Deal done for
Osudio
26-09-2017

Aeternus adviseert Osudio bij de verkoop aan het Franse beursgenoteerde SQLI

Aeternus trad op als adviseur bij de verkoop van het Nederlandse Osudio, een leading full-service digital agency met zes kantoren in Noord Europa en meer dan 175 specialisten, aan het Franse beursgenoteerde SQLI. SQLI (met ruim 2300 medewerkers en een omzet van € 191 miljoen in 2016) versnelt met deze aankoop de  uitvoering van haar ‘Move Up 2020’ strategisch plan.

Osudio, opgericht in 1996, is uitgegroeid tot één van de vooraanstaande spelers op het gebied van e-commerce en digitale strategie door het consistent combineren van creativiteit met hoogwaardige technologische kennis. Osudio was onder andere “Beste Full Service Digital Agency van Nederland” in de Emerce 100 in 2010, 2015 en 2017. De acquisitie draagt sterk bij aan de SQLI expansie strategie naar Noord-Europa en bij het verhogen van de winstgevendheid van de groep. Osudio begeleidt verschillende A-brands en multinationals bij het doorvoeren van digitale transformatie. Osudio werkt onder meer voor Carlsberg, Miele, Philips, Hansgrohe, Hoffmann Group, GrandVision en Intergamma.

Strategische dekking in Noord-West Europa

Door Osudio aan de SQLI Group te verbinden ontstaat een Europees netwerk actief in 9 Europese landen met 30 vestigingen. Tevens beschikt de SQLI Group over near shore faciliteiten in Rabat / Oujda in Marokko en Kaapstad in Zuid Afrika. Osudio behaalde in 2016 een omzet van ruim 18 miljoen Euro en een EBITDA van meer dan 15%. De Osudio footprint sluit perfect aan bij die van SQLI, waarmee SQLI’s expansie strategie richting Noord Europa versneld wordt uitgevoerd. De nieuwe groep heeft tevens zeer sterke delivery capaciteit door near shore faciliteitein in Rabat/Oujda (Marokko), Kaapstad (Zuid Afrika) en Valencia (Spanje). Door de alliantie tussen SQLI en Osudio ontstaat de grootste SAP Hybris specialist van Europa en een wereldwijde top 3 speler die samen meer dan 100 projecten op ‘s werelds leidende digital commerce platform heeft opgeleverd. Tevens wordt Osudio beschouwd als een van de meest vooraanstaande specialisten op het gebied van Product Informatie Management (PIM), de strategische competentie op het gebied van gecentraliseerd assortimentsbeheer, een van de fundamenten onder succesvolle omnichannel retail.

Derde strategische acquisitie in de laatste 18 maanden

De transactie omvat de aankoop van 70% van het aandelenkapitaal van Osudio, de overige 30% blijft in bezit van de huidige aandeelhouders, welke zich volledig gecommitteerd hebben aan een succesvolle uitvoering van het project. De boekhoudkundige integratie met de SQLI Group vindt met terugwerkende kracht plaats per 1 september 2017. De acquisitie, waarvan de condities vertrouwelijk zijn, wordt direct in contanten betaald. Met de organische groei van de afgelopen jaren in met name Belgie en Zwitserland en de aankoop van Invent Commerce (in de UK) in april 2016 en meer recent die van Star Republic (Zweden) in mei 2017), zet SQLI haar internationale groei door. Door executie van deze strategie penetreert SQLI in de e-commerce markten in Noord-West Europa, waardoor de winstgevendheid verder moet verbeteren.

Didier Fauque, CEO van SQLI:
“Met de integratie van Osudio binnen de SQLI Group hebben we een uitermate belangrijke milestone in ons ‘Move Up 2020’ plan bereikt. Na de acquisitie van Invent Commerce in de UK en Zuid Afrika en recentelijk die van Star Republic in Zweden, beschikken we inmiddels over een echte Europese dimensie en positioneren we ons als absolute nummer 1 in Europa en wereldwijde top 3 speler in het SAP Hybris domein. De buitengewone aanvullende skillsets binnen de twee organisaties geven ons de mogelijkheid om een zeer sterke positie te verwerven in de wereld van omni-channel en digital customer experience. Het digitale DNA dat we al sinds de Jaren ’90 delen zijn krachtige assets die onze ontwikkeling verder zullen accelereren en ons blijven zullen positioneren als een leidende organisatie in het implementeren van innovatieve digitale platforms.”

Peter van Reijmersdal, CEO van Osudio, voegt toe:
“Na 20 jaar van continue groei zijn we verguld met het feit dat we ons bij SQLI kunnen aansluiten. Met onze 30 kantoren in 11 landen inclusief de near shore faciliteiten in Marokko en Zuid Afrika creëert deze alliantie een Europees zwaargewicht op het gebied van ‘connected experiences’. Onze klanten zullen profiteren va onze gecombineerde expertise en onze executie kracht op het gebied van strategische domeinen zoals omnichannel commerce, mobile, Product Information Management en big data.”


About SQLI:

Created in 1990, SQLI a group of services dedicated to the world of digital. It supports companies and brands in the definition, implementation and management of digital devices for a customer experience, partner, collaborator reinvented. Its unique positioning at the confluence of marketing and technology enables it to answer to the challenges of sales development and reputation (digital marketing, customer experience, connected commerce, data intelligence…) as well as productivity challenges and internal efficiency (digitization of operations, collaborative company, mobility and connected objects, CRM…).

Its 2300 employees are located in France (Paris, Lyon, Toulouse, Bordeaux, Rouen, Nantes and Lille), Switzerland (Lausanne and Geneva), Luxembourg, Belgium (Brussels, Diepenbeek and Ghent), South Africa (Cape Town), Sweden (Gothenburg, Malmö and Stockholm), the Netherlands (Amsterdam and Eindhoven), Germany (Berlin, Dortmund and Stuttgart), Denmark (Copenhagen) and Morocco (Rabat and Oujda). The SQLI Group achieved a turnover of € 191 million in 2016. Since July 21, 2000, SQLI has been listed on Euronext Paris (SQI).

About Osudio:

With more than 20 years of experience in digital, Osudio is consistently voted as Europe’s leading full-service digital agency. Something we are immensely proud of, especially since it shows that our efforts to transform e-business challenges into successful digital solutions have not gone by unnoticed. We strive to put our expertise to work so you can reach your B2B and B2C customers with a seamless experience. Global brands like Carlsberg, Miele, Philips, Hoffmann Group, GrandVision, Hansgrohe and many other leading companies have been working with Osudio seeking strategic guidance and strong execution for the development on their digital products and services. Osudio has been voted #1 digital agency of the Netherlands in 2010, 2015 and 2017.

 

Recente deals

Weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag hier een (online) gesprek aan met een ervaren bedrijfsovername adviseur.

Aeternus houdt met haviksoog de ondernemer in het oog van een afstand