij zowel om verticale integratie (bijvoorbeeld overname Koemans Verpakkingen door OptiGroup) alsmede horizontale integratie (bijvoorbeeld Hygos en OptiGroup).

Veel buitenlandse partijen lijken hun marktpositie te willen verstevigen in Nederland, dan wel Europa, aangezien bij grofweg de helft van de deals een internationale partij betrokken is zoals bijvoorbeeld de overname van De Jong
Verpakking door Stora Enso.

ESG mogelijke oorzaak voor consolidatie

Een mogelijke oorzaak voor de voortgezette consolidatie op de Europese
packaging-markt zijn de groeiende eisen van afnemers met betrekking tot ESG. Veel verpakkingsbedrijven zijn voornemens bedrijven over te nemen die compatibel zijn met de circulaire economie om te voorkomen dat ze achterop raken op het ESG-gebied (Bron: Packaging Gateway).

Interesse investeringsmaatschappijen

Ook blijven diverse investeringsmaatschappijen geïnteresseerd in de Europese packaging-markt. De Oostenrijkse Mayr-Melnhof Group verkocht haar Nederlandse en Duitse kartonfabrieken in, respectievelijk, Eerbeek en Baiersbronn aan
Oaktree Capital Management, waarmee in totaal ca. €105 miljoen gemoeid was
(Bron: Mergermarket).

Toename marktpower bij grote bedrijven

De consolidatieslag zorgt voor toenemende marktpower bij de grotere partijen die
gezamenlijk de markt kunnen gaan domineren. Dit betekent ook grotere
concurrentie voor de MKB bedrijven in de markt en druk op deze wat kleinere partijen om te kunnen blijven concurreren met de grotere spelers.

Die MKB bedrijven, zijn ook in het Top-25 rapport van Aeternus de spelers die richting de toekomst een strategisch vraagstuk tegemoet kunnen zien:

Zoek ik aansluiting bij een grotere partij of kan ik op eigen kracht doorgroeien, organisch dan wel door middel van een overname?

Luister de Aeternus Podcast waarin een wij in gesprek zijn met een ondernemer over dit vraagstuk.

Overnamespecialist met kennis van de packagingbranche

Benieuwd naar onze verdere analyse van de branche en de Top 25 Nederlandse packagingbedrijven? Download dan hier het rapport ‘Top 25 best presterende packagingbedrijven’. 

Wilt u meer weten over de kansen en mogelijkheden voor uw packagingbedrijf? Neem hier contact met ons op voor een afspraak. 

New call-to-action

Gerelateerde artikelen

Weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag hier een (online) gesprek aan met een ervaren bedrijfsovername adviseur.

Aeternus houdt met haviksoog de ondernemer in het oog van een afstand