Kennisartikel
14-03-2024

Strategische overwegingen om een bedrijf te kopen

Rob WoodfordRob Woodford op

Bij het kopen van een bedrijf gaat u niet over één nacht ijs. Zowel persoonlijke als strategische overwegingen spelen hierbij een belangrijke rol. Met een strategische overname koopt u een bedrijf om op die manier verder te groeien of uw aandeel in de bedrijfstak of keten te vergroten. Dit kan gebeuren door het overnemen van een concurrent, bestaande klant of leverancier, of een bedrijf waarmee u nieuwe markten kunt betreden. Soms betreft dit een uitbreiding naar een ander land, maar het kan ook gaan om een ander product. We hebben acht argumenten op een rij gezet die in de praktijk regelmatig voorkomen. Wellicht herkent u zich in een van deze situaties.

1. Andere spelers worden snel groter

In uw markt zijn verschillende concurrenten actief. Deze concurrenten kunnen snel groeien als ze elkaar overnemen of met elkaar fuseren. Daarnaast wordt een ander onderdeel opgekocht door Private Equity, daarmee hebben ze zich een betere uitgangspositie verschaft. Het is dan lastig om ze door autonoom groeien bij te houden. Dit kan dan een goed moment zijn om zelf ook toe te slaan, voordat er straks niks meer over is.

2. Het verkrijgen van meer leverzekerheid

Uw bedrijf is flink aan het groeien. Dat is goed nieuws, maar dit zorgt wel voor nieuwe uitdagingen in de keten. Als leveranciers niet kunnen meegroeien en/of u geen nieuwe leverancier kan vinden die wel de ontwikkelingen bij kan houden, bestaat het risico dat de groei van uw bedrijf vertraging oploopt. Als er verschillende onderdelen niet geleverd kunnen worden, heeft zelf groeien namelijk weinig zin.

Op dat moment is het overnemen van een of meerdere leveranciers een goede oplossing. U kan dan de leveranciers op hetzelfde tempo laten groeien als dat van uw bedrijf. Daarnaast kan u de leveringen vanuit de leveranciers naar concurrenten verminderen, als hier geen contract tegenin gaat.

3. Het uitbreiding van uw product- of dienstaanbod

U wilt uw klant optimaal kunnen voorzien. De uitbreiding van het productaanbod is één van de manieren om dit voor elkaar te krijgen. Vooral bedrijven die complementaire producten aanbieden, kunnen interessant zijn om over te nemen. Door bijvoorbeeld een producent van veiligheidsschoenen over te nemen, kan een producent van veiligheidskleding zijn klanten beter bedienen. Klanten vinden het vaak prettig om complementaire producten bij één bedrijf te kopen, wat tijd en moeite bespaart.

4. Een nieuwe markt betreden

Nieuwe markten aanboren staat bij veel ondernemers op het verlanglijstje, maar dat kost veel tijd, moeite en geld. Het opzetten van een nieuw distributiekanaal kan al snel enkele jaren duren en succes is niet gegarandeerd. Het overnemen van een bedrijf dat al langer actief is in zo’n markt, kan dan ineens interessant lijken. Naast het bedrijf verwerft u ook meteen kennis over de branche en concurrenten.

5. Een internationale markt betreden

Naast het betreden van nieuwe markten in Nederland of andere landen waar uw bedrijf al actief is, kan internationale uitbreiding ook een interessante optie zijn. U kunt dan hetzelfde product aan een grotere groep potentiële klanten aanbieden. Door een bedrijf over te nemen wat de bevolking daar al kent, hoeft u ook minder geld uit te gegeven aan promotie dan bij een nieuw bedrijf.

6. Het kopen van een Innovatie

Er is een speler actief die de markt aan het uitdagen is met een innovatie of nieuw concept. Een product dat beter, efficiënter, zuiniger of goedkoper is. Zelf doorontwikkelen wordt een kostbare operatie en u heeft daar eigenlijk de mensen en de tijd niet voor. Zo’n innovatieve partij overnemen betekent aanhaken in de kopgroep. Zo haalt u in één klap uw technologische achterstand in.

7. Toegang tot talent

In veel branches is het vinden van personeel lastig, dit geldt vooral voor het vinden van goed personeel. Door een bedrijf over te nemen dat over hooggekwalificeerd personeel, ervaren managementteams of personeel met unieke vaardigheden beschikt, kan de koper zijn eigen personeelsbestand versterken en zijn capaciteiten uitbreiden. Dit kan helpen om innovatie te stimuleren, groei te versnellen en concurrentievoordeel te behalen.

8. Kostenbeheersing en Efficiëntieverbetering

Een andere reden om een bedrijf over te nemen, gaat over kostenbeheersing en efficiëntieverbeteringen. Dit is een onderwerp waar iedere ondernemer vrijwel dadelijks mee bezig is. Hoe kan het goedkoper, sneller of efficiënter. Door een bedrijf te kopen, kan de koper profiteren van schaalvoordelen en efficiëntieverbeteringen. Meer volume leidt vaak tot efficiënter en dus goedkoper produceren. Zeker in een markt die weinig tot nauwelijks groeit. Ga na of dit bij u ook het geval is. Als er significante kostenbesparingen kunnen worden gemaakt, is het logisch om serieus over een overname na te denken. Daarnaast kunnen overlappende functies worden geëlimineerd of samengevoegd worden, wat extra kosten bespaard.

Overnamespecialist met ruime ervaring

Een overname is een belangrijke overweging waar u goed over moet nadenken. Een overnamespecialist is in dit stadium vooral een sparringpartner, die de juiste vragen stelt en een aantal belangrijke berekeningen kan maken om u te helpen bij het maken van een keuze. Een overname moet uiteindelijk resulteren in een hogere waarde van het bedrijf na de overname dan de som van beide bedrijven afzonderlijk.

Als Aeternus zijn we de afgelopen achttien jaar nauw betrokken bij honderden overnametrajecten. We kennen de vragen en onzekerheden van ondernemers in dit proces. Wilt u een adviesgesprek over uw mogelijkheden, neem vrijblijvend contact met ons op voor een afspraak.

Bedrijf kopen

Gerelateerde artikelen

Weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag hier een (online) gesprek aan met een ervaren bedrijfsovername adviseur.

Aeternus houdt met haviksoog de ondernemer in het oog van een afstand