Kennisartikel
20-09-2023

Overnames: sleutel tot groei en margeverbeteringen voor de transportsector

Mika van HeldenMika van Helden op

Het jaar 2021 was in alle opzichten een absoluut recordjaar op het gebied van fusies en overnames. Nog nooit waren er zo veel overnames binnen één jaar. Daarnaast zagen we dat de multiples sterk stegen ten opzichte van de voorgaande jaren. Ook binnen de transportsector zagen we een groot aantal overnames en steeg de totale dealwaarde in 2021. De consolidatieslag van de transportsector heeft zich verder voortgezet in 2022.

In 2022 werd de transportsector gekenmerkt door een sterke consolidatieslag. De oorzaak hiervan ligt bij de hoge concentratie van de sector: een groot aantal marktspelers met een vergelijkbaar dienstenpakket leidt tot hevige concurrentie en een hoge druk op de marges. Bedrijfsovernames zorgen voor noodzakelijke schaalgrootte om investeringen in het wagenpark mogelijk te maken en margeverbeteringen te behalen. Daarnaast zien we ook dat de transportbedrijven overnames doen om extra personeel en capaciteit binnen te halen.

De volatiele marktomstandigheden en de stijgende rente hebben vooralsnog geen remmend effect gehad op het aantal overnames in de transportsector. Dit bevestigt wederom dat de marktontwikkelingen, waaronder het personeelstekort en de toenemende noodzaak van verduurzaming en elektrificatie, bedrijven stimuleren om anorganisch te groeien door middel van bedrijfsovernames. 

Tegelijkertijd zien we dat een andere M&A driver betrekking heeft op de uitbreiding van het dienstenaanbod. Nichesegmenten gaan in veel gevallen gepaard met hogere marges. Voornamelijk de grotere transportbedrijven zien overnames als een mogelijk om toetreding te krijgen in een nieuw marktsegment waar zij ruimte zien voor groei en margeverbeteringen.

Overnames in de transportsector

We hebben een overzicht gemaakt van de overnames in de transportsector met een Nederlandse partij in 2021 en 2022.

g

Het volledige overzicht is te zien vanaf pagina 14 in ons top-50 rapport Transport & Logistiek.

Nieuwe Amerikaanse speler op de markt

We zagen spraakmakende overnames van een Amerikaanse speler op de Nederlandse markt. Lineage Logistics haalde bij haar meest recente financieringsronde $1,7 miljard op. Dit geld werd meteen benut door zes overnames op respectievelijk Kloosterboer, UTI Forwarding, Van Tuyl Logistics, H&S Coldstores, Frigocare en Veldboer. Lineage Logistics is wereldwijd marktleider op het gebied van koel- en vriesopslag en wil haar positie en netwerk in Europa uitbreiden. Hoogstwaarschijnlijk is Lineage Logistics nog niet klaar met haar agressieve buy-and-build strategie in Nederland. 

Inmenging Private Equity

De aanwezigheid van Private Equity is historisch gezien laag in de transportwereld. Voornamelijk in het MKB-segment zien we dat financiële investeerders niet actief zijn geweest. Hoogstwaarschijnlijk had dit te maken met de hoge concentratie binnen de sector en de lage marges. Toch zien we hier langzamerhand verandering inkomen. De transportsector staat aan de vooravond van grote veranderingen en dit biedt kansen voor investeerders. Een voorbeeld hiervan is de investering van Waterland. De investeringsmaatschappij heeft 70% van de aandelen in het Duitse transportbedrijf Duvenbeck overgenomen. Daarnaast heeft Waterland de overname van Janssen Group of Companies in 2022 afgerond. Waterland heeft sterk groei ambities met Janssen en zal onder andere een buy & build strategie gaan hanteren. In de periode juni 2022 – maart 2023 zijn reeds 5 overnames afgerond. 

Naast Waterland zien we ook dat andere Nederlandse en vooral ook buitenlandse investeringsmaatschappijen meer interesse aan het tonen zijn in Nederlandse transportbedrijven. Hieronder vallen bijvoorbeeld Globitas, Holland Capital, Blue Ocean Capital Partners, Infracapital Partners en Argos Wityu. Ook van deze partijen verwachten wij dat zij verder op overnamepad gaan.

Overnamespecialist met kennis van Transport en Logistiek

Benieuwd naar onze analyse van de sector? Download het Aeternus Top-50 rapport.

New call-to-action

 

Waar zou mijn bedrijf eindigen?  

Wellicht is uw transportbedrijf niet in de top 50 geëindigd of is uw bedrijf geen onderdeel van de Top 100 van Logistiek Magazine, maar wilt u toch weten waar uw bedrijf zou eindigen ten opzichte van uw directe concurrenten. In dat geval kunt u gerust contact opnemen met onze sectorteam Transport en Logistiek om te sparren.  

Neem  hiercontact met ons op voor een afspraak. 

Gerelateerde artikelen

Weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag hier een (online) gesprek aan met een ervaren bedrijfsovername adviseur.

Aeternus houdt met haviksoog de ondernemer in het oog van een afstand